Lösning på temperaturloggning

Moderator: Telldus

Post Reply
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

Hej,

*UPPDATERING*
Jag tänkte att jag skriver en uppdatering i första inlägget så att alla som kommer in i tråden ser detta.

Jag har alltså nu satt upp en väldigt enkel och basic sajt där man kan regga sig och koppla sin tellstick. Sedan hämtas temperaturer varje kvart och visas i en graf.

Man kan ändra tidsintervall och släcka och tända de olika sensorerna. Man kan även exportera grafen till olika format.

Men som ni kommer att märka har jag inte lagt någon tid på design, men det kanske kommer om jag orkar framöver...

Adressen är: http://www.googleandroid.se/tellstick/index.php

Återkom gärna när ni testat och rapporterar eventuella buggar och önskemål här i tråden.
Ni kan även nå mig på henkepenka[a]gmail.com

*SLUT UPPDATERING*


Jag jobbar på en lösning för temperaturloggning i Telldus Live. Vad är ni intresserade av för olika funktioner och grafer?
Just ni lagras temperaturen från de sensorer man har synliga i live och endast temperaturen loggas. Jag har inte någon sensor med luftfuktighet, men när jag skaffat det tänkte jag även lägga till funktionalitet för den datan. Idag har jag 4 olika grafer:

Per timme (På grund av nattens avbrott på telldus live-servrar så saknas temperaturerna mellan midnatt och några timmar framåt)
Image

Genomsnitt dag
Image

Genomsnitt månad
Image

Temperaturvariation per dag
Image

Jag har också tänkt att man ska kunna se högsta och lägsta tempen någonsin samt för varje månad och vilken dag och tid dessa inträffade.
Som sagt, vilka mer funktioner önskas?

Mvh
Henrik
Last edited by henkepenka on Fri Feb 08, 2013 7:11 am, edited 3 times in total.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jorang »

Veldig bra.

I tillegg til dette kunne tenkt meg logging av relativ fuktighet i samme diagram som temperatur - ett diagram pr sensor om mulig.

Er ikke helt oppe å stå på programmering etc, men spent på om/ hvordan du tenker at dette skal gjøres tilgjengelig for andre...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

jorang wrote:Veldig bra.

I tillegg til dette kunne tenkt meg logging av relativ fuktighet i samme diagram som temperatur - ett diagram pr sensor om mulig.

Er ikke helt oppe å stå på programmering etc, men spent på om/ hvordan du tenker at dette skal gjøres tilgjengelig for andre...
Hej,

Att logga relativ luftfuktighet i samma diagram ska inte vara några problem.

Jag har tänkt att till att börja med skapa en tjänst där man helt enkelt får logga in så sköts all loggning per automatik. Ingen programmering eller serverkunskap är alltså nödvändig.
Nästa steg är att släppa koden (PHP/MySQL) för att kunna sätta upp denna tjänsten på en egen server om man skulle vilja det.

MvH
Henrik
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jorang »

Fint

Venter i spenning ;)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jorang »

Hvis du kan gå inn i Live for og plukke opp sensorverdier - er det da også mulig å legge et skall på Live-tjenesten som kan vilkårs-styre devices fra utsiden?

F.eks
- når det blir kaldere enn 15grC (på en av sensorene) skal varmen slås på - eller...
- når relativ fuktighet er større enn skal vifta slås på?


Aller helst skulle jeg sett dette implementert direkte i Live, men det vil nok ta måneder og år med den innsatsen som legges inn der nå....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by testsmurf »

jorang wrote:Hvis du kan gå inn i Live for og plukke opp sensorverdier - er det da også mulig å legge et skall på Live-tjenesten som kan vilkårs-styre devices fra utsiden?

F.eks
- når det blir kaldere enn 15grC (på en av sensorene) skal varmen slås på - eller...
- når relativ fuktighet er større enn skal vifta slås på?


Aller helst skulle jeg sett dette implementert direkte i Live, men det vil nok ta måneder og år med den innsatsen som legges inn der nå....
Eller så får du köpa en Duo istället och sälja NET'en :) men då måste du ju ha en dator igång istället..
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

jorang wrote:Hvis du kan gå inn i Live for og plukke opp sensorverdier - er det da også mulig å legge et skall på Live-tjenesten som kan vilkårs-styre devices fra utsiden?

F.eks
- når det blir kaldere enn 15grC (på en av sensorene) skal varmen slås på - eller...
- når relativ fuktighet er større enn skal vifta slås på?


