Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Moderator: Telldus

Post Reply
RickardP
Posts: 55
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Nyköping, Sweden
Contact:

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by RickardP »

Fungerar Class Ohlssons "Extra temperaturgivare" artikel nr 36-1797 med Tellstick ?

Har sätt att den nämns i olika sammanhang i forumet men hittar inte om den fungerar eller inte.

Jag har en vanlig Tellstick USB variant.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by micke.prag »

TellStick kan inte ta emot signaler överhuvudtaget. Du behöver TellStick Duo eller TellStick Net för möjligheten att ta emot.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
snesteg
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: EU

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by snesteg »

Funkar 36-1797 med Tellstick Duo?
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Videonisse »

snesteg wrote:Funkar 36-1797 med Tellstick Duo?
Ja
karlj
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by karlj »

Jag köpte tre st 36-1797 förra veckan och har kört dem med Tellstick Net. För mig så funkar allihop, men räckvidden är dålig.
Med fri sikt kanske 4-5 meter max och genom väggar inte alls.

Det finnas många trådar på ämnet och det verkar som olika personer får lite olika resultat vad jag kan se, ibland funkar det bra och ibland sämre.
petman
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by petman »

karlj wrote:Jag köpte tre st 36-1797 förra veckan och har kört dem med Tellstick Net. För mig så funkar allihop, men räckvidden är dålig.
Med fri sikt kanske 4-5 meter max och genom väggar inte alls.

Det finnas många trådar på ämnet och det verkar som olika personer får lite olika resultat vad jag kan se, ibland funkar det bra och ibland sämre.
Jag har en Clasohlson nr 36-1797 i husgrunden (för att mäta temperatur och relativ luftfuktighet) och Tellstick Net i en garderob på andra våningen.
Det borde bli ca 4-5 meter "fågelvägen" genom flera väggar - fungerar klockrent!!!
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

Har ett par 36-1797 (WT450H) där det står UPM på några och ESIC på dom andra. UPM fungerar men inte ESIC. Det är inte samma innehåll i prylarna och är inte kompatibla med sig själv ens. UPM kan man välja tre olika kanaler medans ESIC kan jag välja på 4 kanaler och på varje kanal finns ytterligare 15 av nått. Underkanaler? Förpackningarna är olika men det är samma uppgifter om artikelnummer, modellbeteckning, passar till xxx, specar och så vidare i katalog och på nätet så man luras att tro att det är samma pryl. :-/
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by tronde »

Dale wrote:Har ett par 36-1797 (WT450H) där det står UPM på några och ESIC på dom andra. UPM fungerar men inte ESIC. Det är inte samma innehåll i prylarna och är inte kompatibla med sig själv ens. UPM kan man välja tre olika kanaler medans ESIC kan jag välja på 4 kanaler och på varje kanal finns ytterligare 15 av nått. Underkanaler? Förpackningarna är olika men det är samma uppgifter om artikelnummer, modellbeteckning, passar till xxx, specar och så vidare i katalog och på nätet så man luras att tro att det är samma pryl. :-/
Det er nok heller slik at ESIC er av svært variabel kvalitet som gir seg utslag i dårlig rekkevidde. ESIC har 15 huskoder med hver 4 kanaler.
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

tronde wrote:
Dale wrote:Har ett par 36-1797 (WT450H) där det står UPM på några och ESIC på dom andra. UPM fungerar men inte ESIC. Det är inte samma innehåll i prylarna och är inte kompatibla med sig själv ens. UPM kan man välja tre olika kanaler medans ESIC kan jag välja på 4 kanaler och på varje kanal finns ytterligare 15 av nått. Underkanaler? Förpackningarna är olika men det är samma uppgifter om artikelnummer, modellbeteckning, passar till xxx, specar och så vidare i katalog och på nätet så man luras att tro att det är samma pryl. :-/
Det er nok heller slik at ESIC er av svært variabel kvalitet som gir seg utslag i dårlig rekkevidde. ESIC har 15 huskoder med hver 4 kanaler.
Ah, 15 huskoder på 4 kanaler ja så är det nog. Jag tror det är fel på Telldus sakerna för orginalmottagarna/väderstationerna får sina värden från temperatursändarna/sensorerna utan problem vilket Telldus bevisligen inte gör. Telldus fungerar bra med strömbrytarna men att lyssna på termometrarna går inte.
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Power650
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Power650 »

Hej!
Har en 36-1797 ESIC som jag haft i några månader, den har inte funkat något vidare.
Min NET har kanske fångat upp temp och fukt varannan vecka, men nu plötsligt funkar den perfekt.
Tror jag läst någonstans att de funkar bättre med uppladdningsbara batterier, så det kanske är så att minna batterier börjar bli sämre ??, skumt är det iallafall.
Dale
Posts: 75
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Dale »

Power650 wrote:Hej!
Har en 36-1797 ESIC som jag haft i några månader, den har inte funkat något vidare.
Min NET har kanske fångat upp temp och fukt varannan vecka, men nu plötsligt funkar den perfekt.
Tror jag läst någonstans att de funkar bättre med uppladdningsbara batterier, så det kanske är så att minna batterier börjar bli sämre ??, skumt är det iallafall.
På förpackningen står det ju bara AA batterier och på lappen bakom står det iofs 2 x 1,5 V AA. Borde ju då passa alla batterier i den storleken och med den spänningen då eller? Laddningsbara batterier håller ju en lägre spänning men har lägre inre resistans så dom kan leverera mer ström men så mycket ström drar väll inte givaren. Finns iofs Li-ion AA batterier på 3,6 volt med men iaf så efter tre byten har jag hittat en (den fjärde) som ESIC som fungerar någorlunda med vanliga Duracell Alkaline AA 1,5 volts batterier. Det märkliga är att samtliga har fungerat klockrent mot orginal mottagaren/väderstationen så det kan ju vara någonting annat som är instabilt eller?
\\d
4 Net, 3 Duo & 64 sensorer + 14 RPi's
4 Net, 3 Duo, 14 RPi, 2 reporter & 64+ givare
This message was made using 100% recycled electrons!
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by Videonisse »

Jag använder både vanliga high capacity och Classes uppladdningsbara. Det är som flera kommit fram till, vissa av dessa givare fungerar bättre med det ena eller andra batteritypen. Är bara att testa tyvärr.
cmcswe11
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by cmcswe11 »

Verkar stämma att uppladdningsbara fungererar till denna givare.

Jag kör två st ESIC med uppladdningsbara batterier, den ena är en våning upp ca. 8m från Duon och den andra ca. 3m från duon. Båda fungerar perfekt med uppladdnings bara batterier. Jag körde duracell vanliga innan med stora problem.

// ML
sveintore
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by sveintore »

Hvordan får dere til luftfuktighet? Min har stått på 0% hele tiden.
bjornus
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fungerar Clases 36-1797 - Extra temperaturgivare

Post by bjornus »

Hej, har köpt två av dessa givare och får inte in någon signal. Vilken kanal och h kör ni med? Vilken typ av laddningsbart batteri fungerar för er? Jag har en Duo enhet.
Post Reply