PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

janed wrote:
Hej,
Här kommer en lte redogörelse för vad jag erfarit de senaste dygnen:
HA fungerar nu för mig i Win XP. Den har byggt aktiviteter i win\tasks tre nätter i följd och allt tycks fungera normalt.
En osäkerhet är huruvida motorvärmaren fungerar. Den styrs av extern temperatur från en extern källa. Skall fokusera på det i natt/i morgon bitti.

Bakgrund: Problemen jag fick kom vid uppdatering från v1.2.2 till v2.0.2

Jag vet inte exakt orsak till att HA började fungera, men följande saker har jag gjort:
1. Updateschedules körs 00:01, jag upptäckte att jag hade en extra "stäng av allt" inprogrammerad just till 00:01
2. Jag ändrade då Updateschedules till 00:02. (Har ingen aning om detta innebar en konflikt i praktiken!?)
3. Jag rensade datorn på samtidiga program.
4. Stängde webläsarinterfacet som gick via localhost (skall testa att köraIE, har tidigare haft Firefox, men sett störningar
typ "väntar på localhost..."
5. Provade att ha debug mode on/off - spelar dock ingen roll (krävdes på i en tidigare version för att det skulle fungera).

Det är inte mycket till vägledning, vill främst peka på att det inte var någon bug i HA, som förorsakade mina problem.

// mvh Janne
Precis efter det att jag skrev mitt tidigare inlägg för några dagar sedan så lade jag upp ett flertal schemalagda testaktiveringar, utspritt över dygnet. Några strax före 00.00 och några strax efter och andra senare på natten, morgonen och förmiddagen.
Av någon anledning - om det beror på detta vet jag inte - så började allting att fungera igen. Så nu körs alla aktiveringar precis som de skall.
Du skriver att du kan ändra tiden för updateschedules. Var kan du göra denna inställning? Är det specifikt för Windows?
Nu återstår att se om det kommer fortsätta att fungera och om det kommer fungera när jag tar bort testaktiveringarna som jag gjort (om jag vågar det).

Däremot så kan jag av någon outgrundlig anledning inte längre använda svenska tecken. När jag namnger tillslagen eller under kommentarer med åäö så blir rutan bara blank efteråt. Någon som har något tips? Har läst manualen men inte hittat något. Får kanske läsa den igen annars.
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by nebuchad »

Tjena Urk.
Jag hade också en fnurra på tråden strax efter att du hade gjort ditt första inlägg ang detta. Jag lyckades också ringa in bryttiden vid midnatt som orsaken till att det slutade att fungera.
Sedan i fredags har allt snurrat på igen som vanligt. Detta beror inte på testscheman som jag också har gjort utan jag har mina starka aningar på en uppdatering jag gjorde i torsdags. Det var ett gäng som då låg tillgängliga så kan kommer tyvärr inte ihåg vilken det var.
Men om du också nyligen gjort en uppdatering av systemet så stärker det verkligen min hypotes.

/Nebbe
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

nebuchad wrote:Tjena Urk.
Jag hade också en fnurra på tråden strax efter att du hade gjort ditt första inlägg ang detta. Jag lyckades också ringa in bryttiden vid midnatt som orsaken till att det slutade att fungera.
Sedan i fredags har allt snurrat på igen som vanligt. Detta beror inte på testscheman som jag också har gjort utan jag har mina starka aningar på en uppdatering jag gjorde i torsdags. Det var ett gäng som då låg tillgängliga så kan kommer tyvärr inte ihåg vilken det var.
Men om du också nyligen gjort en uppdatering av systemet så stärker det verkligen min hypotes.

/Nebbe
Det är inte osannolikt att det är något med någon uppdatering. Felet började utan orsak och det enda som jag kommer på att jag gjort var att uppdatera då och då. Och felet slutade för några dagar sedan.
Har fösökt att hitta någon info om uppdateringar för Ubuntu i syfte att försöka klura ut vilket program som kan ha ställt till det men inte lyckats.

