PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

izza wrote:Hej, hoppas på lite hjälp från någon med installationen av HA. Jag kommer så långt att jag kört igång installationen av HomeAutomation på ubuntuns webserver, alla lampor tända, mysql testet fungerar, men i steg 3 är sidan tom. Har gått igenom posterna här men har inte kunnat lösa mitt problem.

Någon som kan tänkas veta vad felet ligger?
Många tack på förhand
Micke
Tippar att problemet ligger i functions.php tycker mig ha sett detta tidigare. Släng mig ett mail via hemsidan så får du en ny fil, fungerar det så slänger jag upp en patch på hemsidan också.
lillen wrote:Jag har en liten fråga ang custompages.
Jag har gjort en custompage som visar min energiloggning men vill ha fler sidor i dropdownlisten så jag kan ha fler sidor men får inte till det.
Har googlat för att försöka förstå hur jag ska göra i system/custompages.php

Code: Select all

saxat
Står här att man ska läggga samma sträng på samma rad för att separera dom olika sidorna men ska man göra nått mer? :?

Tacksam för hjälp av er gurus :wink:

Homeautomation v2.0.2
Win xp
Xampp
Logtemp
Hejsan,

Det du behöver göra är att kopiera den raden och lägga till en ny likadan och sedan editera den för att passa in på övriga custom sidor. Gjorde ett exempel (tog bort kommentarerna // och ändrade så att den rad du behöver kopiera faktist är på en rad

Code: Select all

$customPages["mypage"] = array("page" => "mypage", "translation" => "Energgilogg", "userlevel" => 1, "path" => "c:/x/htdocs/homeautomation/energi.html");
$customPages["mypage2"] = array("page" => "mypage2", "translation" => "Din andra sida", "userlevel" => 1, "path" => "c:/x/htdocs/homeautomation/sida.html");
Hoppas detta hjälper!
mikael.johansson.lc wrote:Hej, skulle man kunna ändra approach för telldusduo.php? Jag har nämligen problemet att sensorer läggs till på nytt hela tiden. Om man istället för att blacklista sensorer man inte vill ha kunde whitelista sensorer man faktiskt vill ha så skulle inte massa överflödig data läggas till i databasen. Någon annan som stött på detta problem?
Visst kan jag ändra det så, de övriga systemen är ju byggda på motsvarande sätt också, dvs att man whitelistar sensorer. Ändrar och slänger upp en ny version.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

Weather Parser v0.6.3 uppladdad med whitelist konfiguration istället för blacklist.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

Har börjat installera denna på min Raspberry PI idag.
Installerat PHP, Apache och SQL och det ser ut att funka för jag får igång installationen.

Dock får jag varning att var/www inte är skrivbar samt att date/timezone inte är satt i php.ini.
Har dock åtgärdat detta men får ändå upp varningen.
Har startat om Apache servern...

Några tiups på hur man åtgärdar detta?

Code: Select all

drwxrwxr-x 11 root root      4096 Oct 31 20:51 www
pi@raspberrypi /var $
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

salmonsalar wrote:Har börjat installera denna på min Raspberry PI idag.
Installerat PHP, Apache och SQL och det ser ut att funka för jag får igång installationen.

Dock får jag varning att var/www inte är skrivbar samt att date/timezone inte är satt i php.ini.
Har dock åtgärdat detta men får ändå upp varningen.
Har startat om Apache servern...

Några tips på hur man åtgärdar detta?

Code: Select all

drwxrwxr-x 11 root root      4096 Oct 31 20:51 www
pi@raspberrypi /var $
Löste sig!
1. Var i fel php.ini och pillade, den låg ju under apache2 mappen som jag skulle åt.
2. Hade inte satt 777 på biblioteket som ju syns ovan med...
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

Åkte dessvärre på ett till problem som jag inte kommer vidare på...
Verkar vara sista steget i installationen, den skall ta bort install mappen men jag får felmeddelande att det inte går och kan inte komma vidare.
Tog nu bort den manuellt men kommer inte vidare ändå!

Känns om jag är nära nu men vill ju inte stupa på mållinjen
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

En annan fundering jag har,
när jag kommer till steg 3 av 6 så får jag inte upp några alternativ (det visas en hel del inställningar man kan göra i installationsanvisingen).
Jag får bara upp en knapp "gå vidare"
Detta är allt det står.

Code: Select all

HomeAutomation installation v2.0.2
Steg 3 av 6: Inställningar
Ändra defaultvärden om de inte passar din installation.
Last edited by salmonsalar on Wed Oct 31, 2012 11:09 pm, edited 1 time in total.
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

salmonsalar wrote:En annan fundering jag har,
när jag kommer till steg 3 av 6 så får jag inte upp några alternativ (det visas en hel del inställningar man kan göra i installationsanvisingen).
Jag får bara upp en knapp "gå vidare"
Detta är allt det står.

Code: Select all

HomeAutomation installation v2.0.2
Steg 3 av 6: Inställningar
Ändra defaultvärden om de inte passar din installation.
Hade återigen fel med rättigheter på mapparna,
jag hade glömt sätta 777 på alla mappar under min rootkatalog där webfilerna ligger. :clap:
salmonsalar
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by salmonsalar »

Det var då f.n...
Nu skiter det sig på steget då man skall konfigurerar sina enheter.

Får detta meddelande:

Code: Select all

Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
SELECT d.id, d.telldus_id, d.description, dt.type, dt.text AS typetext, d.date_added FROM devices d INNER JOIN devicetypes dt ON d.type = dt.id WHERE d.telldus_id =
Vad är det nu som strular då?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

salmonsalar wrote:Det var då f.n...
Nu skiter det sig på steget då man skall konfigurerar sina enheter.

Får detta meddelande:

Code: Select all

Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
SELECT d.id, d.telldus_id, d.description, dt.type, dt.text AS typetext, d.date_added FROM devices d INNER JOIN devicetypes dt ON d.type = dt.id WHERE d.telldus_id =
Vad är det nu som strular då?
Du löste tidigare problem själv visst?

Detta problem uppstår om du kör nyaste telldus-core. Hör av dig per mail så får du en patch.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Fredriks
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by Fredriks »

Hej, Är det möjligt att få in inforutan från fullversionen som en valbar sida i menyn på mobilversionen?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

Fredriks wrote:Hej, Är det möjligt att få in inforutan från fullversionen som en valbar sida i menyn på mobilversionen?
Hejsan,

Inte som det är nu men det är en helt klar feature addon som jag garanterat kommer att lägga till.

mvh Tom
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by jorang »

God morgen

Spørsmål fra en som er "completely noob" på dette: er dette en løsnining som kjører på en dedikert PC - dvs kan bare brukes på Tellstick og Tellstick Duo?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

jorang wrote:God morgen

Spørsmål fra en som er "completely noob" på dette: er dette en løsnining som kjører på en dedikert PC - dvs kan bare brukes på Tellstick og Tellstick Duo?
Den nuvarande versionen stöder enbart Tellstick / Tellstick Duo. Så alldeles korrekt uppfattat.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by jorang »

Ok. Observerer at det er trykk og dedikasjon på denne løsningen - det skjer noe med jevne mellomrom :)

Finnes det planer for å gjøre den tilgjengelig for Tellstick Net også? Web-løsning?
______________________________
Mvh/ BR JoranG
janed
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by janed »

Problem med schemaläggning efter uppdatering till v2.0.2 (Windows XP)
=============================================================
Jag har haft HA igång i mer än 2,5 år. Följde med och uppdaterade till och med v1.2.2 och nöjde mig med den.

Gjorde dock uppdatering till v2.0.2 igår. Allt går fortfarande att styra manuellt, och mobilanslutningen fungerar fortfarande.

Uppläggning med schemaläggaren ser ut att fungera, men uppenbarligen skapas inga scriptfiler för Windows (i \Windows\Tasks).
När jag gjorde "återskapa schemor" rensade den de script (i Windows\Tasks) som tidigare gjorts av HA (version 1.2.2)

Jag förstår inte hur programpaketet fungerar och söker nu desperat hjälp.
Så här ser logfilen ut då man skapat en händelse:

*********
14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Delete /TN homeautomation_activation_50 /F
Output:


15.11.2012 14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Create /RU ******* /RP ******* /SC ONCE /ST 14:30:00 /TN homeautomation_activation_50 /TR "C:\xampp\php\/php.exe c:\xampp\htdocs\homeauto\run.php command=activation id=50" /F

15.11.2012 14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Create /RU HENRIK\Janne /RP gisela /SC ONCE /ST 14:30:00 /TN homeautomation_activation_50 /TR "C:\xampp\php\/php.exe c:\xampp\htdocs\homeauto\run.php command=activation id=50" /F
Output:


15.11.2012 14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Create /RU ******* /RP ******* /SC DAILY /ST 00:01:00 /TN homeautomation_updateschedules /TR "C:\xampp\php\/php.exe c:\xampp\htdocs\homeauto\run.php command=updateschedules" /F

15.11.2012 14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Create /RU HENRIK\Janne /RP gisela /SC DAILY /ST 00:01:00 /TN homeautomation_updateschedules /TR "C:\xampp\php\/php.exe c:\xampp\htdocs\homeauto\run.php command=updateschedules" /F
Output:


15.11.2012 14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Create /RU ******* /RP ******* /SC MINUTE /MO 5 /TN homeautomation_dynamic /TR "C:\xampp\php\/php.exe c:\xampp\htdocs\homeauto\run.php command=activation id=dynamic" /F

15.11.2012 14:21 janed 127.0.0.1 Command: schtasks /Create /RU HENRIK\Janne /RP gisela /SC MINUTE /MO 5 /TN homeautomation_dynamic /TR "C:\xampp\php\/php.exe c:\xampp\htdocs\homeauto\run.php command=activation id=dynamic" /F
Output:

*****
Kan någon se/tolka vad som är fel? Det skall väl t.ex. stå något efter "Output"

//Janne
Post Reply