Aller helst skulle jeg sett dette implementert direkte i Live, men det vil nok ta måneder og år med den innsatsen som legges inn der nå....
Det jag gör är att använda Live-api:et för att läsa ut sensordatan. Självklart skulle det gå att bygga en "vilkors-styrd" tjänst som gör saker vid en viss temperatur osv. Men det är nog inte något jag tänkt bygga i detta projektet. Men om du kör android är det fullt möjligt att få ihop med hjälp av appen Tasker samt Remotestick.

Mvh
Henrik
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by jorang »

Kjører Remotestick og Tasker i dag - for å kompensere for åpenbare svakheter i tjenesten fra Telldus.

Ser uansett frem til temperaturloggingen som kommer ut av prosjektet ditt :)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
liverpoolarn
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by liverpoolarn »

Så sweet. Personligen har jag bara en DUO så funktionaliteten just här för mig blir väl inget med förrän sensorerna poppar upp i Live, men jag hoppas min åsikt kan vara av värde ändå.

Att kunna skapa diagram av utvalda sensor-värden skulle vara bra. Om man har sensorer både ute och inne så blir ju differensen dem emellan nu vintertid så pass stora att det blir ganska oöverskådligt med dem i samma diagram. Skulle man kunna skapa en ute och en innegraf tex så skulle det ju göra översikten bättre.

Väldigt bra funktion i det avseendet är ju att visa varje mätpunkts värde i grafen som du verkar ha avsikten att göra. Möjligheten att stänga av denna label vore ju bra.

Toppen med max och min-värden inom mätperioden också.

All in all så tycker jag det ser riktigt trevligt ut! :)
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by testsmurf »

liverpoolarn wrote:Så sweet. Personligen har jag bara en DUO så funktionaliteten just här för mig blir väl inget med förrän sensorerna poppar upp i Live, men jag hoppas min åsikt kan vara av värde ändå.

Att kunna skapa diagram av utvalda sensor-värden skulle vara bra. Om man har sensorer både ute och inne så blir ju differensen dem emellan nu vintertid så pass stora att det blir ganska oöverskådligt med dem i samma diagram. Skulle man kunna skapa en ute och en innegraf tex så skulle det ju göra översikten bättre.

Väldigt bra funktion i det avseendet är ju att visa varje mätpunkts värde i grafen som du verkar ha avsikten att göra. Möjligheten att stänga av denna label vore ju bra.

Toppen med max och min-värden inom mätperioden också.

All in all så tycker jag det ser riktigt trevligt ut! :)
Jag ska maila dig hur jag gjort med min Duo, som det ju är mycket enklare med att göra sånt här då du har alla värden lokalt :)
Kallekloven
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Kallekloven »

Jeg er veldig interessert hvertfall!
Grafer som gjør det lett og sammenligne hvordan utetemperatur påvirker innetemperatur er det jeg først og fremst er ute etter.
Men så mye grafer som mulig er topp :D
Og enkelt brukersnitt er alltid bra!

Noe ide om når løsningen er klar?
Og hvor lagres dataen for tilgjengelighet?

Setter stor pris på at du utvikler dette!

Jokke
Fredrik280zx
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Fredrik280zx »

Det låter intressant bara man får ut det du redan presenterat!För mig behövs inget lull-lull :D
MickeK
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by MickeK »

Väntar också med spänning :D .

Släpper du koden också snart?
MickeK
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by MickeK »

Väntar också med spänning :D .

Släpper du koden också snart?
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Bigert »

Låter mycket intressant.

Har precis påbörjat ett upplägg där jag tänkt mig att köra mina givare till Tellstick Duo, via EventGhost och se om jag kan logga det på min MySQL och sedan kunna läsa ut det på en hemsida på min lokala webbserver. Målet är loggning för att se hur värmepump/eldning i insats tillsammans med kommande timdebitering kan optimeras, gärna i kombination med styrning.

Jag är långt ifrån kunnig i att lösa allt själv inom rimlig tid, men hade tänkt att snappa upp olika pusselbitar här och där för att se om jag kan få bitarna att passa.

I dagsläget är allt inköpt och jag håller på att lära mig grunderna i python och så här långt får jag in alla mätvärden och kan läsa ut rätt delar av koden. Nästa steg är loggning till MySQL.

Funderar även på att köpa en Efergy då jag ser att det är många duktiga som jobbar på att tolka koderna så man i framtiden kanske kan få dem rakt in i Tellstick Duo.

Jag tycker ditt upplägg med graferna är mycket intressanta och kommer att följa det med intresse för att se om man kan bidra med något eller "låna" idéer. :oops:
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Post Reply