Får väl se hur det kommer fungera framöver.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

Hej,

Ni verkar alla 3 stött på samma problem, vilket jag inte riktigt kan förstå vad det är som händer. Dock verkar det ju som om ni alla också fått det löst själva utan ändringar i HA. Är det korrekt? janed? urk? nebuchad?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
joniz
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by joniz »

tom_rosenback wrote:Hej,

Ni verkar alla 3 stött på samma problem, vilket jag inte riktigt kan förstå vad det är som händer. Dock verkar det ju som om ni alla också fått det löst själva utan ändringar i HA. Är det korrekt? janed? urk? nebuchad?
Min motorvärmarstyrning slutade fungera häromdagen. Första gången det hände så låg den externa tempgivaren (www.temperatur.nu...) nere samtidigt så då trodde jag det var brist på temperaturvärde som ställde till det, hur beter sig systemet
om den inte får ett temperaturvärde? Andra och tredje gången så var temperaturvärdet tillgängligt, jag ser i loggen att den skall slå på motorvärmaren kommande morgon och den visar också i loggen att den har slagit på motorvärmaren men den var avslagen när jag kom ut i morse.

Min utebelysning som slår av och på som den ska och jag kan slå av och på motorvärmaren manuellt från gränssnittet. Någon teori om vart man kan börja leta efter fel?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

joniz wrote:
Min motorvärmarstyrning slutade fungera häromdagen. Första gången det hände så låg den externa tempgivaren (http://www.temperatur.nu...) nere samtidigt så då trodde jag det var brist på temperaturvärde som ställde till det, hur beter sig systemet
om den inte får ett temperaturvärde? Andra och tredje gången så var temperaturvärdet tillgängligt, jag ser i loggen att den skall slå på motorvärmaren kommande morgon och den visar också i loggen att den har slagit på motorvärmaren men den var avslagen när jag kom ut i morse.

Min utebelysning som slår av och på som den ska och jag kan slå av och på motorvärmaren manuellt från gränssnittet. Någon teori om vart man kan börja leta efter fel?
Hejsan,

Om den inte får tag på någon temperatur så skall den aktiveras direkt utan fördröjning. Vad var tiden i loggen i förhållande till inställd tid?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
joniz
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by joniz »

tom_rosenback wrote:
joniz wrote:
Min motorvärmarstyrning slutade fungera häromdagen. Första gången det hände så låg den externa tempgivaren (http://www.temperatur.nu...) nere samtidigt så då trodde jag det var brist på temperaturvärde som ställde till det, hur beter sig systemet
om den inte får ett temperaturvärde? Andra och tredje gången så var temperaturvärdet tillgängligt, jag ser i loggen att den skall slå på motorvärmaren kommande morgon och den visar också i loggen att den har slagit på motorvärmaren men den var avslagen när jag kom ut i morse.

Min utebelysning som slår av och på som den ska och jag kan slå av och på motorvärmaren manuellt från gränssnittet. Någon teori om vart man kan börja leta efter fel?
Hejsan,

Om den inte får tag på någon temperatur så skall den aktiveras direkt utan fördröjning. Vad var tiden i loggen i förhållande till inställd tid?
Den tid som visas i loggen och på kommande händelser är 2 timmar före inställd tid, vad jag har läst mig till i koden är det maxtid för motorvärmaren. Dvs har jag motorvärmaren inställd på 07:00 så slår den på 05:00.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

joniz wrote:
tom_rosenback wrote:
joniz wrote:
Min motorvärmarstyrning slutade fungera häromdagen. Första gången det hände så låg den externa tempgivaren (http://www.temperatur.nu...) nere samtidigt så då trodde jag det var brist på temperaturvärde som ställde till det, hur beter sig systemet
om den inte får ett temperaturvärde? Andra och tredje gången så var temperaturvärdet tillgängligt, jag ser i loggen att den skall slå på motorvärmaren kommande morgon och den visar också i loggen att den har slagit på motorvärmaren men den var avslagen när jag kom ut i morse.

Min utebelysning som slår av och på som den ska och jag kan slå av och på motorvärmaren manuellt från gränssnittet. Någon teori om vart man kan börja leta efter fel?
Hejsan,

Om den inte får tag på någon temperatur så skall den aktiveras direkt utan fördröjning. Vad var tiden i loggen i förhållande till inställd tid?
Den tid som visas i loggen och på kommande händelser är 2 timmar före inställd tid, vad jag har läst mig till i koden är det maxtid för motorvärmaren. Dvs har jag motorvärmaren inställd på 07:00 så slår den på 05:00.
Det låter helt rätt. Det lutar mera åt att du har haft någon radiostörning eftersom det i loggen står rätt tid (2h före eftersom den inte kunde hämta extern temperatur). Aktiveras enheten varje gång du manuellt aktiverar enheten?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
joniz
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by joniz »

Ja jag har aldrig upplevt att den missar att aktivera när jag kör manuellt, inte heller garagebelysningen som borde ha sämre mottagningsförhållanden har missat någon gång. Men visst finns det en inställning som repeterar signalen? Kan prova att lägga in 2 el 3 repeteringar och se om det hjälper. Finns det loggning default eller måste den slås på, kan man se där vad som hänt kanske?
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

tom_rosenback wrote:Hej,

Ni verkar alla 3 stött på samma problem, vilket jag inte riktigt kan förstå vad det är som händer. Dock verkar det ju som om ni alla också fått det löst själva utan ändringar i HA. Är det korrekt? janed? urk? nebuchad?
Ja det stämmer! Med viss reservation för egen del att det slutar fungera när jag tar bort de av- och påslag som jag lade upp i "Schedules" fördelat under dygnet. Jag har ännu inte vågat prova, även om det teoretiskt inte borde ha någon betydelse att de ligger där.

Nu har jag bara det där problemet med åäö som inte vill visa sig längre. Några tips?
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by nebuchad »

tom_rosenback wrote:Hej,

Ni verkar alla 3 stött på samma problem, vilket jag inte riktigt kan förstå vad det är som händer. Dock verkar det ju som om ni alla också fått det löst själva utan ändringar i HA. Är det korrekt? janed? urk? nebuchad?
Jepp, det stämmer. Jag kan även bekräfta att det fortfarande fungerar efter att jag gjort ändringar i alla scheman.
Jag kör ubuntu 12.10 x64, HAv2.0.2.

Urk: Jag skall undersöka hur jag har med åäö, har inte användt det i configgen.
urk
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

nebuchad wrote: Urk: Jag skall undersöka hur jag har med åäö, har inte användt det i configgen.
Jag kör Ubuntu 12.10, 32bit, HA v2.0.2 med senaste patchen.

Åäö-problemet är inte relaterat till telldusconfigen utan till det som man skriver in i själva HA. Alltså inte det som står beskrivet i FAQ:en här: http://karpero.mine.nu/ha/index.php?page=faq&hl=en_US
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by janed »

tom_rosenback wrote:Hej,

Ni verkar alla 3 stött på samma problem, vilket jag inte riktigt kan förstå vad det är som händer. Dock verkar det ju som om ni alla också fått det löst själva utan ändringar i HA. Är det korrekt? janed? urk? nebuchad?
Svar från janed (Windows XP):
Allt fungerar för mig. Det sista problem jag sorterade bort var att jag slarvat i schedulern i HA. Råkade få 5 rader, varav sista var en upprepning av tidsmässig tidigare. Då blev resultatet i win/tasks en aktivitet för lite.
Motorvärmare fungerar utmärkt med extern tempkälla.
//Janne
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by nebuchad »

urk wrote: Jag kör Ubuntu 12.10, 32bit, HA v2.0.2 med senaste patchen.

Åäö-problemet är inte relaterat till telldusconfigen utan till det som man skriver in i själva HA. Alltså inte det som står beskrivet i FAQ:en här: http://karpero.mine.nu/ha/index.php?page=faq&hl=en_US
Har också problem med åäö. Skriver jag in åäö och sparar så försvinner namnet för schemat, dock kan jag gå in på den igen och skriva in ett nytt namn. (den är då helt namnlös).
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

urk wrote:
nebuchad wrote: Urk: Jag skall undersöka hur jag har med åäö, har inte användt det i configgen.
Jag kör Ubuntu 12.10, 32bit, HA v2.0.2 med senaste patchen.

Åäö-problemet är inte relaterat till telldusconfigen utan till det som man skriver in i själva HA. Alltså inte det som står beskrivet i FAQ:en här: http://karpero.mine.nu/ha/index.php?page=faq&hl=en_US
Det verkar som om ni båda har problem med teckenkodningen. Dock så tycker jag inte att det skall få ha skiljt sig något från 1.x till 2.x. Har en grej som ni kunde testa, men då behöver jag skicka en fel åt er. Först till kvarn får en test fil, om det fungerar som tänkt lägger jag upp det som patch.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply