Fjärrbrytare frågan

Moderator: Telldus

Post Reply
Mattias_jo1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fjärrbrytare frågan

Post by Mattias_jo1 »

Hej,

När ni kör era Tellstick. Vad använder ni mest?

En liknande sån här

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 00w-p50303

Eller sådana här

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... -av-p50287

Tänkte mest att man i vissa fall bara vill styra en kontakt av befintliga 2 som sitter i väggen. Å andra sidan är det snyggare med inbyggd än en massa klumpar här och där, eller man att man vill styra dem individuellt. Verkar krävas en del planering iaf om man stoppar dem inne i dosan.

mvh//Mattias
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by davka003 »

Jag använder något dussin av de infällda och ungefär hälften så många utanpåliggande klumpar. De infällda har jag enbart till befintliga tak/fönster lampor. Skulle inte få för mig att sätta infällda mottager bakom stickkontakter (får det ens plats?). Hur mycket jag än gillar trådlös styrning så måste även svärmor kunna tända en lampa hemma (utan att plocka fram en smartphone).

Men det är min åsikt andra resonerar säkert annorlunda.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Flopp
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by Flopp »

davka003 wrote:Hur mycket jag än gillar trådlös styrning så måste även svärmor kunna tända en lampa hemma (utan att plocka fram en smartphone).
Jag har precis köpt Proove fjärruttag på Jula, på dom finns en liten knapp som gör att man kan starta kontakten utan en fjärrkontroll.
Netonnet och Jula säljer samma typ att uttag men heter olika och Jula är billigare.

Just nu 3 st 1000w uttag inkl fjärr för 99 kr.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by Falkens »

davka003 wrote:Jag använder något dussin av de infällda och ungefär hälften så många utanpåliggande klumpar. De infällda har jag enbart till befintliga tak/fönster lampor. Skulle inte få för mig att sätta infällda mottager bakom stickkontakter (får det ens plats?). Hur mycket jag än gillar trådlös styrning så måste även svärmor kunna tända en lampa hemma (utan att plocka fram en smartphone).

Men det är min åsikt andra resonerar säkert annorlunda.
Inga problem!
Jag har en lampknapp som styr on/off samt dimmer på en lampa som jag även kan styra med Iphone och schemalägga så nog går den saken att lösa vad gäller svärmors möjlighet att tända och släcka utan smartphone.

Jag skulle vilja ha stickkontakter som är styrda men det räcker med att 1 av 2 uttag är det... så man kan styra 1 i alla falla :-)
Blasse
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by Blasse »

Jag använder infällda modellen från nexa, vill man inte styra hela uttaget kan man köpa uttag med separata brunnar (http://www.elonline.se/eljo-trend-vaggu ... ing/1178-0) dvs. Att dom 2 uttagen är oberoende av varandra, så kan märka upp uttaget med en liten dymo lapp tex. Så man ser att ett av dom är fjärrstyrt.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by Falkens »

Vilken NEXA kör du med?

Hur ser jag på den som du länkar till att den funkar med Telldus?

:|
Flopp
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by Flopp »

Falkens wrote:Vilken NEXA kör du med?

Hur ser jag på den som du länkar till att den funkar med Telldus?

:|
Länken är bara ett vanligt uttag men med 2 olika ingångar för fasen, 1 för varje uttag.

Du måste köpa NEXA infällda styrdon utöver uttaget.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrbrytare frågan

Post by Falkens »

Flopp wrote:
Falkens wrote:Vilken NEXA kör du med?

Hur ser jag på den som du länkar till att den funkar med Telldus?

:|
Länken är bara ett vanligt uttag men med 2 olika ingångar för fasen, 1 för varje uttag.

Du måste köpa NEXA infällda styrdon utöver uttaget.
Ok du menar så... då är jag med.
Jag hade hoppats på att det fanns ett färdigt med NEXA inbyggt :D
Post Reply