BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Moderator: Telldus

PerM
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by PerM »

Hej,

Idag släpptes en beta av BM 1.2 med stöd för Tellstick/Duo med möjlighet att både styra enheter och och lyssna till sensorer.

Du finner filen på nedladdningssidan.
Beyond Measure - mer än bara mätning: Rita regler grafiskt, styr enheter, skapa grafer, skicka/ta emot SMS, E-mail, 1-Wire, RFXtrx, Tellstick....
PerM
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by PerM »

Ny version tillgänglig, i vilken enhets-tabben har gjort lite snyggare.
Beyond Measure - mer än bara mätning: Rita regler grafiskt, styr enheter, skapa grafer, skicka/ta emot SMS, E-mail, 1-Wire, RFXtrx, Tellstick....
PerM
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by PerM »

Nedladdningslänken uppdaterad - den nya versionen hanterar kommunikationsfel med Tellstick bättre.
Beyond Measure - mer än bara mätning: Rita regler grafiskt, styr enheter, skapa grafer, skicka/ta emot SMS, E-mail, 1-Wire, RFXtrx, Tellstick....
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by krambriw »

Ditt erbjudande är inte direkt billigt, snarare betraktar jag det som oförskämt dyrt i dom här sammanhangen!

Hur har du tänkt dig att du med ett relativt nytt obeprövat system (beta 1.2!?) skall kunna konkurrera med andra redan väl beprövade som till och med är gratis eller betydligt mer prisvärda?

Vad har du för argument för att man skall välja BM?

Beskriv dina USP:er (Unique Selling Points)

Beskriv dina drifterfarenheter, hur länge har systemet funnits, hur länge har det fungerat i fälttest?

Det är nog inte så många företagskunder som du hittar som använder de här produkterna (alltså TellStick, NEXA mm).

mvh Walter
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by Dowser »

Walter, BM har rätt lång tid på nacken så det är snarare Per som är restriktiv med versionsnumrering och vad han lovar än att det är en omogen produkt.

Prissättningen är väl inte speciellt hög?
Visst, är du beredd att lägga ner en hel del tid och energi går det att göra allt som BM gör betydligt billigare, eller rent av gratis. Dvs om du inte värderar din egen tid alls i ekonomiska termer. Om du däremot gör det behöver du inte spara många timmar innan BM känns riktigt prisvärt.

Men bäst av allt!
Det står dig helt fritt att välja om du vill göra arbetet själv eller licensiera BM!

Btw, vill du läsa mer om andras erfarenheter av BM rekommenderar jag Temperatur.nu's forum, där finns de flesta av dina frågor redan besvarade.
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by rhoddas »

Jag kan bara instämma med Dowser - maken till flexibelt och modulärt system som BM finns knappast?

Ett exempel på hur jag själv använder BM är via länken

Personligen tycker jag att priset inte alls är avskräckande - räkna gärna ihop vad du betalat för hårdvara såsom Tellstick, 1-wire och Nexa prylar och BM är den minsta kostnaden i sammanhanget.

Det som är bra är ju att det är valfritt vad man väljer - och det går faktiskt att nyttja trial-licens för att se om BM är något för dig.
PerM
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by PerM »

Hej Walter,

Angående prisfrågan och ålder på produkten så har Dowser redan gett ett utmärkt svar, men jag ska ge dig lite historik och siffror.

Kärnan i BM har funnits i ett flertal år under namnet 'MSure', den - och de tillhörande modulerna - utvecklades aktivt av mig mellan 2007 och 2010. Idag finns MSure inte längre tillgängligt via någon officiell sida, men sprids fortfarande mellan användare. Switchking (vilket jag förmodar är vad du syftar på som 'väl beprövade' system eftersom du är aktiv på deras forum) har t.ex.fortfarande MSure som första val när det gäller att samla in information från ljusensor.

MSure bytte i Maj 2010 namn till Beyond Measure då jag tog beslutet att inte längre tillhandahålla programvaran gratis. Under tiden för utvecklingen av det första konfigurationsverktyget så kunde man dock fortfarande köra allt gratis. I BM v0.22 (November 2011) tog gratisturen slut och en licens krävs därefter för produktions-drift. Sedan dess har konfigurationsverktyget fått en ny skepnad i form av BM Tool och allt släpptes officiellt som v1.0, 28:e Juni i år. Ovanpå detta så har det tillkommit ett flertal moduler samt kontinuerliga förbättringar.

