Porttelefon

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Porttelefon

Post by Micke-Falo »

Hej.
Funderar lite på en porttelefonlösning med videosamtal och skype. Om man skaffar en tellstick DUO istället för den vanliga jag har nu borde man kunna styra både vanliga Nexaringklockan samt på nåt vis även få Skype att ringa ett videosamtal till den smartatelefonen med aktiverad Skype app. Frågan är återigen hur man kan får Nexahome att trigga Skype att ringa ut ett specifikt nummer när man trycker på ringklockeknappen det är där mina kunskaper kommer tillkorta igen.

/Micke
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Porttelefon

Post by hekj »

Micke-Falo wrote: Funderar lite på en porttelefonlösning med videosamtal och skype. Om man skaffar en tellstick DUO istället för den vanliga jag har nu borde man kunna styra både vanliga Nexaringklockan samt på nåt vis även få Skype att ringa ett videosamtal till den smartatelefonen med aktiverad Skype app. Frågan är återigen hur man kan får Nexahome att trigga Skype att ringa ut ett specifikt nummer när man trycker på ringklockeknappen det är där mina kunskaper kommer tillkorta igen.
Vet inte hur man drar igång ett skype-samtal från kommandoraden, om du vet det så kan du skapa filen c:\apps\nexahome\skype.bat samt fylla den med lämpligt innehåll.

Därefter skapar du en bsh fil var namn är samma som device id för ringklockeknappen, exempelvis 10.bsh

Code: Select all

if (deviceIsOn("10")) {
   execFile("C:/apps/nexahome/skype.bat");
   execParam("ringklockeknappen...");
}
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Porttelefon

Post by Lrnflk »

Ringa Skypesamtal från kommandoraden: https://support.skype.com/en-us/faq/FA1 ... mmand-line
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Porttelefon

Post by Micke-Falo »

Lrnflk wrote:Ringa Skypesamtal från kommandoraden: https://support.skype.com/en-us/faq/FA1 ... mmand-line
Men inte videosamtal som det verkar?
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Porttelefon

Post by Lrnflk »

Micke-Falo wrote:
Lrnflk wrote:Ringa Skypesamtal från kommandoraden: https://support.skype.com/en-us/faq/FA1 ... mmand-line
Men inte videosamtal som det verkar?
Jag var visst lite för snabb på tangenterna där. Det verkar inte som att det går att ringa ett videosamtal direkt från kommandoraden om man inte pillat ihop ett eget program eller hittat något som gör motsvarande.
http://community.skype.com/t5/Video/Vid ... e/td-p/736
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Porttelefon

Post by Micke-Falo »

hekj wrote:
Micke-Falo wrote: Funderar lite på en porttelefonlösning med videosamtal och skype. Om man skaffar en tellstick DUO istället för den vanliga jag har nu borde man kunna styra både vanliga Nexaringklockan samt på nåt vis även få Skype att ringa ett videosamtal till den smartatelefonen med aktiverad Skype app. Frågan är återigen hur man kan får Nexahome att trigga Skype att ringa ut ett specifikt nummer när man trycker på ringklockeknappen det är där mina kunskaper kommer tillkorta igen.
Vet inte hur man drar igång ett skype-samtal från kommandoraden, om du vet det så kan du skapa filen c:\apps\nexahome\skype.bat samt fylla den med lämpligt innehåll.

Därefter skapar du en bsh fil var namn är samma som device id för ringklockeknappen, exempelvis 10.bsh

Code: Select all

if (deviceIsOn("10")) {
   execFile("C:/apps/nexahome/skype.bat");
   execParam("ringklockeknappen...");
}
Har fått lite hjälp i kväll, det vi gjorde var att skapa en .bat som triggar skype att ringa videosamtal till den man vill den ska ringa, under förutsättning att den man ringer har möjlighet till videosamtal.
skype.bat: cmd /c start skype:den du vill ringa?call&video=true
Som man sparar i c:/apps/nexahome/skype.bat

Då när man trycker på ringklockeknappen så triggar .bsh skriptet .bat-filen som i sin tur startar skype att ringa ett videosamtal.
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Porttelefon

Post by Micke-Falo »

Näh! Allt som fungerade jättebra häromkvällen funkade inte alls i skarpt läge idag... Utredning pågår..
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Porttelefon

Post by Micke-Falo »

Tur det finns dom som kan.. o enkelt verkar det vara oxå.. fick hjälp ännu en gång och det skapades ett vbs-script (visualbasic script), nu triggas automatiskt ett videosamtal igång när man trycker på knappen :-)

skype.vbs:
Dim objShell
Set objShell = WScript.CreateObject ("WScript.shell")
objShell.run "skype:dit du vill ringa?call&video=true"
Set objShell = Nothing
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Porttelefon

Post by Micke-Falo »

patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: Porttelefon

Post by patrikg »

Blivit inspererad utav denna holländare ??

Han tar även en bild. då man lämnar post i brevinkastet.

http://www.bwired.nl/
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Porttelefon

Post by Micke-Falo »

Näe? Har inte sett det tidigare :-)
Post Reply