Bättre räckvidd/Byta antenn

Moderator: Telldus

riro
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by riro »

Fick precis hem en antenn från eBay
http://www.ebay.com/itm/NEW-Antenna-433 ... OC:US:3160

Ser ut att vara bättre räckvidd, har haft strul med en tempgivare som gett värden lite då och då... och nu rullar den på finint.


Använder en Cisco 880 som jordplan, och den har inbygd AP så det är nog inte optimal placering... änn så länge. :)
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by testsmurf »

riro wrote:Fick precis hem en antenn från eBay
http://www.ebay.com/itm/NEW-Antenna-433 ... OC:US:3160

Ser ut att vara bättre räckvidd, har haft strul med en tempgivare som gett värden lite då och då... och nu rullar den på finint.


Använder en Cisco 880 som jordplan, och den har inbygd AP så det är nog inte optimal placering... änn så länge. :)
Bra fynd, 33kr kan man ju slänga i sjön om det visar sig att det inte blir bättre.
Vad har du för avstånd till givarna och vilka givare har du?
riro
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by riro »

testsmurf wrote:
riro wrote:Fick precis hem en antenn från eBay
http://www.ebay.com/itm/NEW-Antenna-433 ... OC:US:3160

Ser ut att vara bättre räckvidd, har haft strul med en tempgivare som gett värden lite då och då... och nu rullar den på finint.


Använder en Cisco 880 som jordplan, och den har inbygd AP så det är nog inte optimal placering... änn så länge. :)
Bra fynd, 33kr kan man ju slänga i sjön om det visar sig att det inte blir bättre.
Vad har du för avstånd till givarna och vilka givare har du?
Bara handla! Tar en stund att få hem men antennen är värd pengarna... :)

Stora problemet för mig är inte avståndet, det är antalet väggar... 5st trä-väggar mellan antenn och tempgivare. Det är en 36-1797 från Clas Ohlson... har inte missat en signal de senaste dygnen.
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by testsmurf »

Ah, nice, ska köpas på en gång, kanske kommer nångång i januari då, hehe..
Har samma givare, funderade på att modda dom med en extern antenn men det känns som att det är på Tellstick-sidan som svagheten sitter när det gäller antennbiten.
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by svartöra »

Har ett antal ClasOhlson 36-1797 av vilka två är klart sämre än de andra. Jag började flytta runt tellsticken för att se om placeringen av den hade betydelse. Det visade sig att det här inte fungerar, trots att avståndet till en av de bråkiga givarna bara är tre meter fri sikt:
tellstick-1.jpg
tellstick-1.jpg (13.46 KiB) Viewed 13792 times
Men däremot fungerar detta:
tellstick-2.jpg
tellstick-2.jpg (16.14 KiB) Viewed 13792 times
Helt repeterbart dessutom. Tar jag bort tallriken så slutar just den givaren att höra av sig.
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by oden_de »

Hej,

jag fick nu antennen
http://www.ebay.de/itm/NEW-Antenna-433M ... 4151981%26
hem.
Sensorvärden är still bra men räckvidd för device mottagningen gick ner. Jag fick ändra högja repiets upp till 10 för dom devices som är längre bort.
Jag har stäld Antennen pa en stalplatta men det blev inte bättre.

Jag är inte riktigt nöjd.
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
oveand
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by oveand »

oveand wrote:Har letat efter en antenn att köpa, men kom över denna beskrivning på en enkel förstärkning av den gamla antennen som jag nu har gjort, tid att tillverka ca 30 minuter. Nu är det bara att vänta och se om det blir något bättre
http://www.the-lighthouse.se/eng/teknik ... n-amp.html
Jag återkommer när jag har utvärderat denna. :idea:
Efter utvärdering så var den kass, har nu köpt en antenn från Conrad "antenn 433MHZ 50 ohm arikelnr. 190073" och det lilla jag nu ser är att den fungerar utmärkt, går man in på Conrads sida och letar upp artikelnummret så ser man flera som har köp denna till Telldus produkter, återkommer om den inte fungerar :lol:
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Masonit »

svartöra wrote:Har ett antal ClasOhlson 36-1797 av vilka två är klart sämre än de andra. Jag började flytta runt tellsticken för att se om placeringen av den hade betydelse. Det visade sig att det här inte fungerar, trots att avståndet till en av de bråkiga givarna bara är tre meter fri sikt:

Helt repeterbart dessutom. Tar jag bort tallriken så slutar just den givaren att höra av sig.
Haha, detta visar hur modiga eller dumdristiga Telldus var att ge sig in i den trådlösa världen. Hur bra produkter de än gör så kommer det finnas massor av folk som gnäller. Trådlöst är så ologiskt och slumpartat. :D :banghead:

\Masonit
Cu2013
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Cu2013 »

Hallå,
Jag har precis som många andra eftersträvat bättre räckvidd på telldus net enheten. Jag har köpt Conrads 433 MHz antenn som rekommenderas både på detta forum och andra. Ansluter den via en sma-bmc adapter ( male-male) men jag har sämre mottagning än med original antennen. Någon som har någon idé på vad det kan vara?
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Bigert »

Cu2013 wrote:Hallå,
Jag har precis som många andra eftersträvat bättre räckvidd på telldus net enheten. Jag har köpt Conrads 433 MHz antenn som rekommenderas både på detta forum och andra. Ansluter den via en sma-bmc adapter ( male-male) men jag har sämre mottagning än med original antennen. Någon som har någon idé på vad det kan vara?
Om du inte redan gjort det, kolla att stiften i kontakterna inte är skadade eller att du fått fel kontakter (hona/hane).
Det är också viktigt att kabeln inte kläms eller böjs för hårt. Även om man rätar ut den kan skadan vara bestående.
Undvik att förlänga kabeln, framförallt med en billig tunn kabel.

Har själv en Conrad och den har mycket bättre räckvidd.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Cu2013
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Cu2013 »

Bigert wrote:
Cu2013 wrote:Hallå,
Jag har precis som många andra eftersträvat bättre räckvidd på telldus net enheten. Jag har köpt Conrads 433 MHz antenn som rekommenderas både på detta forum och andra. Ansluter den via en sma-bmc adapter ( male-male) men jag har sämre mottagning än med original antennen. Någon som har någon idé på vad det kan vara?
Om du inte redan gjort det, kolla att stiften i kontakterna inte är skadade eller att du fått fel kontakter (hona/hane).
Det är också viktigt att kabeln inte kläms eller böjs för hårt. Även om man rätar ut den kan skadan vara bestående.
Undvik att förlänga kabeln, framförallt med en billig tunn kabel.

Har själv en Conrad och den har mycket bättre räckvidd.
Bigert, jag har kontrollerat stiften och de ser hela ut. Använder kabeln som följde med antennen från Conrad mellan den och telldus net sitter bara adaptern...
Fler tips?
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Bigert »

Cu2013 wrote: Bigert, jag har kontrollerat stiften och de ser hela ut. Använder kabeln som följde med antennen från Conrad mellan den och telldus net sitter bara adaptern...
Fler tips?
Är det bara mottagningen som är dålig, men sändning som är ok?
Jag hade en Tellstick Duo Batch 1 som slutade ta emot, men sänder ok. Jag valde att köpa en ny som är batch 3 för att komma igång snabbt igen. Jag har dock sett att flera fått problem med mottagningen i samband med uppgradering till firmware 5.
Jag har inte tagit mig tid att kolla om det var det som drabbade min gamla sticka.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Cu2013
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Cu2013 »

Bigert wrote:
Cu2013 wrote: Bigert, jag har kontrollerat stiften och de ser hela ut. Använder kabeln som följde med antennen från Conrad mellan den och telldus net sitter bara adaptern...
Fler tips?
Är det bara mottagningen som är dålig, men sändning som är ok?
Jag hade en Tellstick Duo Batch 1 som slutade ta emot, men sänder ok. Jag valde att köpa en ny som är batch 3 för att komma igång snabbt igen. Jag har dock sett att flera fått problem med mottagningen i samband med uppgradering till firmware 5.
Jag har inte tagit mig tid att kolla om det var det som drabbade min gamla sticka.
Det är lika dålig mottagning som sändning, har utbytt ut boxen(telldus net) och den nya är lite bättre med original antenn men lika dålig med condrad-antennen. börjar tro att det är adaptern som är fel på...
Cu2013
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by Cu2013 »

Tack Conrad för fin support! Har fått min antenn utbytt på garanti och fått märkbart bättre mottagning och sändning.
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bättre räckvidd/Byta antenn

Post by X3M King »

Bigert wrote:
Cu2013 wrote: Bigert, jag har kontrollerat stiften och de ser hela ut. Använder kabeln som följde med antennen från Conrad mellan den och telldus net sitter bara adaptern...
Fler tips?
Är det bara mottagningen som är dålig, men sändning som är ok?
Jag hade en Tellstick Duo Batch 1 som slutade ta emot, men sänder ok. Jag valde att köpa en ny som är batch 3 för att komma igång snabbt igen. Jag har dock sett att flera fått problem med mottagningen i samband med uppgradering till firmware 5.
Jag har inte tagit mig tid att kolla om det var det som drabbade min gamla sticka.
Hur vet man vilken batch man har?
Post Reply