Använda en Linux NAS som Telldus-server?

Moderator: Telldus

Post Reply
Krajan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlahamn
Contact:

Använda en Linux NAS som Telldus-server?

Post by Krajan »

Jag har en Synology NAS (nätverkshårddisk) som använder Linux som OS. Jag har ingen annan NAS så jag tar min som exempel.

Min modell är en enkel variant (DS-107e) men har iallafall tre USB-portar. Till en av dessa har jag kopplat in min HP-skrivare. NAS'en har FTP-server och Web-server (+ en Torrentklient :) )

I den senaste firmwaret (öppen Beta än så länge) har de lagt till en funktion där man kan koppla in en eller flera nätverkskameror som övervakning av huset/lokalerna och komma åt bilderna via sebservern. Så det säger lite vad man kan göra med hel del fantasi och lite kodning.

Nu kommer jag till kärnan. Det finns, på deras forum, en underground sektion där man kan modda sin NAS med egen programvara. Så möjligheten att ha en liten, strömsnål burk med Webinterface inbyggd där man kan styra husets alla grejjer, är öppen (i teorin) :)
(Men kanske skullle jag börjat en sådan här tråd på deras forum :)

Man är ju ganska grön på Linux kan tilläggas ;) Men koda kan jag nog!

Ideer? Förslag? Synpunkter?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det är helt klart ett roligt projekt. Vi själva fick TellSticken och en webbkamera att fungera på en NSLU2 och hade en liten demo med det projektet på vår hemsida för ett tag sedan. Du kan läsa lite mer om det här:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?t=40

I princip är det dessa steg för att få igång TellSticken i en embedded miljö:
* Linuxkärnan måste vara 2.6.14 eller senare. 2.6.21 eller senare är optimalast då vi redan finns med i drivrutinen.
* Modulen ftdi_sio ska kompileras för kärnan med en krosskompilator
* Programmet rfcmd ska också krosskompileras. Eftersom rfcmd knappt har några externa dependencies är detta hyfsat smärtfritt.
Efter det så är det bara att plugga in TellSticken och köra!
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Krajan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlahamn
Contact:

Post by Krajan »

Tack micke..! :)
Det låter hur najs som helst *yumm*

Då återstår egentligen bara att ta reda på hur moddning på min NAS fungerar så är man i hamn (nästan iallafall).
msjoedin
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by msjoedin »

Hur gick det? Någon som fått igång Tellstick på en Synology NAS?

// Mats
http://www.mats-it.com
seb.janssen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by seb.janssen »

Hej

Jag undrar, fick någon den Tellstick fungerande i en Synology disken? Jag har samma konfiguration och önskemål!

Hör gärna av dig...
Krajan
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlahamn
Contact:

Post by Krajan »

Ah... Tjoflöjt vad det inte har gått bra :/

Sammanfattningsvis var det _ganska_ bökigt att komma igång med "underground"-kodningen på DS'en. Någon annan kanske har en annan uppfattning, men det var liten för stor tröskel för mig att mäkta med.
Men jag kanske tar tag i det igen en annan dag, igen.

/Krajan
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

(Det heter korskompilera, inte krosskompilera, vi skall generera program för en annan maskinarkitektur, inte krossa den)

Ge mig en DS och några dagar så skall jag nog fixa det. :)

Bäst är det om man kan installera och köra en full Linux installation, som exempelvis Debian på en NSLU 2 som jag har, på DS:en. Det ger störst flexibilitet, men då måste man klara av att lära sig administrera en Linux-server.

Annars måste man antingen installera en utveckllingsmiljö i DS:en eller installera en korskompileringsmiljö på i vanlig persondator och kompilera programmen på den. Det första alternativet är det enklaste.

Men med en länk till forumet, så kan jag kanske ge lite tips hur man skall göra.
MarkusH
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by MarkusH »

Jag lyckades få igång det på en QNAP, Se den andra tråden. Där gick det utan varken korskompilering eller installation av "storlinux".
Korskompilering hade kanske varit snyggare, men jag slapp sätta upp en miljö för det.
Post Reply