PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%

Total votes: 148

aryan

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by aryan »

När jag importerar enheter ”Uppdatera från Tellstick” blir alltid åäö fel på med HomeAutomation på mac, det är inte jätteproblematiskt eftersom man enkelt kan ändra namnen igen men det är ändå lite irriterande.

Testade att ändra teckenuppsättningen i devices tabellen från latin1 till utf8 men det hjälpte inte, någonstans i importen översätts utf-8 ändå fel (t ex ö blir ö i databasen).

Jag löste det i stället genom att ändra i funktionen ”getTelldusDevices" (rad 77 i /system/functions.php)

från:
$devices[] = array("id" => $id, "description" =>$description, "status" => $status);

till:
$devices[] = array("id" => $id, "description" => utf8_decode($description), "status" => $status);

Sen funkar det att behålla åäö i namn på enheter/devices vid import från Tellduscenter.
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

aryan wrote:När jag importerar enheter ”Uppdatera från Tellstick” blir alltid åäö fel på med HomeAutomation på mac, det är inte jätteproblematiskt eftersom man enkelt kan ändra namnen igen men det är ändå lite irriterande.

Testade att ändra teckenuppsättningen i devices tabellen från latin1 till utf8 men det hjälpte inte, någonstans i importen översätts utf-8 ändå fel (t ex ö blir ö i databasen).

Jag löste det i stället genom att ändra i funktionen ”getTelldusDevices" (rad 77 i /system/functions.php)

från:
$devices[] = array("id" => $id, "description" =>$description, "status" => $status);

till:
$devices[] = array("id" => $id, "description" => utf8_decode($description), "status" => $status);

Sen funkar det att behålla åäö i namn på enheter/devices vid import från Tellduscenter.
Tack för infon. Vi har ändrat en del redan med UTF8 hanteringen i den kommande versionen men om vi skulle stöta på problem så kan vi försöka avhjälpa det med din ändring.

Tack!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Fredriks

Post by Fredriks »

Hej, Jag tänkte bara dela med mig av ett litet tips. Jag kom på att jag ville ha en ikon på genvägen i min mobil och som bunus kommer den med även i datorn på genvägar och i adressfältet på IE. Det kallas för en favico och för att åstadkomma detta lade jag till två rader i includes.php

Code: Select all

//Insert favico
echo "<link rel=\"icon\" href=\"resources/icons/favicon.ico\" type=\"image/x-icon\">";
echo "<link rel=\"shortcut icon\" href=\"resources/icons/favicon.ico\" type=\"image/x-icon\">";
Sedan lade jag in en ikon i /icons katalogen. Själv lade jag in ett litet grönt hus.
Attachments
favico.zip
favico
(381 Bytes) Downloaded 341 times
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Fredriks wrote:Hej, Jag tänkte bara dela med mig av ett litet tips. Jag kom på att jag ville ha en ikon på genvägen i min mobil och som bunus kommer den med även i datorn på genvägar och i adressfältet på IE. Det kallas för en favico och för att åstadkomma detta lade jag till två rader i includes.php

//Insert favico
echo "<link rel=\"icon\" href=\"resources/icons/favicon.ico\" type=\"image/x-icon\">";
echo "<link rel=\"shortcut icon\" href=\"resources/icons/favicon.ico\" type=\"image/x-icon\">";
Sedan lade jag in en ikon i /icons katalogen. Själv lade jag in ett litet grönt hus.
Hejsan Fredrik,

"icon" har redan blivit tillagd, men inte "shortcut icon", lägger till den. Tack för tipset!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
zyberzero

Post by zyberzero »

Hej Tom (och ni andra)!

Jag kör i dagsläget HomeAutomation på tre olika ställen.
Ett av ställena, en stuga i Norrland, har en, vad kan man säga, aningen ostabil elförsörjning, och det är inte värt att sätta en UPS där.

Finns det någon möjlighet att tvinga igenom en utsändning av senast kända state i HA?

Annars kan jag absolut sätta mig ner och kika och försöka hacka ihop något för att lösa detta, men tänkte kolla om det fanns en feature som jag missat... :)

/Zyber
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

zyberzero wrote:Hej Tom (och ni andra)!

Jag kör i dagsläget HomeAutomation på tre olika ställen.
Ett av ställena, en stuga i Norrland, har en, vad kan man säga, aningen ostabil elförsörjning, och det är inte värt att sätta en UPS där.

Finns det någon möjlighet att tvinga igenom en utsändning av senast kända state i HA?

Annars kan jag absolut sätta mig ner och kika och försöka hacka ihop något för att lösa detta, men tänkte kolla om det fanns en feature som jag missat... :)

/Zyber
Hejsan,

Någon färdig lösning för det du söker finns nog inte, däremot skall det inte vara så svårt egentligen att göra ett sånt skript. Däremot så är ju fråga om det är faktist det senaste statuset man vill ha, exempelvis om strömmen varit borta flera timmar så kan man ha missat ett antal scheman vilket leder till att senaste kända status inte är det senaste som det borde vara. Men om senast lagrade i databasen är ok skall det inte vara några problem att knåpa ihop, det andra däremot kräver en heeel del tanke verksamhet, och man behöver definiera upp hur långt bakåt i tiden man behöver kolla om det skall ha gjorts några status ändringar.
//Tom

aryan

Post by aryan »

Kör nu en ny installation av HomeAutomation på en Rikomagic MK802IIIS TV sticka med Debian 6 armhf (Squeeze) inom Android och det verkar funka bra! Jag hade en hel del problem med olika rättigheter och fick inte Apache2 att funka så jag installerade Monkey webserver i stället, samt senaste php5 som fast-cgi och senaste Mysql (som jag tror är lite överkill).

Det roliga är lösningen nu bara drar 2-3 watt (den drivs av en USB laddare) med Wifi påslagen, min gamlainstallation på en macbook drog 10ggr mer. Jag har även en USB hubb med inbyggd ethernet nätverk anslutning till stickan så jag kan stänga av Wifi och spara ännu lite ström. Stickan gör samtidigt TV-n ”smart tv” med Android appar (och även Linux program).

Några önskningar för framtida versionen:
- Möjlighet att visa ute temperatur i infoboxen (jag gjorde det redan)
- Funktionen som hämtar temperatur från en hemsida (getTemperatureFromExternalUrl) borde inte kunna hänga sig om inte fopen / url inte funkar. if ($handle = fopen... osv. Jag hade ett behörighetsproblem så att webservern inte kunde komma åt DNS som gjorde att sidan låste sig, samma sak skulle hända om den externa webservern är nere eller länken är fel.
- Det vore bra om man kunde ställa in repetitioner av tdtool signalen per enhet/mottagare i stället för alla. Det är ju sällan så att alla mottagare behöver upprepade signaler.
lillen

Post by lillen »

Jag har fått ett smått irriterande problem med parsern.

Det kommer upp en cmd ruta med 2 felmeddelanden som barar snurrar på och fyller php_error_log.
Felmeddelandena är:

Fget() expects parameter 1 to be resource boolean given c:/............/Parser/funktions.php on line 90
Fseek() expects parameter 1 to be resource boolean given c:/............/Parser/funktions.php on line 84
När jag stänger ner cmd rutan så funkar parsern ett par timmar igen innan samma sak händer igen.

Har provat och ändra intervallen som jag kör parsern från 15 min till 5 min men det enda som hände var att det blev kortare tid mellan felen
LogTemp Kör 15 sek intervall på microlanet och har även här provat att köra olika intervaller men utan resultat.

Nån som har en ide vad felet kan vara.
Daniel

Post by Daniel »

aryan wrote:Några önskningar för framtida versionen:
Detta är redan fixat i svn-versionen och kommer att finnas i 3.0. Just nu kan man bara välja en givare, vi har funderat på om det kanske vore rimligt att kunna visa fler värden (säg både temperatur och luftfuktighet eller whatever).
aryan wrote:- Funktionen som hämtar temperatur från en hemsida (getTemperatureFromExternalUrl) borde inte kunna hänga sig om inte fopen / url inte funkar. if ($handle = fopen... osv. Jag hade ett behörighetsproblem så att webservern inte kunde komma åt DNS som gjorde att sidan låste sig, samma sak skulle hända om den externa webservern är nere eller länken är fel.
Den kommer aldrig ur fopen alltså? Har inte använt extern temperatur själv på ett tag, men hade aldrig några problem när jag gjorde det. Kanske bara hade tur iofs...
aryan wrote:- Det vore bra om man kunde ställa in repetitioner av tdtool signalen per enhet/mottagare i stället för alla. Det är ju sällan så att alla mottagare behöver upprepade signaler.
Kanske vore bra. Men å andra sidan, är det ett problem för enheter som inte "behöver" fler signaler om de får det ändå?

/Daniel
Last edited by Daniel on Sun Mar 17, 2013 5:25 pm, edited 1 time in total.
Daniel

Post by Daniel »

lillen wrote:Jag har fått ett smått irriterande problem med parsern.
Vad är det du försöker parsa? Jag menar, vilka rader har du bortkommenterat i parser_config.php? Och hur ser inställningarna ut för det system du försöker använda? Känns som att det är något fel i din konfig...

