Proove problem

Moderator: Telldus

Post Reply
j0hanSE
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Proove problem

Post by j0hanSE »

Köpte oss en TellStick Net igår! Äntligen!

Men köpte i samband med det en Proove 310013 (bara dosan) för jag ville testa om det fungerade.

Men fick inte det att fungera, behöver fjärrkontrollen?

Köpte denna http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 2025.4744/

Köpte idag Nexa PE3-1500 (3packet ifrån ClasOhlson)

Fungerade utmärkt, fungerade direkt efter jag lärde den.

Men min proove får jag inte att fungera.

Trycker in lampa-kontakten, kör in den i ett uttag, lampan är på, trycker på lärknappen på proove:n, den blinkar grönt har då 3 sekunder på mig enligt manualen, trycker på learn i live direkt, men får det inte att fungera.

Kör med proove -> self learning on/off.

Någon som har varit med om detta tidigare, köpte den i hopp om att man inte behövde dosan.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove problem

Post by etompau »

Testa att välja "Anslut" i Device Type.
Freddan101
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by Freddan101 »

Jag hade samma problem. Nu har jag en Duo men prova istället för Learn att bara slå på lampan när du ska lära din enhet. Ser också att jag valt Nexa som modell istället för Proove.
j0hanSE
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by j0hanSE »

etompau wrote:Testa att välja "Anslut" i Device Type.
Kanoners!

Fungerade nu!

Tack!

edit:

en snabb fråga, ClasO, Nexa 3Pack, är det det billigaste 3Packet? 179:-? Eller finns det bättre pris någonstans? Alt andra tillverkare som har ett billigare 3pack?
Last edited by j0hanSE on Thu Jan 24, 2013 1:27 pm, edited 1 time in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove problem

Post by etompau »

Kul att det löste sig. Har använt ett antal av dessa mottagare, och min erfarenhet är att de "brusar" en hel del. Dvs de stör andra mottagare i närheten samt att känsligheten på mottagarna kan kraftigt variera. Jag har fått trixa runt med deras placering för att få stabilitet och säkerhet i till- och frånslag. Sen har dom bara två minnesplatser som kan vara en nackdel.
j0hanSE
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by j0hanSE »

Pratar du om proove eller nexa? :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Proove problem

Post by etompau »

Jag menar Proove/Anslut, de billiga mottagarna med inlärningsknapp på fronten.
j0hanSE
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by j0hanSE »

etompau wrote:Jag menar Proove/Anslut, de billiga mottagarna med inlärningsknapp på fronten.
Ja okej, köpte bara en proove för jag var så kåt på att testa NET:en, kommer köpa fler Nexa ifrån ClasO!

edit.

en snabb fråga, jag har en Meteotime Wheather Station (thermo-hygrometer sensor (humidity etc..) DV216NL

Står i manualen, Singel channel outdoor 433Mhz wireless Thermo-hyromteter.

Men står inte i listan på telldus comp. devices.

Borde den ändå inte kunna komma upp i sensorer när dne ändå går på frekvensen 433Mhz
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by Zaman »

Nej, även om de sänder på samma frekvens så har de inte samma protokoll - bara för att man har en nyckel passar den inte i alla lås.
Net läser den inkommande signalen och försöker matcha den mot en lista med protokoll, passar den inte något känt protokoll så dyker den inte heller upp i Live!
Tyvärr kan du inte (med standard-firmware) läsa signalen på raw-format för att själv försöka tolka signalen men vem vet, det kanske kommer i framtiden...

Samma sak gäller då med utgående signaler från en Net, du kan bara styra enheter som matchar rätt protokoll och dessutom är inlärd på rätt adress (hus+enhetskod).
j0hanSE
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by j0hanSE »

Zaman wrote:Nej, även om de sänder på samma frekvens så har de inte samma protokoll - bara för att man har en nyckel passar den inte i alla lås.
Net läser den inkommande signalen och försöker matcha den mot en lista med protokoll, passar den inte något känt protokoll så dyker den inte heller upp i Live!
Tyvärr kan du inte (med standard-firmware) läsa signalen på raw-format för att själv försöka tolka signalen men vem vet, det kanske kommer i framtiden...

Samma sak gäller då med utgående signaler från en Net, du kan bara styra enheter som matchar rätt protokoll och dessutom är inlärd på rätt adress (hus+enhetskod).
aha! Tack för svaret!
ciryon
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Proove problem

Post by ciryon »

Samma problem här med Proove (310000), men det hjälper inte att välja Nexa som enhet eller att använda "tänd" istället för Learn för mig.

Jag ser inte "Anslut" som Device någonstans. Kör TelldusCenter 2.1.1 under Mac OS X 10.6.8.

Några tips?

edit: hah, vad lustigt. De två andra i trepacken fungerar utmärkt. Den som inte fungerar går dock bra att lära med en Nexafjärrkontroll. Weird?
Post Reply