TellEvent - applikation till iPhone

Moderator: Telldus

SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

Von Schnitzel wrote:
SebRaz wrote:Jag har kommit rätt långt på den lokala versionen.

---

Jag kan säga det redan nu: det kommer inte vara möjligt att använda Telldus Live! och lokalt samtidigt, däremot kan man byta rätt enkelt.
Det låter mycket spännande med lokalt stöd, ser fram emot det! Men vad menar du med att det inte går att använda Live och lokalt stöd samtidigt? Kommer man att behöva logga ut/in från Live? Är det bara i denna första version det problemet kommer att finnas eller är det helt olösligt?
Alltså, du kommer inte att kunna blanda enheter från den lokala servern och Telldus Live. Du kommer inte att behöva logga ut och in hela tiden, men om du använder den lokala så är Telldus Live! inte aktiverat.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Karlvonoxelstjerna
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - ny applikation till iPhone

Post by Karlvonoxelstjerna »

SebRaz wrote: Ber om ursäkt för det sena svaret, fullt upp så här innan jul.

Det är några som har rapporterat liknande problem, speciellt sådana på iPhone 5. Samtidigt vet jag att andra med iPhone 5 har fått det att fungera, så det är svårt att felsöka. Men jag har gjort några ändringar i 2.0.3 som jag hoppas löser problemet.

Tyvärr hinner jag nog inte få ut denna innan Apple stänger. Mellan den 20 och 29 har de stängt.
Lungt förstår att det är fullt upp nu.
Men för att återgå till frågan, det verkar alltså som det har med Iphone 5 att göra då?
Låter iofs rimligt för jag körde ju men en Iphone 4 innan och den verkade funka bra.
Hann dock inte testa så mycke innan jag bytte till 5:an. Men även nu ser man ju symbolen på 5:an att staket är aktivt den lyser hela tiden med pilen som kontur.
Då är det bara sitta och vänta till efter nyår då så kanske det kommer en lösning :).
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by Lrnflk »

Jag har ett gäng enheter i Telldus Live! tillsammans med ett par Live!-grupper, men de grupperna verkar inte synas i TellEvent, där ser jag bara alla enheter. Har jag missat något eller är det en begränsning som TellEvent har i nuläget?

Givetvis går det att kringgå problemet genom att skapa grupper i TellEvent men det är inte riktigt det jag är ute efter.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

Lrnflk wrote:Jag har ett gäng enheter i Telldus Live! tillsammans med ett par Live!-grupper, men de grupperna verkar inte synas i TellEvent, där ser jag bara alla enheter. Har jag missat något eller är det en begränsning som TellEvent har i nuläget?

Givetvis går det att kringgå problemet genom att skapa grupper i TellEvent men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Nej, det är korrekt. Grupper i Telldus Live! syns just nu inte i TellEvent. Anledningen till detta är att grupperna i Telldus Live! endast fungerar med Tellstick Net, därför har det inte varit prioritet att lägga in stöd för detta.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by Lrnflk »

SebRaz wrote:
Lrnflk wrote:Jag har ett gäng enheter i Telldus Live! tillsammans med ett par Live!-grupper, men de grupperna verkar inte synas i TellEvent, där ser jag bara alla enheter. Har jag missat något eller är det en begränsning som TellEvent har i nuläget?

Givetvis går det att kringgå problemet genom att skapa grupper i TellEvent men det är inte riktigt det jag är ute efter.
Nej, det är korrekt. Grupper i Telldus Live! syns just nu inte i TellEvent. Anledningen till detta är att grupperna i Telldus Live! endast fungerar med Tellstick Net, därför har det inte varit prioritet att lägga in stöd för detta.
I see, då är det med andra ord inte jag som är dålig på att leta. Då får jag sluta leta och kringgå problemet i väntan på en uppdatering helt enkelt. :)
MrXs
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by MrXs »

Vill säga att din app är super!

Jag har en sak som jag hade önskat.
Det är att få in sensorer in på "enheter" sida mha grupp funktion.
Dvs att om man skulle kunna lägga till låt säga en temperatur sensor för pool under tex en grupp "Utomhus" så kom den upp tillsammans med andra enheter i den gruppen.

Hade varit skönt att slippa bläddra på sidorna för att se temperaturer.

Så första sidan hade innehållit de enheter man vill se (som tempsensorer) och inte enbart enheter som man kan tända/släcka.

Kan även implementera autopoll av vissa tempvärden så man slipper ta manuell refresh.
Just vid tex Oregon grilltermometer som skickar temp väldigt ofta vore det en väldigt snygg feature så att man slipper refresha manuellt.
ffrreeddrriikk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by ffrreeddrriikk »

Hej, :wave:

Ännu en mycket nöjd användare av denna TellEvent här. :D

Några betraktesler (ursäkta om de tagit upp innan, men har inte haft möjlighet att läsa igenom hela denna eller annan tråd):

Hade varit trevligt om man hade kunnat ställa in dimmernivå vid skapande av Grupper och/eller Scenarion.

När jag nyligen skapade ett scenario, så upptäckte jag att en enhet jag vill lägga till inte finns i listan under Lägg till enhet. :?:
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

MrXs wrote:Vill säga att din app är super!

Jag har en sak som jag hade önskat.
Det är att få in sensorer in på "enheter" sida mha grupp funktion.
Dvs att om man skulle kunna lägga till låt säga en temperatur sensor för pool under tex en grupp "Utomhus" så kom den upp tillsammans med andra enheter i den gruppen.

Hade varit skönt att slippa bläddra på sidorna för att se temperaturer.

Så första sidan hade innehållit de enheter man vill se (som tempsensorer) och inte enbart enheter som man kan tända/släcka.

Kan även implementera autopoll av vissa tempvärden så man slipper ta manuell refresh.
Just vid tex Oregon grilltermometer som skickar temp väldigt ofta vore det en väldigt snygg feature så att man slipper refresha manuellt.
Tack! Jag förstår vad du menar, problemet med att blanda olika saker är att det blir väldigt mycket kod för att hantera olika databasfrågor etc. Jag ska kolla på det, men kan inte lova något.
ffrreeddrriikk wrote:Hej, :wave:

Ännu en mycket nöjd användare av denna TellEvent här. :D

Några betraktesler (ursäkta om de tagit upp innan, men har inte haft möjlighet att läsa igenom hela denna eller annan tråd):

Hade varit trevligt om man hade kunnat ställa in dimmernivå vid skapande av Grupper och/eller Scenarion.

När jag nyligen skapade ett scenario, så upptäckte jag att en enhet jag vill lägga till inte finns i listan under Lägg till enhet. :?:
Vad menar du med ställa din dimmernivå? Menar du en absolut dimmernivå när man skapar scenariot?

Jag har för övrigt de senaste dagarna startat upp Hemautomation.io, jag kommer att skriva om allt nytt som kommer under 2013. Lite guider, recensioner etc.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
ffrreeddrriikk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by ffrreeddrriikk »

Tänk dig att du har ditt vardagsrum med tre lampor i som styrs på dimmer.

Du vill kunna skapa t ex ett scenario som du kallar "Städa vardagsrum" som innebär 100 % på på alla tre.

Ett annat scenario kan vara "Titta TV vardagsrum kväll" som innebär att du dimrar lampa ett 50%, lampa två 40% och lampa tre 30%.

Ett tredje kan vara "Vardagsrum natt" som innebär 5% på lampa två och tre, och av på lampa ett.

Jag tycker dimringsmöjligheten med fasta värden är mer eller mindre tillräcklig, men även steglöst är ju inte fel, men inte nödvändigt.
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

ffrreeddrriikk wrote:Tänk dig att du har ditt vardagsrum med tre lampor i som styrs på dimmer.

Du vill kunna skapa t ex ett scenario som du kallar "Städa vardagsrum" som innebär 100 % på på alla tre.

Ett annat scenario kan vara "Titta TV vardagsrum kväll" som innebär att du dimrar lampa ett 50%, lampa två 40% och lampa tre 30%.

Ett tredje kan vara "Vardagsrum natt" som innebär 5% på lampa två och tre, och av på lampa ett.

Jag tycker dimringsmöjligheten med fasta värden är mer eller mindre tillräcklig, men även steglöst är ju inte fel, men inte nödvändigt.
Men detta går ju med ett scenario...

Image
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
ffrreeddrriikk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by ffrreeddrriikk »

Jag ber om ursäkt. My bad. Hade missat detta. :)
Kan procentmenyn tänkas komma därinunder med?

När kommer en webbversion av Tellevent?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by SebRaz »

ffrreeddrriikk wrote:Jag ber om ursäkt. My bad. Hade missat detta. :)
Kan procentmenyn tänkas komma därinunder med?

När kommer en webbversion av Tellevent?
Jag kommer i nästa version ändra reglaget till absoluta dimvärden, samma som dyker upp när du håller inne på en enhet.

Angående webbversion, jag har funderat på det, men just nu finns inga sådana planer.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
ffrreeddrriikk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by ffrreeddrriikk »

Det här med att en enhet inte kunde läggas till ett scenario, har du någon förklaring därvid?
ffrreeddrriikk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by ffrreeddrriikk »

En annan cool finess vore om det fanns en återställningsfunktion.

T ex om strömmen går, så skulle man kunna återställa till det aktuella tidsschemat. T ex att de enheter som skall vara tända eller släckta enligt aktuell tidpunkt i ev. tidsschema, återfår den statusen.

Bästa vore ju en generell dubbelriktad kommunikation mellan enhet och TellStick Net enhet, men antar att vi inte är där än..
Robert Mazetti
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellEvent - applikation till iPhone

Post by Robert Mazetti »

En funktion som jag oxå saknar.
Post Reply