/Daniel
aryan

Post by aryan »

Hej Daniel,

Tack för snabbt svar (och fina programmet).
Daniel wrote:
aryan wrote:Några önskningar för framtida versionen:
Detta är redan fixat i svn-versionen och kommer att finnas i 3.0. Just nu kan man bara välja en givare, vi har funderat på om det kanske vore rimligt att kunna visa fler värden (säg både temperatur och luftfuktighet eller whatever).
Va fint! Jag tror temperatur m.m från en sensor / extern url skulle räcka för de flesta.
Daniel wrote:
aryan wrote:- Funktionen som hämtar temperatur från en hemsida (getTemperatureFromExternalUrl) borde inte kunna hänga sig om inte fopen / url inte funkar. if ($handle = fopen... osv. Jag hade ett behörighetsproblem så att webservern inte kunde komma åt DNS som gjorde att sidan låste sig, samma sak skulle hända om den externa webservern är nere eller länken är fel.
Den kommer aldrig ur fopen alltså? Har inte använt extern temperatur själv på ett tag, men hade aldrig några problem när jag gjorde det. Kanske bara hade tur iofs...
Jag tror inte den kom ur det i alla fall orkade jag inte vänta på det, men det var ju välldigt lätt att lägga till if satsen.

På tal om externa temperatur/väderdata, jag såg att yr.no ger (gratis) tillgång till xml filar med väder data! Om man in det så skulle man i t ex automatiskt kunna stänga av en luftvärmepump när det snöar mycket.
Daniel wrote:
aryan wrote:- Det vore bra om man kunde ställa in repetitioner av tdtool signalen per enhet/mottagare i stället för alla. Det är ju sällan så att alla mottagare behöver upprepade signaler.
Kanske vore bra. Men å andra sidan, är det ett problem för enheter som inte "behöver" fler signaler om de får det ändå?

/Daniel
Nej det är inget jätteproblem, det skulle kunna spara lite tid om det är många enheter som ska styras samtidigt men annars speler det ingen roll.

Jag har också en kanske dum fråga om skemaläggaren. Om jag vill ha en lampa tänd från kl 06 på morgonen till 01 på natten (det blir alltså egentligen nästa dag/morgon) men att den är släckt mellan gryning och skymning, hur ska skemat då se ut?
Ska det vara A
1. tänd 06:00
2. släck gryningen (som nu är innan 06 dvs den bör alldri tändas)
3. tänd vid skymningen
4. släck 01:00
eller B
1 släck 01:00
2 tänd 06:00
3. släck gryningen (som nu är innan 06 dvs den bör alldri tändas)
4. tänd vid skymningen

eller en annan lösning?

/Aryan
lillen

Post by lillen »

Vad är det du försöker parsa? Jag menar, vilka rader har du bortkommenterat i parser_config.php? Och hur ser inställningarna ut för det system du försöker använda? Känns som att det är något fel i din konfig...

/Daniel
det är bara LogTemp som jag parsar..dvs bara den som är bortkommenterad i Parser_config.php.

<?php
	// Weather system file parser v0.6.3

// absolute path to HomeAutomation root folder, compatible with HomeAutomation v2.0+
	$HomeAutomationRootPath = "c:/x/htdocs/homeautomation/";

// uncomment the system(s) in use by removing the // in front of the line(s)
	// $systems[] = "wview";
	// $systems[] = "owfs";
	// $systems[] = "cumulus";
	 $systems[] = "logtemp";
	// $systems[] = "calculations";
	// $systems[] = "telldusduo";

// uncomment the following line (by removing // in front) if you only want to simulate the data parsing without inserting it to the database. Can be handy when testing out new sensors and systems.	
	// define("PARSER_SIMULATE", true);

?>
Och så här ser det ut i /System_config/logtemp.php

<?php
/* logtemp specific config */

// the path to the logtemp sensor files
	$logtempPath = "C:/x/htdocs/";

//date format, indexed from 0-2, example date dd.mm.yy
	$dateFormat["d"] = 0;
	$dateFormat["m"] = 1;
	$dateFormat["y"] = 2;
	$dateFormat["separator"] = ".";

// an array of sensors to parse, where xyz is the sensor serial eg. 1026CA23010800A7
	// if you have several sensors, just duplicate the row below and change xyz to match the sensor serials for each sensor
	$sensorsToParse[] = "3B000003F81EF028";
	$sensorsToParse[] = "5A000003F8318228";
	$sensorsToParse[] = "33000003F8229228";
	$sensorsToParse[] = "A3000003F819CF28";
	$sensorsToParse[] = "1F0000047F7D4328";
	$sensorsToParse[] = "61000000A11C3926-H";
	$sensorsToParse[] = "B80000047F769D283B000003F81EF028";

// When using 1-wire systems the readout of the sensor can sometimes be faulty, enable this if you experience any problems. A faulty value is equal to 85, without decimals.
	$filteringEnabled = true;

/*
	example contents of logfile
	/////////////////// FILE STARTS HERE //////////////////////////
	Date; Time; Temp °C
	09.08.2011; 21:29:23;25.38
	/////////////////// FILE END HERE ////////////////////////////
*/

?>
Detta fel har kommit oftare och oftare när systemet har blivit utbyggt....dvs när jag har lagt till fler sensorer att parsa.

