Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Moderator: Telldus

Post Reply
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Videonisse »

Såg någonstans att Nexas dörrklocka LML-710 samt brandvarnaren KD-101 LA inte fungerar än tillsammans med Tellstick Duo. Stämmer detta och vad beror detta på isåfall?

Nexas magnetkontakter kan ju påverka dörrklockan så verkar ju konstigt om Tellsticken inte borde kunna läsa av knappen/givaren samt även kunna skicka signal till dörrklockan.

Med brandvarnarna kanske tillverkaren vill hålla koden konfidentiell så att det inte missbrukas genom att t.ex påverka en grannes brandvarnare (kan tyckas som ett kul skämt för ungdomar på glid...).

Skulle väldigt gärna vilja få in ovan enheter så all återkoppling välkomnas! :D


Referenser:
http://www.nexa.se/Nexa-LML-710.htm
http://www.nexa.se/TradlosbrandvarnareKD101LA.htm
http://www.nexa.se/LMST606Magnetkontakt.htm
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Videonisse »

Ingen som har ngn info om detta? :wave:
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by krambriw »

Kommunikationen med dessa enheter är löst och implementerad, dock ej ännu i Tellstick Duo. För information i ämnet:
http://nethomeserver.blogspot.com/

mvh
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Karlvonoxelstjerna »

Bumpar tråden lite är nyfiken om det finns nån trådlös brandvarnare som går att använda med telldus duo? Tänk er senariot att det börjar brinna du vaknar inte påengång och det hinner bli rökfyllt har man då satt en ledslinga efter golvet som tänds av att brandvarnarna går på. Då underlättare det mycket att hitta ut!
Valle
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Valle »

Hej
Jag är också intresserad av Brandvarnare KD-101 mot Duo.... Hur går det med stödet för nya enheter ? När kan man tänka sig att detta dyker upp ?
Jag har försökt både från Tellduscenter och Switchking utan att lyckas....

/Valle
ontrose
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by ontrose »

Gått en månad så ger denna en försiktig bump
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Bigert »

Skulle vara intressant. Har alla grejjor hemma.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
pekkak
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by pekkak »

Nyheter om stöd för Nexa brandvarnare?
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Videonisse »

+1. Jag är fortfarande intresserad, vore nice om ngn från Telldus ändå kunde ge en kommentar...? :-)
Flopp
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Flopp »

Någon från telldus?
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by jorang »

Det testes ut endel periferienheter mot Live! i disse dager. Se info om beta her - http://developer.telldus.com/blog
Vet ikke konkret hvilke perifierienheter man skal støtte (ut over magnetkontakt og IR), men dette blir spennende fremover ;)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Turgon
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Turgon »

Jag märkte samma problem som beskrivs här när jag labbade med min Tellstick Duo och en LM-710 Nexa dörrklocka nu i eftermiddags. Det är inga problem att fånga upp tryckknappens signal med Tellsticken (använder Python scriptet i "raw"-läget) men när jag har konfigurerat upp enheten och försöker skicka signalen till själva klockan med "TurnOn" kommandot så händer absolut ingenting. Vet inte om detta blivit löst någon annanstans (hittade inget när jag Googlade) men jag kom på en workaround som fungerar.
Eftersom koden jag försöker sända ut inte funkade så antog jag att den antingen inte tagits emot korrekt från tryckknappen eller att Tellsticken inte sänder ut den korrekt. Då det gick bra att konfigurera tryckknappen och ta emot den som en "registered device" gissar jag att det är det senare alternativet. Nästa tanke var att dörrklockan borde kunna ta emot koder från flera olika sändare samtidigt (tror tom att det står i manualen att man kan ha tryckknappar vid flera dörrar). Därför testade jag med att lära den koden från en fjärrkontroll, vilket gick utmärkt samtidigt som den mindes tryckknappens kod. Fjärrkontrollernas signaler vet jag att Tellsticken kan reproducera så nästa steg blev därför att lyssna på fjärrkontrollen i "raw" läget och sedan konfigúrera en ny device med den house- och unit-kod som fjärrkontrollen använde. Resultatet blir alltså att jag får två devices för dörrklocka+tryckknapp - en som lyssnar efter knapptryckningen samt en som jag kan använda för att ringa i klockan om jag vill (skriver mina egna script). Inte så snyggt kanske
men det fungerar :)
Safiiri
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Safiiri »

Jag just testade TellStick Net med NordSafe KD-101LA, och det fungerade inte (Self-learning switches som Nexa/Proove/etc). Ingen kunde mottaga/läsa signaler from brandvarnare. :?

Finns det trick hur man använda TellStick Net med NordSafe KD-101LA, eller finns det någon andra brandvarnare som är kompatibel med Telldus? :wave:
Konstigt
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Stöd för Nexa dörrklocka LML-710 och brandvarnare?

Post by Konstigt »

For the record:

Telldus Live har stöd för Nexa LML-710.
Screenshot 2019-03-12 at 22.32.16.png
Screenshot 2019-03-12 at 22.32.16.png (56.26 KiB) Viewed 8583 times
Basenheten kan läggas till som självlärande ringklocka ELLER självlärande on/off.

Tryckknappen läggs upp som fjärrkontroll.
Post Reply