stefan.persson wrote:
Kan du skicka ett supportärende till oss, så vi kan undersöka närmare, för detta låter inte normalt.
Japp, ska dock först göra en nätverksförändring hemma för att utesluta nätverket. Har dock inga andra nätverksproblem men ändå något jag tänkt göra. Skickar in supportärende om det inte ändrar något.
Stod opp kl 07:00, og da fikk jeg ikke skrudd på noen av lysene. Kom heller ikke inn på live.telldus.com. (Ikke noen feil på internettlinjen her). Etter ca 15-20 minutter kom jeg inn igjen og fikk skrudd på lys.
Vi hade något problem med servern, eller kommunikationen med servern, som kör vårt systemövervakningsprogram, och av den anledningen har vi problem att faktiskt vara säkra på omfattningen av störningen eller vad som hände. Telldus Live!-servrarna körde på som de skulle, men det var svårt att ansluta till live.telldus.com.
Dere MÅ seriøst få fart på utviklingen av tellstick net firmware så vi får brukt den mot lokal tellduscenter og switchking! Tellstick net er jo nærmest ubrukelig slik den er i dag når vi er avhengig av en netttjeneste som ikke er stabil!! Er jo HELT håpløst å plutselig ikke kunne skru av og på lys, man blir jo rimelig avhengig av løsningen etter å ha konfigurert samtlige lys i huset mot tellstick'en. Telldus bør eskalere ticket 114 til pri 1 og leie inn kompetente ressurser for å få de åpenbare utfordringene rundt utviklingen løst asap!
Genomgång av vad som skedde lördag morgon den 27:e oktober.
Glesys (vår hostingleverantör) meddelar att de hade problem med deras DNS resolver. Eftersom Telldus Live! körs på flera servrar påverkade detta kommunikationen mellan servrarna. De TellStick Net som var anslutna behölls men tyvärr gick det inte att styra några enheter. Det som påverkades under de 2 timmar som DNS:en inte fungerade var inloggningen på hemsidan, manuella styrningar samt schemaläggaren. Även vårt interna övervakningssystem fick problem i och med detta. Klockan 07:15 fungerade allt igen.
Vi håller på att säkra upp DNS-uppslagningarna så att vi inte är lika beroende av den.
A review of what happened Saturday morning on the 27th of October.
Glesys (our hosting provider) announced that they had problems with their DNS resolver. Since Telldus Live! runs on multiple servers this affected the communication between the servers. The TellStick Net that was connected kept their connection but unfortunately it was impossible to control some devices. What was affected during the two hours that DNS did not work was the login to the website, manual control, and the scheduler. Even our internal monitoring system had problems with this. At 7:15, everything worked again.
We are currently working on making us not so dependent on the DNS lookups.
Helt nere igen nu. Mina två Live rapporterar att de är online, men jag kan inte styra någon av dem, varken från hemsidan eller från mobilapparna. Glensys rapporterar inga problem, alltså kvarstår att Telldus någonstans har ett problem. Ett stort, om du frågar mig.
Jaha, det var därför jag hade problem i helgen. Precis när man skulle demonstrera för bekanta hur smidigt det funkar. De blev inte speciellt imponerade när jag var tvungen att ta fram fjärrkontrollen för att visa hur det egentligen skulle funka.
Jag har Tellstick Net och undrar nu om jag satsat på fel häst, man kanske skulle ha köpt DUO och inte överlåta kontrollen (Telldus Live) till skakiga servrar utanför sin egen kontroll. Mycket besviken användare ... man har iaf nästan betalat 1000 spänn för Tellstick Net.
Tellstick DUO + Raspberry Pi (med nätagg, låda och minneskort) summerar till lite mer än tusenlappen. (m.nu - 1351 kr + frakt och ett 8 GB minneskort). Den hästen satsar jag på!
Ta inte illa upp Micke men jag förstår inte hur Telldus affärsmodell ska fungera med en gratis live-tjänst för alla som någon gång köpt en hårdvara. Blir ingen koppling mellan intäkter och utgifter. En intäkt vid köp ska täcka all framtida serverhosting/trafik (utöver tillverkning av själva hårdvaran).