Logtemps körning tar ca 13 sekunder att läsa alla sensorer och sker körningen av parsern samtidigt då blir det kanske fel om båda vill åt samma fil....kan det vara så???
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

lillen wrote:

/Daniel
det är bara LogTemp som jag parsar..dvs bara den som är bortkommenterad i Parser_config.php.

<?php
	// Weather system file parser v0.6.3

// absolute path to HomeAutomation root folder, compatible with HomeAutomation v2.0+
	$HomeAutomationRootPath = "c:/x/htdocs/homeautomation/";

// uncomment the system(s) in use by removing the // in front of the line(s)
	// $systems[] = "wview";
	// $systems[] = "owfs";
	// $systems[] = "cumulus";
	 $systems[] = "logtemp";
	// $systems[] = "calculations";
	// $systems[] = "telldusduo";

// uncomment the following line (by removing // in front) if you only want to simulate the data parsing without inserting it to the database. Can be handy when testing out new sensors and systems.	
	// define("PARSER_SIMULATE", true);

?>
Och så här ser det ut i /System_config/logtemp.php

<?php
/* logtemp specific config */

// the path to the logtemp sensor files
	$logtempPath = "C:/x/htdocs/";

//date format, indexed from 0-2, example date dd.mm.yy
	$dateFormat["d"] = 0;
	$dateFormat["m"] = 1;
	$dateFormat["y"] = 2;
	$dateFormat["separator"] = ".";

// an array of sensors to parse, where xyz is the sensor serial eg. 1026CA23010800A7
	// if you have several sensors, just duplicate the row below and change xyz to match the sensor serials for each sensor
	$sensorsToParse[] = "3B000003F81EF028";
	$sensorsToParse[] = "5A000003F8318228";
	$sensorsToParse[] = "33000003F8229228";
	$sensorsToParse[] = "A3000003F819CF28";
	$sensorsToParse[] = "1F0000047F7D4328";
	$sensorsToParse[] = "61000000A11C3926-H";
	$sensorsToParse[] = "B80000047F769D283B000003F81EF028";

// When using 1-wire systems the readout of the sensor can sometimes be faulty, enable this if you experience any problems. A faulty value is equal to 85, without decimals.
	$filteringEnabled = true;

/*
	example contents of logfile
	/////////////////// FILE STARTS HERE //////////////////////////
	Date; Time; Temp °C
	09.08.2011; 21:29:23;25.38
	/////////////////// FILE END HERE ////////////////////////////
*/

?>
Detta fel har kommit oftare och oftare när systemet har blivit utbyggt....dvs när jag har lagt till fler sensorer att parsa.

Logtemps körning tar ca 13 sekunder att läsa alla sensorer och sker körningen av parsern samtidigt då blir det kanske fel om båda vill åt samma fil....kan det vara så???
Hej!

Hur ofta körs LogTemp inläsning av sensorer i förhållande till Parser? Det kan mycket möjligt vara så att LogTemp skriver över filen som Parsern läser.

mvh Tom

EDIT: En ytterligare fråga, hur stor är LogTemp filerna?
//Tom

lillen

Post by lillen »

Hej!

Hur ofta körs LogTemp inläsning av sensorer i förhållande till Parser? Det kan mycket möjligt vara så att LogTemp skriver över filen som Parsern läser.

mvh Tom

EDIT: En ytterligare fråga, hur stor är LogTemp filerna?[/quote]

Har testat ett tag och bara parsat 2 sensorer och det har fungerat klanderfritt.....
Logtemp har jag på 1min mellan läsningarna och har faktist inte begränsat filernas storlek så mycke.
Ska göra ett test och begränsa dom så hårt det går så får vi se om det funkar då med alla sensorer.
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

lillen wrote: Har testat ett tag och bara parsat 2 sensorer och det har fungerat klanderfritt.....
Logtemp har jag på 1min mellan läsningarna och har faktist inte begränsat filernas storlek så mycke.
Ska göra ett test och begränsa dom så hårt det går så får vi se om det funkar då med alla sensorer.
Hej!

Släng ett mail till mig så får du en ny version att testa så att du kan läsa in flera sensorer. Dock tycker jag personligen att ett interval på 1min är onödigt tätt då inte temperaturer iaf ändrar så snabbt.
//Tom

Post Reply