Rätt version av libftdi1 saknas på Ubuntu 10.04

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rätt version av libftdi1 saknas på Ubuntu 10.04

Post by folkeorg »

Blir inte riktigt klok på Telldus Center. Har installerat Ubuntu 10.04.4 LTS tidigare och då gick telldus-core m.m. in utan problem. Nu när jag kör samma ISO-fil, på samma HW så säger den att det är fel version av libftdi1. Ungefär samma fel som jag fick när jag körde på Ubuntu 8.04 men telldus-core ska ju fungera på 10.04.x.

Så hur får man tag på rätt filer? Kan inte telldus-core ta med de filer den behöver? att hålla på och kompilera om kärnor å stöka på känns inte rätt. Det måste finnas enklare sätt..
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Rätt version av libftdi1 saknas på Ubuntu 10.04

Post by micke.prag »

Har du någon output som bekräftar vad du säger?

telldus-core har ett dependency på libftdi1 (>= 0.17) vilket är vad Ubuntu 10.04 skickar med: http://packages.ubuntu.com/lucid/libftdi1
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt version av libftdi1 saknas på Ubuntu 10.04

Post by folkeorg »

Tja, det enda "bevis" jag har är att jag installerar från en USB-sticka som innehåller 10.04.4 och sedan får jag inte in Tellduc-core fastän det gick tidigare. Spelar ingen roll ifall jag gör en "upgrade" dvs uppdaterar alla filerna. Möjligt att jag gjorde på annat sätt då med uppdateringar m.m.
Så därför är jag så undrande! Har ju använt samma ISO så varför blir det olika resultat?

Nu "löste" jag det genom att klona minneskortet som fungerade men så ska man ju inte behöva göra tycker jag.

Varför kan man inte uppdatera libftdi1 manuellt? Vilka är beroende av den?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt version av libftdi1 saknas på Ubuntu 10.04

Post by folkeorg »

Kan det ha kommit ngn rättning till 10.04.4 som gjort att libftdi1 backat i rev.läge?

Ser att i den installation som libftdi1 har rätt version, så står det "10.04" som systemversion medan jag försökte installera 10.04.4 när libftdi1 inte har rätt version dvs < 0.17. Så det är kanske läge att dra hem bara 10.04 och testa igen..
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rätt version av libftdi1 saknas på Ubuntu 10.04

Post by folkeorg »

Laddade ner 10.04 endast nu dvs inte 10.04.4 och se då gick det bra! Var inte helt lätt att hitta den "gamla" versionen av Ubuntu men tydligen är det skillnad. Skumt värre..
Post Reply