Remotestick (Android)

Moderator: Telldus

gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by gein »

peswe wrote:Tips!
Plugin som används i Tasker måste läggas in på nytt. De går nämligen inte editera. Nya Remotestick verkar ha ett nytt format på pluggarna. Ersätt alla förekomster av Remotestick-plugin i Tasker med de från den nya versionen så är allt frid o fröjd igen.
Det var märkligt och absolut inget som var avsiktligt!
peswe wrote:I helgen ska jag leka med min nya julklapp Variabler från sensorerna ;-)
Jag räknar med en avrapportering sen! :)
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by Nexauser »

peswe wrote:Tips!
Plugin som används i Tasker måste läggas in på nytt. De går nämligen inte editera. Nya Remotestick verkar ha ett nytt format på pluggarna. Ersätt alla förekomster av Remotestick-plugin i Tasker med de från den nya versionen så är allt frid o fröjd igen.

I helgen ska jag leka med min nya julklapp Variabler från sensorerna ;-)
Jag testade och det är inte bara det att det inte går att editera utan funktionen uteblir helt. Så tänk på att radera och lägg tillbaka "pluginnen" om det är något viktigt ni styr den vägen.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: RemoteStick (Android)

Post by jorang »

Hvordan fjerner man den gamle Tasker Plugin og erstatter med ny?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by Nexauser »

jorang wrote:Hvordan fjerner man den gamle Tasker Plugin og erstatter med ny?
"Långtryck" på Pluginnen under Task och tryck på Cut så försvinner den.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

Nexauser wrote:
jorang wrote:Hvordan fjerner man den gamle Tasker Plugin og erstatter med ny?
"Långtryck" på Pluginnen under Task och tryck på Cut så försvinner den.
Eller om den ligger på "trigger sidan" i profilen; Långtryck på Context / Add / State / Plugin / Remotestick
Ta sen bort den gamla Contexten
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Det kan ev. ha att göra med det nya stödet för att exportera variabler till Tasker att göra. Ni som har ersatt plugginen. Kan ni verifiera att det faktiskt fungerar efter att ni lagt till det igen?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Jag la ut en ny uppdatering på Google Play som bara innehåller den extra informationen om Tasker och behovet av att ta bort tidigare plugin.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

gein wrote:Det kan ev. ha att göra med det nya stödet för att exportera variabler till Tasker att göra. Ni som har ersatt plugginen. Kan ni verifiera att det faktiskt fungerar efter att ni lagt till det igen?
Samtliga av mina Tasker-profiler som innehåller Remotestick funkar när jag uppdaterat till ny plugin. Motorvärmarstyrningen var viktigast att åtgärda, annars hade nog Remotestick varit i fritt fall på WAF-skalan ;-)

(WAF = Wife Acceptance Factor)
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by gein »

peswe wrote:
gein wrote:Det kan ev. ha att göra med det nya stödet för att exportera variabler till Tasker att göra. Ni som har ersatt plugginen. Kan ni verifiera att det faktiskt fungerar efter att ni lagt till det igen?
Samtliga av mina Tasker-profiler som innehåller Remotestick funkar när jag uppdaterat till ny plugin. Motorvärmarstyrningen var viktigast att åtgärda, annars hade nog Remotestick varit i fritt fall på WAF-skalan ;-)

(WAF = Wife Acceptance Factor)
Okej, tack! Får hoppas att detta var en engångshändelese och ännu vet jag inte säkert vad det beror på.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: RemoteStick (Android)

Post by gein »

Och 2.5.1 fixar en krash som jag upptäckte sker på lite äldre enheter om man går in på Sensors-vyn.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

Vart lagras sensor data? Kan filerna bli hur stora som helst om man inte rensar? Kan man exportera sensor data så att det kan behandlas i ett externt program?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by gein »

peswe wrote:Vart lagras sensor data? Kan filerna bli hur stora som helst om man inte rensar? Kan man exportera sensor data så att det kan behandlas i ett externt program?
Det lagras i en databas på filsystemet. Samma ställe som appen är installerad, typiskt det interna minnet. Just nu rensas inte datat automatiskt.

Hur skulle ni vilja ha det helst? Tvångsmässig rensning efter X dagar? Inställningsbart? Möjligthet till enbart manuell rensing? Då lär man antagligen också vilja veta hur mycket plats en sensor upptar också. Och då blir det genast lite väl tekniskt kanske?

Exportering av sensor data finns det inte stöd för men det går givetvis att ordna. Vilket format vill man helst ha det i isåfall? Blir ju lite avhängt av vad som är enklast att implementera också förstås.
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by oden_de »

gein wrote:
peswe wrote: Hur skulle ni vilja ha det helst? Tvångsmässig rensning efter X dagar? Inställningsbart? Möjligthet till enbart manuell rensing? Då lär man antagligen också vilja veta hur mycket plats en sensor upptar också. Och då blir det genast lite väl tekniskt kanske?
Inställningsbart rensing.
Tack.
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by peswe »

gein wrote:
peswe wrote:Vart lagras sensor data? Kan filerna bli hur stora som helst om man inte rensar? Kan man exportera sensor data så att det kan behandlas i ett externt program?
Det lagras i en databas på filsystemet. Samma ställe som appen är installerad, typiskt det interna minnet. Just nu rensas inte datat automatiskt.

Hur skulle ni vilja ha det helst? Tvångsmässig rensning efter X dagar? Inställningsbart? Möjligthet till enbart manuell rensing? Då lär man antagligen också vilja veta hur mycket plats en sensor upptar också. Och då blir det genast lite väl tekniskt kanske?

Exportering av sensor data finns det inte stöd för men det går givetvis att ordna. Vilket format vill man helst ha det i isåfall? Blir ju lite avhängt av vad som är enklast att implementera också förstås.
Manuell rensning finns ju redan. Komplettera med inställbar rensning efter X dagar.

Kommer man åt internminnet utan root?
Om inte, kan du tänka dig att tillåta att Sensordata lagras på SD-kortet så att man åtminstone kommer åt det. Då kanske du inte behöver lägga in någon exportfunktion.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: RemoteStick (Android)

Post by gein »

peswe wrote:Manuell rensning finns ju redan. Komplettera med inställbar rensning efter X dagar.
Något sådant får det kanske bli.
peswe wrote:Kommer man åt internminnet utan root?
Om inte, kan du tänka dig att tillåta att Sensordata lagras på SD-kortet så att man åtminstone kommer åt det. Då kanske du inte behöver lägga in någon exportfunktion.
Nej, man kommer inte åt det utan root. Tror det bästa är att möjliggöra för någon typ av export-funktion för att så många som möjligt ska ha nytta av det. Att hämta datat direkt från databasen är visserligen inga direkta problem men det är väldigt tekniskt och förmodligen inte många som orkar eller klarar av det. Däremot ser jag ett värde i att kunna lägga databasen på SD-kortet av utrymmesskäl. Kanske att det ska vara valbart isåfall.
Post Reply