Telldus-core på NAS

Moderator: Telldus

Post Reply
osterberg
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus-core på NAS

Post by osterberg »

Hej.

Ser att det finns massa frågor och tips på hur man får telldus-core att fungera på en NAS. Dock så har jag inga djupare kunskaper i linux och undrar nu om någon kunnig person orkar svara på mina frågor.

Fungerar det så att jag skulle kunna: ??
1 kompilera telldus-core på en maskin med samma CPU-version som finns i NAS:en
2 Kopiera över de kompilerade filerna till NAS:en
3 Starta telldusd
å allt fungerar? :D

Vad jag förstår så läggs någon typ sökväg in i de kompilerade filerna? Går det att ta reda på denna när de väl är kompilerade?

Hursom, jag har ju förstås gjort det som står ovan men får det inte att fungera.

Code: Select all

telldusd --nodaemon
telldusd: error while loading shared libraries: libconfuse.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Har även flyttat över dessa filer (libconfuse.x) och skapat länkar, men tror att jag måste köra något som heter ldconfig för att det ska registreras?
ldconfig finns ju då förståss inte på den nerskalade NAS:en jag har, ej heller i IPKG vad jag kan se...

Virrit är bara förnamnet och klockan är mycket å jag vill inte ge upp riktigt än.

Så några bra förslag?
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus-core på NAS

Post by gflygt »

Använd tar för att packa ihop hela katalogstrukturen, kopiera den till din nas, packa upp den och kör make install från den uppackade katalogen.
Ex
tar cvf paket.tar kompileradkatalog
scp paket.tar nas:
tar xvf paket.tar
cd kompileradkatalog
make install

Gunnar
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus-core på NAS

Post by gflygt »

Du ska köra ldconfig efter installationen också förstås. Glömde.
osterberg
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus-core på NAS

Post by osterberg »

Tjena Gunnar.

För att göra så måste jag ju installera cmake å säkert andra grejjer på NAS:en.
Jag hade hoppats på att man kunde klara sig undan detta genom att kopiera över de kompilerade filerna efter man gjort "make install" på den andra maskinen. Det finns ju ett supergammalt ipkg paket. Så det borde ju gå på något sätt?

Fler förslag?
gflygt
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus-core på NAS

Post by gflygt »

osterberg wrote:Tjena Gunnar.

För att göra så måste jag ju installera cmake å säkert andra grejjer på NAS:en.
Jag hade hoppats på att man kunde klara sig undan detta genom att kopiera över de kompilerade filerna efter man gjort "make install" på den andra maskinen. Det finns ju ett supergammalt ipkg paket. Så det borde ju gå på något sätt?

Fler förslag?
cmake-proceduren kör du bara för att ge rätt förutsättningar till Makefile. Du kompilerar ju med make, och kör sen make install. Mellan dessa två sista steg tar-ar du ihop paketet, och flyttar till den andra burken. Du måste förstås ha make på burken.

Gunnar
osterberg
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus-core på NAS

Post by osterberg »

Efter jag kört make på "den andra maskinen" så tar:ar jag ihop allt och flyttar till NAS:en.
När jag sedan packat upp allt och sedemera kör "make install" så klagar den på att den saknar cmake..

Code: Select all

make: /usr/bin/cmake: Command not found
make: *** [cmake_check_build_system] Error 127
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus-core på NAS

Post by Jaxån »

Det kan hjälpa om du talar om vilken NAS du kör och vilka versioner av programvara som du har på din NAS (som vilken kärna du har) för att lättare hitta en lösning åt dig.
Alla NAS är inte skapade lika. ;-)
Post Reply