TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

tronde wrote:Sensordata leses. Ingen mulighet til å styre via live. Status viser korrekt status på bryterne. Da ligger vel feilen på serversiden.
Nej, tvärt om faktiskt, detta tyder på att signalerna går iväg men inte når fram från din TellStick till mottagarna. Kan du skicka ett supportärende så att vi kan felsöka i våra loggar?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

stefan.persson wrote:
tronde wrote:Sensordata leses. Ingen mulighet til å styre via live. Status viser korrekt status på bryterne. Da ligger vel feilen på serversiden.
Nej, tvärt om faktiskt, detta tyder på att signalerna går iväg men inte når fram från din TellStick till mottagarna. Kan du skicka ett supportärende så att vi kan felsöka i våra loggar?
Jeg skal sende til support.

For å klargjøre:
De få bryterne som ble tent, ble vist som tent i "my devices"
De som ikke ble tent, ble vist som avslått. Det kan vel ikke ha noe med lokale forhold å gjøre?
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Nu har jag loggat lite, jag gissar telldus live har något problem.
När jag kommer hem efter jobbet vid 17 tiden funkar allt bra med snabb respons. Då jag släcker vid 23 tiden så går det segt.

Någon annan?

/ K
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

kenthie wrote:Nu har jag loggat lite, jag gissar telldus live har något problem.
När jag kommer hem efter jobbet vid 17 tiden funkar allt bra med snabb respons. Då jag släcker vid 23 tiden så går det segt.

Någon annan?

/ K
JA.

30 - 45 sekunder for å liste sensorer.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

kenthie wrote: Då jag släcker vid 23 tiden så går det segt.
Är det hela sidan som är seg (listning av schemaläggningar, sensorer etc), eller är det bara själva styrningen?

Runt jämna timmar och halvtimmar på kvällen ser vi att våra servrar har väldigt hög belastning, eftersom de flesta schemaläggningar körs då. Men skillnaden är inte särskilt stor mellan 17 och 23.

Vi undersöker nu var det är som det behövs mer kraft/fler servrar för bäst resultat.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

...och ironiskt nog berodde dagens nertid på åtgärder just mot detta. Återkommer med mer detaljer.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

När vi lade till ytterligare en (virtuell) processorkärna till vår huvudsakliga databasserver under drift blev den plötsligt långsam och i förlängningen tog alla databasanrop väldigt lång tid. Från 11:23 - 11:37 svarade ingenting.

I början trodde vi att servern skulle stabilisera sig själv efter att ha anpassat sig till den extra kärnan, men vi märkte snabbt att så inte skedde. Att gå tillbaka till ursprungskonfigurationen hjälpte inte, och vi fick starta om denna server, vilket var över 1,5 år sedan sist. Efter några minuter hade Telldus Live!-servrarna klarat av sina väntande uppgifter, databasreplikeringen kommit ifatt, och allt verkar fungera igen nu. Vi går igenom systemen ett i taget, men har inte hittat några problem hittills.

Nu återstår det att se om de extra kärnorna kanske gör någon nytta för prestandan ikväll.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej
Jag vill uppmärksamma er att jag ej använder schemaläggaren, utan bara vanlig styrning.
Sidan är snabb, sensorerna snabba, men styrningen seeeg som kola.

/K
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Sker detta varje kväll? Jag kontrollerade vilken server din TellStick Net ligger på, och denna rapporterade väldigt hög belastning ett tag i fredags kväll, men inget annat under helgen. Det kan hända att vi får ta den servern offline och undersöka den.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

YES!
Betydligt slöare varje kväll då man skall släcka

/K

PS. Väldigt trevligt att ni är aktiva här i forumet !!!
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusLive fungerar inte

Post by Goktytan »

Samma sak varje kväll seeeeegggttttt som sirap
Dags o ta tag it eller?
Eller satsa några spänn på att vi net användare kan köra lokalt oxå.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej

Jag säger detsamma som Goktytan, en funktion för att tända/släcka utan att vara uppkopplad vore kanon.
Dock är jag tekniskt okunnig i ärendet!

Föresten, hur släcker jag om bredbandet är nere ?
(Jag vet att man kan dra ut kontakten)

/K
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Zaman »

kenthie wrote: Föresten, hur släcker jag om bredbandet är nere ?
(Jag vet att man kan dra ut kontakten)
Antar att fjärrkontroller är en annan lösning men en Net är ganska meningslös i dagsläget utan internetkoppling.

Tyvärr tror jag att minnet och processorkapaciteten är ganska begränsat i en Net men annars skulle det ju vara snyggt med en väldigt enkel webserver för att kunna administrera/tända/släcka med bara LAN (liknande de flesta routrar/accesspunkter).
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Masonit »

Jag måste starta om min Tellstick Net ett par gånger i veckan. Verkar som att den bara lägger av att kommunicera med Telldus Live. Min internetuppkoppling fungera fastän Tellsticken inte gör det. Lösningen är alltid att starta om Tellsticken. Varför blir det såhär. Vad är den vanligaste orsaken? Tror ju inte att jag har 100 % uptime med mitt Comhem bredband. Men det ska väll Tellsticken kunna hantera. Imorse när lampor skulle tändas via schema. Så tändes hälften sedan la bara Tellsticken av. Efter omstart så funkade allt igen. Måste man starta om den med jämna mellanrum eller ska den klara vara igång dag ut och dag in? Kan man skicka kommando till den lokalt som startar om den? Kan man schedulera omstart? Vill inte sätta den på timer...

Köpte min för 2 månader sedan. Lär vara med fw 4. Har för mig det är en proove tellstick Net

\Masonit
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Masonit wrote:Jag måste starta om min Tellstick Net ett par gånger i veckan.
Kan du skicka ett supportärende till oss, så vi kan undersöka närmare, för detta låter inte normalt.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply