1-wire --> Tellstick NET

Moderator: Telldus

Post Reply
Ankan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

1-wire --> Tellstick NET

Post by Ankan »

Någon mer än jag som har funderat på 1-wire --> Tellstick?

Skrev följande tråd för någon månad sedan men har fått dålig respons. Är det bara jag som tycker att det skulle vara en strålande idé?
Man får 10st 1-wire temp sensorer för ca 240kr på ebay inkl frakt. Billigare tempsensorer till Tellstick är väll ändå svårt att få?

Vad som behövs är några DS18S20, lämplig uC som tex någon mindre PIC och en enkel 433 Mhz sändare. Eftersom man själv kan bestämma det trådlösa protokollet kan man härma något av de protokollen som Tellstick redan har implementerad.

Här är tråden jag startade på Svenska ElektronikForumet.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=61979

Hade jag bara haft mer fritid skulle jag redan ha utvecklat enheten. Känns som ett relativt litet projekt dock.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

1-wire --> Tellstick NET

Post by niclasf »

Låter toppen tycker jag. Om man bara behöver ett trådlöst 1wire så borde det funka med två enkla cc1100-radiomoduler samt en DS2480b. Allt från ebay så blir det billigt. Detta funkar ju dock inte på en net.
Detta kanske går att bygga vidare på, http://vonkonow.com/wordpress/2012/01/s ... utomation/
Ankan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by Ankan »

Tack för tipset!

Dock har jag en Tellstick NET och att omvandla 1-wire till 433Mhz med ett protokoll Telstick NET redan förstår kräver nog ändå en PIC eller annan processor.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

1-wire --> Tellstick NET

Post by niclasf »

Jag förstår.
Länken jag skickade innehåller info om att köra telldusprotokollet på en pic (16f628). Den bryggar alltså rs232 till telldusprotokollet. Koden finns som hex och assembler.
Dock har inte jag heller så mycket tid att ägna åt detta, precis som du :(
Ankan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by Ankan »

niclasf wrote:Jag förstår.
Länken jag skickade innehåller info om att köra telldusprotokollet på en pic (16f628). Den bryggar alltså rs232 till telldusprotokollet. Koden finns som hex och assembler.
Dock har inte jag heller så mycket tid att ägna åt detta, precis som du :(
Vilket telldus protokoll syftar du på?
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by niclasf »

Ankan wrote:
niclasf wrote:Jag förstår.
Länken jag skickade innehåller info om att köra telldusprotokollet på en pic (16f628). Den bryggar alltså rs232 till telldusprotokollet. Koden finns som hex och assembler.
Dock har inte jag heller så mycket tid att ägna åt detta, precis som du :(
Vilket telldus protokoll syftar du på?
Jag tänkte mig det protokoll som finns länkat till från min tidigare länk. Där finns en länk till telldus, http://developer.telldus.se/doxygen/TellStick.html
Det är ju det generella protokollet där man kan skicka "raw" hur pulserna ska se ut. Dvs. du bestämmer om du vill använda nexa eller något annat som stöds av telldus NET/DUO.
I vilket fall som helst så är det inget man sätter ihop över en kväll, vilket nog var det du vill ha (och jag med för den delen :))
Ankan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by Ankan »

niclasf wrote: Jag tänkte mig det protokoll som finns länkat till från min tidigare länk. Där finns en länk till telldus, http://developer.telldus.se/doxygen/TellStick.html
Det är ju det generella protokollet där man kan skicka "raw" hur pulserna ska se ut. Dvs. du bestämmer om du vill använda nexa eller något annat som stöds av telldus NET/DUO.
I vilket fall som helst så är det inget man sätter ihop över en kväll, vilket nog var det du vill ha (och jag med för den delen :))
Är inte det inte det protokollet som används för att kommunicera med Tellstick via seriell interface?
Jag förstår inte hur det ska kunna hjälpa mig att skicka temperatur till en Tellstick NET, vilket jag är ute efter.

Jag tänkte mig en pic som sitter som master på 1-wire och som sedan skickar vidare temperaturen genom att bit-banga en enkel 433 Mhz sändare som Vellemans TX433N tex.
När man bit-bangar RF sändaren tänkte jag att man försöker se ut som tex. en oregon scientific termometer.
aneben
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by aneben »

Någon framgång i detta?

Jag har ett 1-wire nät med >10 givare som loggar till en RRD databas och det skulle vara snyggt att överföra det till Tellstick net och telldus live.

Allternativet är väl att skicka 1-wire data direkt till telldus live via dess API men jag vet inte om det är möjligt att skicka in data den vägen eller går det bara att hämta data den vägen?
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by niclasf »

Jag har loggat mitt lilla projekt här, http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63772

Det är en DS18B20 som är kopplad till en PIC som sänder ut temperaturen med en 433TX-modul.
Jag har använt Mandolyn-protokollet eftersom Tellstick förstår det protokollet. Jag skulle lika gärna kunna ha använt Oregons protokoll, men det verkade mer komplicerat.

Notera att PIC:en inte är en komplett 1-wire master utan klarar bara av en DS18B20 åt gången.
aneben
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by aneben »

Jag har en Linux PC som master i mitt 1-wire nät och det skulle vara enkelt att skicka data om man hade en lämplig hårdvara som går att ansluta till PC:n.
Finns det någon sådan?
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by perkabolo »

Spännande! Fungerar det bra? Jag är väldigt sugen på något liknande för att kunna logga min panna och ackumulatortankar.

Får man till det så kan jag sen använda remotestick och tasker för att skicka mig sms när det är dags att gå ut i pannrummet och elda, mm. mm.

Mitt problem är att det här är låter lite avancerat för mig. Finns det något motsvarande att köpa färdigt? Eller någon som är sugen på att börja tillverkning och sälja? :)
aneben
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 1-wire --> Tellstick NET

Post by aneben »

Jag har byggt mitt system från gamla guider på temperatur.nu

Det är en linux dator som med hjälp av cron periodiskt loggar temperaturer till en rrd databas. Sen genereras grafer med hjälp av pearl script som sedan presenterar på en webbsida.

Ganska enkelt men kräver lite linuxkunnande.

Nu skulle jag vilka hämta datat och skicka det till telldus live.
Post Reply