Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: RemoteStick (Android)

Post by jorang »

peswe wrote:
jorang wrote:Sitter med en følelse at jeg ikke forstår her nå...

Er det selve plugin som må slettes i Tasker - eller er det allerede definerte/ aktive actions (profiles/ tasks) som må redigeres til å benytte ny versjon av plugin...?
Vil ikke oppdateringen av Remotestick også oppdatere/ overskrive den gamle Tasker Plugin?
Installationen skriver över den gamla RSpluggen i Tasker.
Men du måste återskapa de Contexts och/eller Taskactions som innehåller pluggen för att Tasker ska funka med Remotesync.
Da forsto jeg allikevel, Takk for avklaringen :)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tjabas »

laddade precis ner uppgraderingen,mycket bra jobbat får jag säga.
men jag har några frågor om denna appen.

1.när man lägger till widgets på hemskärmen så får man en på och en av knapp, går det på något sätt få så att det bara är en på/av knapp,så man kan se om lampan är av eller på, likt det är i appen?

2. jag har även lagt till temp. sensorerna i appen, men jag får inget grafisk skala på dåvarande temperatur, kommer det efter ett tag eller har jag missat något?

3. jag har även läst att det finns något som heter tasker/locale, vet ej riktigt vad detta är, jag har även letat på playbutiken men hittar massa olika taskers/locale¨, vilken ska man ha och vad gör den?

tack för ett annars mycket bra program
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

Kan man schemalägga ett Scenario?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

tjabas wrote:1.när man lägger till widgets på hemskärmen så får man en på och en av knapp, går det på något sätt få så att det bara är en på/av knapp,så man kan se om lampan är av eller på, likt det är i appen?
Tyvärr inte just nu. Detta beror i princip på en teknisk begränsning i Android. Det går givetvis att gå runt men det kräver lite mer jobb.
tjabas wrote:2. jag har även lagt till temp. sensorerna i appen, men jag får inget grafisk skala på dåvarande temperatur, kommer det efter ett tag eller har jag missat något?
Du måste själv aktivera monitorering av sensorn. Detta gör att Remotestick automatiskt och regelbundet hämtar sensorns värde, även fast Remotestick inte kör i förgrunden. Gå till Sensors från menyn, leta upp din sensor och tryck på knappen "Aktivera övervakning" el. "Activate monitoring".
tjabas wrote:3. jag har även läst att det finns något som heter tasker/locale, vet ej riktigt vad detta är, jag har även letat på playbutiken men hittar massa olika taskers/locale¨, vilken ska man ha och vad gör den?
Tasker och Locale är två olika program. Dessa program kan användas för att utföra godtyckliga saker under givna premisser. Andreas har skrivit en utmärkt guide för Tasker som du kan läsa här: http://www.pocketables.com/2012/08/begi ... asics.html
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

peswe wrote:Kan man schemalägga ett Scenario?
Tyvärr inte. Detta beror på att schemaläggningen helt och hållet ligger i tjänsten Telldus Live!. Detta betyder att schemalagda aktiviteter kommer utföras även om din telefon t.ex. är avstängd. De beror således inte på telefonen. Scenarion finns inte ännu som koncept i Telldus Live! utan detta är bara en "lokal konstruktion" inom Remotestick för att utföra en sekvens kommandon.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: RemoteStick (Android)

Post by jorang »

Har nå logget seniorene mine siden på morgenen. Ca kl 1500 fikk jeg beskjed fra Tasker at det var lite minne igjen på telefonen. Jeg restartet og fikk ikke igjen feilmeldingen om lite minne. ...
...men loggingen av sensorer har ikke virket siden dette skjedde. Har en S3 på stock NEE Jelly Bean
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

jorang wrote:Har nå logget seniorene mine siden på morgenen. Ca kl 1500 fikk jeg beskjed fra Tasker at det var lite minne igjen på telefonen. Jeg restartet og fikk ikke igjen feilmeldingen om lite minne. ...
...men loggingen av sensorer har ikke virket siden dette skjedde. Har en S3 på stock NEE Jelly Bean
Hmm. Det låter lite som en bugg att den inte lyckas komma igång med loggningen igen. Skriver upp det!
Man kan dock trigga igång det manuellt genom att gå in under Settings > Sensors och där klicka i eller ur vilken sensor som helst. T.ex. avmarkera och markera din sensor igen så borde det hoppa igång. Det räcker med att du gör detta för en sensor, du behöver inte göra det för alla.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: RemoteStick (Android)

