Telldus net - ingen mulighet for temp styring via ekstern se

Moderator: Telldus

Post Reply
bushtor
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus net - ingen mulighet for temp styring via ekstern se

Post by bushtor »

Hei,

Da jeg oppdaget at Telldus Net var et system der en kunne styre 'alle enheter' via Telldus Live kjøpte jeg tre temperatursensorer (Viking art. 02811) og to Nexa AV/PÅ brytere som en begynnelse.

I etterkant har jeg jo funnet ut at en kan IKKE styre AV/PÅ bryterne med data fra termostatbryterne likevel, og føler meg jo lurt på grunn av det.

Men for å være litt konstruktiv: Hvilke muligheter har jeg som Telldus Net eier til å utnytte dette produktet uten å bruke Telldus Live?

Jeg har følgende behov: Styre et antall brytere på grunnlag av verdier fra temperatursensorer samt tilbakemeldinger fra magnetbrytere (epost / SMS).

Til nød kan jeg sette opp en linux burk som kommuniserte direkte med Telldus Net og som jeg hadde tilgang til fra internett. Er dette mulig? Hvis ja, hvor finnes info på dette?

Kan jeg styre AV/PÅ bryterne mine på grunnlag av temperaturdata fra sensorene via Telldus Net fra Android applikasjonen RemoteStick og Tasker? Har lest en del innlegg om dette men aldri funnet en side som forklarer hvordan en setter opp et slikt system fra grunnen av. Finnes den et step-by-step how-to på dette?

Takk for kommentarer

hilsen Tor
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Telldus net - ingen mulighet for temp styring via ekster

Post by jorang »

Søk på youtube - "tellstick tasker" ;-)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
bushtor
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net - ingen mulighet for temp styring via ekster

Post by bushtor »

Finnes det noe API eller prosjekt som lar en privat linux server kommunisere direkte med TellStick-Net slik at vi kan ordre dette med eget utstyr uten å være avhengig av oppetid og (mangel på ) funksjonalitet i Telldus Live ?

Eller finnes det noen annen interface boks mellom samme trådløse staandarder som Telldus og ethernet der en kan styre ting fra linux server?

Takk for kommentarer. Jeg innser at jeg gjorde noe dumt når jeg kjøpte TellStick Net....

Mvh Tor
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus net - ingen mulighet for temp styring via ekster

Post by krambriw »

Det som ligger närmast idag är nog i sådana fall att använda SwitchKing och en plugin som finns till denna för kommunikation med Telldus NET.

Det finns tydligen också möjlighet att köra SwitchKing server under Linux med hjälp av Mono. Om detta är möjiligt också med ovan nämnda plugin vet jag dock inte.

Om du är intresserad av detta kan du besöka SwitchKings forum och fortsätta där och se om det finns fler som vet betydligt mer om detta.

mvh Walter
Post Reply