Så varför ska man välja BM framför andra lösningar? Detta bör egentligen användarna av BM svara på (du är välkommen till BM's forum för att ställa frågor) eftersom vad jag än skriver så blir det ju mina åsikter, men jag ska försöka vara objektiv. En av anledningarna att jag började utveckla denna lösning var att jag hade tröttnat på alla halvlösningar som fanns, allt jag ville göra krävde alltid någon form av 'hack' för att få olika delar att att spela tillsammans. Åren gick och vi har idag en applikation med möjlighet till att, i korthet:

* Läsa och styra 1-Wire enheter
* Spara/läsa värden från databaser (MySQL, MSSql och SQLite)
* Graf generering utifrån mallar eller användardefinierade SQL-frågor.
* E-mail; kan t.ex. användas för att styra ditt system eller rapportera status.
* Stöd för RFXtrx - styra enheter/lyssna på värden från sensorer.
* Tellstick/Duo - samma som RFXtrx
* Rita logiska scheman för att bygga i princip vilka funktioner du vill. Det finns komponenter för en mängd olika tillämpningar, en del beroende av andra moduler, men de flesta helt fristående.
* SMS - kan likt e-mail användas för att styra eller rapportera status.
* Spela upp ljudfiler och använda text-to-speech.
* Kommunicera med xAP-aktiverade enheter över nätverket.
* Om så önskas så går det också att bygga egna moduler med tillgång till alla händelser i systemet.

Tack vare regelmotorn så kan du på ett väldigt enkelt sätt koppla samman alla dessa olika 'världar' och med ett par enkla komponenter bygga den funktion du önskar. Du kan också bygga dina egna komponenter utifrån de existerande komponenterna för att på så sätt bygga dina egna 'funktionsblock'. I stora drag likt Event Ghost som du ju redan är bekant med, men taget längre än "händelse in - händelse ut".

Ända sedan början av utvecklingen av MSure, och sedermera BM, började har den skett tillsammans med användarna. Säkerligen 90% av funktionerna i programmet är resultatet av önskemål och förslag från desamma. Detta ger en produkt som är väl anpassad till vad som faktiskt önskas, inte vad som jag som utvecklare tycker att programmet ska innehålla.

Jag uppskattar det till 30+ års drifttid sedan 0.22. Som Dowser skrev ovan, jag är restriktiv i vad jag kallar färdigt. I v1.2 är det stödet för Tellstick som är nytt, därav beta-stämpeln. v1.2 är alltså inte ansedd som en stabil version idag, men tack var den modulära arkitekturen så påverkas andra moduler inte av det nya.

Jag hoppas att detta är den information du söker; vill du veta mer om själva applikationen så bör du först ögna igenom manualen, den innehåller mycket nyttig information.
Beyond Measure - mer än bara mätning: Rita regler grafiskt, styr enheter, skapa grafer, skicka/ta emot SMS, E-mail, 1-Wire, RFXtrx, Tellstick....
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by krambriw »

Per, med all respekt för det arbete du lagt ner, det är onekligen en hel del och det vill jag inte klanka ner på men du är definitivt inte ensam om att ha lagt mycket tid på detta område.

Personligen har jag inga preferenser, SwitchKing är ju relativt smalt fortfarande och definitivt fortfarande ungt och obeprövat men har potential att utvecklas vidare. EventGhost som är bredare och har en betydligt längre livsstid där många användare bidrar, inte bara med önskemål utan med aktiva bidrag, är vad jag anser mer beprövat. Det har lagts ner en hel del timmar där också.

Det finns sedan ytterligare en mängd av gratis program som duger utmärkt för de uppgifter de normalt är satta att sköta inom de tillämpningar som oftast diskuteras i dessa sammanhang.

Jag reagerade på att du nu på detta forum länkar till en produkt med relativt sett hög prisnivå (även om du tycker den är utmärkt) som har gått från "freeware" till "payware" när dom flesta användarna nog ägnar sig åt enklare 'homeautomation' med relativt begränsad budget. Dom här rf styrda modulerna är ju inga professionella prylar utan billiga produkter med osäker funktion. Sammantaget tål man därför inte alltför höga kostnader för simpla belysningsstyrningar i hemmet.