Post by jorang »

Slettet loggen for alle sensorene og startet alle på nytt. Nå logger den igjen. Kan det være pollingen/ bloggingen som bruker opp minnet som Tasker varsler?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

jorang wrote:Slettet loggen for alle sensorene og startet alle på nytt. Nå logger den igjen. Kan det være pollingen/ bloggingen som bruker opp minnet som Tasker varsler?
Jag har svårt att tro det men man ska aldrig säga aldrig. Remotestick kör egentligen aldrig i bakgrunden. Det ligger ett schemalagt jobb som exekverar med regelbundet mellanrum. Jobbet är bara aktivt under en kort stund då den hämtar sensorvärden sen är Remotestick helt inaktivt igen. Så den borde inte dra något minne alls egentligen.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tronde »

Nå har jeg også fått 2.5.1. Vet ikke hvorfor Google syntes jeg skulle oppgradere 2.5.0 med en annen 2.5.0, men det gjør ikke noe nå. Buggen er borte.


Det er mye bra i den nye versjonen, kred til deg :clap: :clap: :clap:


Når man har mange sensorer, jeg har 24, ville det vært fint om man kunne velge hvilke som skal vises i graf-fanen. Hvis man ikke ønsker å lage graf av alle sammen, blir det mange tomme å bla gjennom.

Du nevner ny font. Hvor brukes den?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

tronde wrote:Nå har jeg også fått 2.5.1. Vet ikke hvorfor Google syntes jeg skulle oppgradere 2.5.0 med en annen 2.5.0, men det gjør ikke noe nå. Buggen er borte.


Det er mye bra i den nye versjonen, kred til deg :clap: :clap: :clap:


Når man har mange sensorer, jeg har 24, ville det vært fint om man kunne velge hvilke som skal vises i graf-fanen. Hvis man ikke ønsker å lage graf av alle sammen, blir det mange tomme å bla gjennom.

Du nevner ny font. Hvor brukes den?
Fonten används nästan överallt. I menyn, i tabellvyerna och i den nya sensorvyn t.ex.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: RemoteStick (Android)

Post by jorang »

Fikk som sagt startet loggingen igjen i går kveld. Men det virker dem den kun logger til bredden av skjermen så stopper den når skjermbredden er nådd.
Loggen min nå er mellom 19:30 og 22:30. Virker mulig å scrolle sideveis, men bare tilbake i tid (før 19:30 - ikke etter 22:30)
Har satt loggefrekvensen til 60min hos meg.

Virker å være en bug.
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

jorang wrote:Fikk som sagt startet loggingen igjen i går kveld. Men det virker dem den kun logger til bredden av skjermen så stopper den når skjermbredden er nådd.
Loggen min nå er mellom 19:30 og 22:30. Virker mulig å scrolle sideveis, men bare tilbake i tid (før 19:30 - ikke etter 22:30)
Har satt loggefrekvensen til 60min hos meg.

Virker å være en bug.
Då låter det ju mer som att övervakningen har försvunnit igen. Prova gå in under Settings > Sensors. Avmarkera en av dina sensor och markera den igen.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by tronde »

Bugreport.

I den grafiske presentasjonen for sensorene vises også måleverdien som tall.

Jeg har 5 stk som kun kan måle temperatur, men det oppgis likevel også
verdi for fuktighet. Alle melder 43% fukt.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: RemoteStick (Android)

Post by jorang »

Like etter jeg skrev meldingen over slettet jeg igjen loggen på alle sensorene og satte dem til å logge igjen.
Men de startet ikke opp å logge før jeg gikk inn på Settings - Sensors og 'avkrysset'/ krysset av en av sensorene
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply