Är det möjligt att styra temperaturen?

Moderator: Telldus

Post Reply
interista79
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by interista79 »

Vrider och vänder på olika trådar och webbsidor men utan att hitta något svar om det är möjligt med Tellstick att styra värmen.
Vill kunna switcha mellan helt av, 5grader och 21 grader. Verkar inte vara några problem när man vill switcha mellan helt av och t.ex 20grader. Men så fort man vill inkludera ytterligare ett temperaturnivå så blir det svårt. Hoppas jag har fel?

Med andra ord så vill jag kunna ha fullständig kontroll över temperaturen med möjlighet att ange exakt den temperatur som jag önskar.

Om det är någon som vet hur man får till detta är jag tacksam för tips. Andra lösningar är också välkomna.
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by MartinV »

Att styra värme med hjälp av produkter som kan styras via en TellStick Classic/Duo/Net och förlita sig på detta för att exempelvis få ett utrymme frostfritt är riskabelt och inte att rekommendera.
Du får ingen återkoppling på om styrsignalen går fram och kan därmed inte alltid vara säker på att enheterna står i rätt läge.

Själva styrningen går säkert att lösa med de programvaror som finns (EventGhost, Nexa Home, Switch King etc) men du får en funktion som du inte till 100% kan lita på då du som sagt inte får återkoppling gällande enheternas status.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
interista79
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by interista79 »

Ja. Det låter ju lite riskabelt. Men detta kan väl ordnas med sensorer som ger mig uppdateringar på den faktiska temperaturen. När styrningen ser ut till att ha kraschat så har jag folk i närheten som kan gå in och justera till rätt temp.

Ska kolla lite i eventghost, det verkar spännande.
Men förstår fortfarande inte hur jag ska få till detta med nexas produkter? Jag behöver ju minst tre olika lägen. Nexa är väl antingen av/på?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by krambriw »

Med instämmande i vad Martin sa ovan (jag själv styr bara okritiska förbrukare såsom belysning, handdukstorkar etc) så kan du lösa det på följande sätt:

Med EventGhost

1) Skapa ett makro för varje temperaturvärde du vill ha som börvärde

2) Temperatursensorns event droppas in i varje makro

3) Ha någon övergripande funktion, tex en schemaläggare såsom SchedulGhost (befintlig plugin), som styr vilket makro som är enablat, övriga disablade.

På detta sätt skulle alltså endast ett makro köras när eventet inträffar och därmed slå on/off via lämpligt python script.

Det finns flera exempel på pythonscript på EventGhost forumet som jag lagt upp och som utvärderar temperaturen från sensorerna.

mvh
lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by lilytwig »

Det finns en lösning att styra på temperatur/-er, men du får kanske knappa litet för att sätta upp det. Jag kopplar t ex in min motorvärmare till bilen vid olika tidpunkter beroende på utetemperaturen. Ju kallare det är desto tidigare slår den på. Set-upen innehåller: Tellstick Net, trådlös temperaturgivare, fjärrstömbrytare samt apparna Remotestick och Locale. En smartphone behövs förstås också.
Remotestick används för att kunna fjärrstyra Telldus Live som i sin tur skickar kommandon till Tellsticken. Tellsticken får temperaturvärden från givaren och skickar dem till Telldus Live och vidare till mobilen och remotestick. Locale används sedan för att trigga kommandon i Remotestick baserat på olika indata som temperatur och tidpunkt.
/lilytwig
Attachments
Screenshot_2012-11-06-20-38-24.png
Screenshot_2012-11-06-20-38-24.png (61.17 KiB) Viewed 9775 times
Screenshot_2012-11-06-20-32-13.png
Screenshot_2012-11-06-20-32-13.png (49.27 KiB) Viewed 9775 times
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by tronde »

lilytwig wrote:Tellsticken får temperaturvärden från givaren och skickar dem till Telldus Live och vidare till mobilen och remotestick. Locale används sedan för att trigga kommandon i Remotestick baserat på olika indata som temperatur och tidpunkt.
/lilytwig
Hvordan får du dette til å funke?

I dette inlegget http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... &start=144 (by gein » 18 Aug 2012 18:45) sier han som har programmert Remotestick at den ikke oppdaterer sensorlisten i bakgrunnen. Jeg har ikke klart å få noe til å lese sensordata med mindre telefonen har Remotestick kjørende på aktiv skjerm.

Hva er det jeg gjør galt?
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by jorang »

"Tasker" kan også brukes til dette sammen med "RemoteStick"

Vet ikke hvordan Tasker er å sette opp i forhold til Locale, men det er en brukerterskel (som er mulig å komme over).

Litt inspirasjon til hvordan man gjør dette her - http://www.youtube.com/watch?v=wox9VNNynp0
... og del 2 her - http://www.youtube.com/watch?v=MDZUsN8bCDE

Kjører du dette søket finner du også noen intro videoer til Tasker noe nedover på lista - http://www.youtube.com/results?search_q ... WRJ7qRUexI

Lykke til! :)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by tronde »

jorang wrote:"Tasker" kan også brukes til dette sammen med "RemoteStick"

Vet ikke hvordan Tasker er å sette opp i forhold til Locale, men det er en brukerterskel (som er mulig å komme over).