Och jag har redan tidigare idag tittat igenom din manual och listan över vilket stöd som finns med om man betalar för alla modulerna. Inget nytt under solen direkt, allt detta finns med få undantag även i EventGhost som också har mycket, mycket mera. Och det är gratis.

Men lycka till, det kan ju vara så att jag har helt fel.

mvh Walter
PerM
Posts: 58
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by PerM »

krambriw wrote:Jag reagerade på att du nu på detta forum länkar till en produkt med relativt sett hög prisnivå (även om du tycker den är utmärkt) som har gått från "freeware" till "payware" när dom flesta användarna nog ägnar sig åt enklare 'homeautomation' med relativt begränsad budget. Dom här rf styrda modulerna är ju inga professionella prylar utan billiga produkter med osäker funktion. Sammantaget tål man därför inte alltför höga kostnader för simpla belysningsstyrningar i hemmet.
Helt riktigt - MSure var gratis. BM är det inte, men användarna är villiga att betala för produkten. Vad är det du reagerar på? Detta är Telldus forum avsett för Telldus produkter och användning av dessa; var mer lämpligt att informera om detta än just här? Se till Switchking och NexaHome, de har redan egna avdelningar här i forum.
Beyond Measure - mer än bara mätning: Rita regler grafiskt, styr enheter, skapa grafer, skicka/ta emot SMS, E-mail, 1-Wire, RFXtrx, Tellstick....
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by Dowser »

Det skulle vara intressant att höra din syn på Telldus produkter och prissättning som jämförelse.

Själv har jag valt att arbeta med linux som plattform, annars hade jag nog haft några BM licenser, då kostnaden inte motsvarar speciellt många el-uttag eller andra enheter och hans lösning är mycket mer polerad och estetisk än mina egna hack.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by krambriw »

Det skulle vara intressant att höra din syn på Telldus produkter och prissättning som jämförelse.
Jag själv har genom åren haft en hel flora med olika produkter, allt ifrån den sändare som bla såldes av Dustin för många år sedan och som bundlades med ett antal Nexa pluggar såsom "Det digital hemmet", vidare genom IR till RF överföring med pyramider, egna hembyggen (som fortfarande är väl så potenta) till RFXCOM, Tellstick, Tellstick Duo och RFXtrx nu senast.

Komponentkostanden för ett hyfsat bra hembygge ligger på ett par tre hundringar beroende på hur fin låda man vill stoppa sakerna i.

När det gäller produkter som består av HW + FW anser jag att värdet helt och hållet avgörs av den kombinerade funktionaliten.

Priset sätts förmodligen enligt en kalkyl man gjort som i huvudsak innehåller
- vad marknaden kan anses vilja betala
- pris på konkurrerande produkter
- hur många man tror man kommer att sälja
- hur man skall fördela utvecklings-, produktions- och transportkostnaderna
- kostnader för marknadsföring, personal, lokaler, utvecklingsmiljö
- ett antal faktorer och funderingar jag missat

samt ett vinstbidrag till rörelsen.

Om Tellsticken inte hade haft ett enda protokoll implementerat så hade den självklart varit värdelös, har den de vanligast förekommande så är den värd mer, kanske sitt pris. Såsom läget verkar vara med de av många saknade protokollen så är den ju naturligtvis inte värd sitt pris, åtminstone inte ännu. Vad gäller NET versionen så är det ju tydligen inte bara de saknade protokollen som är ett bekymmer utan även driftstabiliteten för Live! som svärtar ner dess rykte.

De konkurrerande produkterna som finns idag är väl främst de som kommer från RFXCOM. Jag har använt både den äldre modellen (USB) och den nyare RFXtrx (USB). Prislappen på dessa ligger högre än på Telldus produkter men innehållet är större, dvs dom har stöd för fler protokoll. Om man behöver något av dessa blir valet givet.

Eftersom driftstopp också kan innebära kostnader i vissa tillämpningar (dock ej för enkla belsyningsstyrningar kanske) kan det vara värt att notera att jag inte har upplevt ett enda driftstopp med RFXtrx sedan jag satte den i drift i början på Mars i år.

Med Tellstick Duo'n har jag inte haft så frekventa problem som många andra tydligen har men jag har inte kört den kontinuerligt på samma sätt. Dock har jag noterat vid några tillfällen att den plötsligt kan sluta ta emot händelser vad det nu kan bero på.

Tellstick NET har jag ingen erfarenhet av, jag är personligen inte så trakterad av en sådan lösning, någonstans finns det ju i alla fall en dator med i bilden. Då är det bättre att jag har 100% kontroll istället.

Så som svar på frågan, ja, om man beaktar trolig produktionsvolym, så tycker jag att den gamla Tellsticken kan betraktas som prisvärd, Tellstick Duo kan kanske bli det när man fått ordning på saknade och felaktiga protokoll och Tellstick NET är inget jag skulle köpa om jag inte kan ansluta till den lokalt från min egen husdator.

Om jag vill ha en sådan här usb enhet ansluten till nätverket skulle jag använda en usb server istället.

mvh Walter
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by Dowser »

Låter som att vi har rätt lika resonemang men lite olika värderingar kring vissa detaljer.
Tack för din redogörelse.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by krambriw »

Ja, jag har väl en viss preferens för att den här typen av mjukvaror med fördel kan tas fram som open source där många användare kan delta och på så vis utveckla den framåt. På det sättet får alla faktiskt en tryggare grund att stå på, riskerna blir betydligt mindre. Dessutom blir det fler som utvecklar och utvecklingen av nya funktioner går snabbare.

Om man jämför med "enmansprojekt" så är det förknippat med en större risk, företaget kan gå i putten, superutvecklaren kör ihjäl sig eller drabbas av en allvarlig sjukdom. Då är det ofta kört. Mjukvaror är som bananer, dom blir alla dåliga med tiden.

Jag har full förståelse för att en individ tar fram en mjukvara och försöker försörja sig på detta. Och då är det inget fel att användarna betalar för en licens. Det är en missuppfattning om ni tror att jag är emot denna princip. Vad jag dock tycker är osmakligt är om man "tankar av" forum och erfarna användare deras ideer (eller deras redan utvecklade program som är gratis att använda) och sedan sätter ihop en "egen" variant som man saluför. Om man däremot kommer med en lösning som innehåller nytänkande så är detta berömvärt.

För mig som användare känns därför open source projekt mer tilltalande och jag betalar för användningen genom att själv bidra med både kodsnuttar och hjälp till andra användare. På detta sätt hålls dessa projekt vid liv på ett mycket bättre och riskfriare sätt.

mvh
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by rhoddas »

krambriw wrote:Ja, jag har väl en viss preferens för att den här typen av mjukvaror med fördel kan tas fram som open source där många användare kan delta och på så vis utveckla den framåt. På det sättet får alla faktiskt en tryggare grund att stå på, riskerna blir betydligt mindre. Dessutom blir det fler som utvecklar och utvecklingen av nya funktioner går snabbare.

Om man jämför med "enmansprojekt" så är det förknippat med en större risk, företaget kan gå i putten, superutvecklaren kör ihjäl sig eller drabbas av en allvarlig sjukdom. Då är det ofta kört. Mjukvaror är som bananer, dom blir alla dåliga med tiden.

Jag har full förståelse för att en individ tar fram en mjukvara och försöker försörja sig på detta. Och då är det inget fel att användarna betalar för en licens. Det är en missuppfattning om ni tror att jag är emot denna princip. Vad jag dock tycker är osmakligt är om man "tankar av" forum och erfarna användare deras ideer (eller deras redan utvecklade program som är gratis att använda) och sedan sätter ihop en "egen" variant som man saluför. Om man däremot kommer med en lösning som innehåller nytänkande så är detta berömvärt.

För mig som användare känns därför open source projekt mer tilltalande och jag betalar för användningen genom att själv bidra med både kodsnuttar och hjälp till andra användare. På detta sätt hålls dessa projekt vid liv på ett mycket bättre och riskfriare sätt.

mvh
Vet ej vad du menar med "tankar av". Då bör väl all tredjeparts mjukvara för ex.vis Tellstick vara en "avtankad" variant av Telldus Center? Tända, släcka, scanna, döpa om, live koppling etc
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: BM 1.2 beta - Tellstick Duo Support

Post by krambriw »

Så du är med på resten?
Post Reply