Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Moderator: Telldus

Eldritch
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by Eldritch »

Någon som har testat om dessa går att styra? De är ju grymt billiga nu.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rpr ... r383375000
http://www.clasohlson.com/se/Modul/Pr383376000

Frekvens 434 MHz
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by Jaxån »

Eldritch wrote:Någon som har testat om dessa går att styra? De är ju grymt billiga nu.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rpr ... r383375000
http://www.clasohlson.com/se/Modul/Pr383376000

Frekvens 434 MHz
Hmm, skall nog knalla över och kolla om de har dem hemma här. :)
Schlbuditz
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by Schlbuditz »

Hur gick det? Är extremt nyfiken då jag har klurat på dessa själv. :D
pethson
Posts: 50
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by pethson »

Även jag är nyfiken!

///Peter!
Schlbuditz
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by Schlbuditz »

Jag köpte setet med fjärr och brytare idag. Då jag inväntar min Duo kunde jag bara testa brytaren med min vanliga Tellstick.

Dokumentationen för produkten är i princip obefintlig och att hitta rätt protokoll var en gissningslek.

Jag såg dock att Electia har andra produkter med X10-protokoll, så jag testade X10 kodrelä A1 i Switch King och det funkade!

Tyvärr tror jag att brytarna är hårdkodade för kod A1 då fjärren nog bara kan skicka ut en kod.
Kasreyn
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by Kasreyn »

Jag kan bekräfta att "Electia AM20 Art. 38.3376" fungerar med Telldus Net (Telldus Live: protokoll: X10 (experimental)). Jag har tre stycken som fungerar individuellt med address A1, A2, A3.

Köpte också paketet från Clas Ohlson där man får en fjärrkontroll + relä. Fyllde sen på med fler reläer och det känns bra att de nu inte är helt värdelösa :o
LarsE
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by LarsE »

Skaffade mig en av dessa fjärrkontroller (Clas Ohlson 38-3375) + en extra motagare (38-3376) och kan även jag rapportera att den fungerar bra med Tellstick Duo, samt att det går fint att även ställa in de 16 huskoderna på både fjärren och dom självlärande motagarna.
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by trasa »

LarsE wrote:Skaffade mig en av dessa fjärrkontroller (Clas Ohlson 38-3375) + en extra motagare (38-3376) och kan även jag rapportera att den fungerar bra med Tellstick Duo, samt att det går fint att även ställa in de 16 huskoderna på både fjärren och dom självlärande motagarna.
Det gillade vi :)
Har en liggande här sidan om mig :)
49 kr blev det efter ett wrapp presentkort :)
pslms
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by pslms »

De rear ut brytarna nu för 49:- st ... fram till 15/1:
http://www.clasohlson.com/se/Modul/Pr383376000
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by Jaxån »

pslms wrote:De rear ut brytarna nu för 49:- st ... fram till 15/1:
http://www.clasohlson.com/se/Modul/Pr383376000
Skit, såg för sent!

Men de verkar rea ut utomhusbrytaren 36-4606 från Nexa nu för 199 sek (80 sek billigare).
<edit>det är lika mycket som de tar för 36-4607, dvs 36-4606 fast nu med en sändare</edit>
per42
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by per42 »

Eftersom Clas Ohlson rear ut dom här igen för 20:- så provar jag att återuppväcka tråden, trots den är några år gammal. Jag kör själv inte Telldus, så jag kanske är lite off i det här forumet, men eftersom jag är desperat att få hjälp med mina Electia-grejer så hoppas jag på hjälp. Jag Kör Domoticz med RFXCOM RFXtrx433. Men som sagt det är ju Electica-switchen som jag behöver hjälp med.

Jag har provat med X10 och A1, 2, 3 osv utan resultat. Om jag provar att "prgrammera" den med en kod enligt anvisningarna (håll in knappen på switchen när du ansluter den till dioden börjar lysa, sen prova att tända remote) så funkar det inte. Då provade jag att hålla in knappen och skicka en signal från Domoticz. Det funkar så långt att jag då kan tända switchen remote EN gång, medan jag håller knappen nere, men sen är det dött.

Är det någon av er telldusanvändare som har varit med om liknande? Hur gör ni när ni programmerar switchen första gången?

Nästa sak att prova är kanske att lta någon av mina telldusanvändande polare prova att programmera switceh åt mig...
LarsAgerstrand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by LarsAgerstrand »

Jag köpte också några sådana här brytare på Classe under rean. Jag har en Telldus Znet V2 som jag just börjat lirka med och jag har ingen aning hurt jag ska få electia-mottagarna att fungera. Jag har prövat lägga till en massa typer av mottagare men ingen jag provat verkar fungera att para med electian så dett börjar fungera.

Någon som kan guida mig?

/ Lars
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by etompau »

Clas Ohlson skriver att dom inte är kompatibla med Tellstick.
LarsAgerstrand
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by LarsAgerstrand »

Det var någon tidigare i tråden som skrivit att de fungerade så jag tänkte jag skulle testa.
per42
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Electia fjärr och brytare från Clas Ohlson

Post by per42 »

Det är inte så att någon av er som har fjärrkontrollen bor i stockholmstrakten och kan tänka sig att låna ut den så man kan testa att lära domoticz från den? Jag bor i Spånga.
Post Reply