Litt inspirasjon til hvordan man gjør dette her - http://www.youtube.com/watch?v=wox9VNNynp0
... og del 2 her - http://www.youtube.com/watch?v=MDZUsN8bCDE

Kjører du dette søket finner du også noen intro videoer til Tasker noe nedover på lista - http://www.youtube.com/results?search_q ... WRJ7qRUexI

Lykke til! :)

Jeg får til å styre Remotestick fra Tasker, men ikke å få Tasker til å hente ut sensordata når skjermen på telefonen er mørk. Etter hva "gein" skriver, leser ikke RS sensordata i bakgrunnen, og da kan jeg ikke forstå hvordan man kan styre noe på bakgrunn av sensordata med telefonen i hvile.
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by jorang »

Jeg kjører ikke et slikt oppsett selv ennå, men satte opp en minitest på "frostsikring" forleden:

- En tempsensor fra CO gir meg temp i oppholdsrommet på hytta
- et 'prosjekt' i Tasker sniffer på denne temperaturen og en 'task' slår på en ovn i rommet når en predefinert temperatur underskrides (f.eks temp <5grC)
- når temp har steget til en upper limit slår en 'exit task' av ovnen igjen (f.eks >8grC)

Dette fungerte selv om jeg ikke hadde remotestick og tasker oppe i skjermen. Tasker må selvfølgelig være aktivert på tlf

Noe usikker på hvor mye batteri dette tar av telefonen for det blir vel en "wakelock" som hindrer telefonen i å gå i "deep sleep"...


Må teste litt mere og sjekke ut dette problemet selv for å være sikker...
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by jorang »

Tenker at Remotestick må kjøre for at den skal kunne sniffe sensorer.

Kan vel sikres gjennom Tasker med:
- Project, Event, Hardware, Device Boot
- Task, Task, Wait 5min (for at den skal koble seg på nett før Remotestick starter)
- Task, Application, Load RemoteStick

Remotestick vil da kjøre straks telefonen blir startet. Som sagt må Tasker være aktivert på telefonen slik at den starter ved boot

Brukeren må sikre at telefonen er påslått hele tiden
______________________________
Mvh/ BR JoranG
lilytwig
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by lilytwig »

Nu blev jag litet osäker på om RemoteStick hämtar aktuell temperatur. Ska försöka undersöka det.
Kanske ska jag förtydliga att jag kör TellstickNET och telefonen är en Samsung SII med Android4. Kanske finns det funktioner i dessa som saknas i andra Tellstick eller operativ.
Men fundera på detta: TellstickNet ligger ständigt aktiv. Tempgivarna sänder data med 1-5 min intervall. Tellsticken är online med TelldusLive (servern). Locale kör i bakgrunden på telefonen. Remotestick är inaktiv (såvitt jag kan förstå), den är i alla fall inte på skärmen.

Vidare i resonemanget: När Locale får en situation, t ex att slå till en brytare så anropas ju RS som skickar kommando till servern och som i sin tur skickar vidare till Tellstick. För att utföra detta behöver inte RS "köra på skärmen". När Locale får en situation som inkluderar temperatur så hämtas temperaturen från RS. Som jag ser det så skickar RS fråga till servern och får tillbaka ett tempvärde (utan att köra på skärmen). Är det fel? I så fall var kommer tempdata ifrån? Antag att mitt resonemang stämmer så hämtas data från servern. Då kvarstår frågan. Hur ofta uppdateras tempdata. Servern är ju on-line med Tellsticken. Det behöver ju iofs inte betyda att de har en aktiv kommunikation. När uppdateras tempdata på servern? Definitivt när man loggar in i TelldusLive eller om RS loggar på. Om Locale kan få Tellsticken (via RS) att slå till en brytare så borde den väl likaväl kunna fråga om tempdata. För mig känns det helt logiskt. Det fungerar ju faktiskt, om än med reservation för hur gammal tempdatan är.
:idea:

För dig som inte får det att fungera. Kör du en app-killer :evil: så kan det vara problemet. Android från 2.3 behöver inte en appkiller, den bara sabbar. Det finns smartare funktioner inbyggda i operativet :!: . Android 4 sägs t ex stänga av ev installerade app-killers. Detta enligt en vanligtvis osviklig källa.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Är det möjligt att styra temperaturen?

Post by tronde »

lilytwig wrote: :idea:

För dig som inte får det att fungera. Kör du en app-killer :evil: så kan det vara problemet. Android från 2.3 behöver inte en appkiller, den bara sabbar. Det finns smartare funktioner inbyggda i operativet :!: . Android 4 sägs t ex stänga av ev installerade app-killers. Detta enligt en vanligtvis osviklig källa.
Nei, jeg har ingen appkiller.

Jeg har også RS og Tasker på et kinesisk noname nettbrett med Android 4, og det er samme resultat der som på telefonen med Android 2.3.

På nettbrettet har jeg laget en task som skal styre ladingen ut i fra batterikapasiteten, og det fungerer helt fint, også med mørk skjerm. Jeg forsto fra den tråden jeg linket til over at RS ikke oppdaterer sensorer i bakgrunnen, men det kan jo godt være at det fungerer slik du beskriver. Da behøves ingen kontinuerlig oppdatering.
Post Reply