Allright, får kika på det nu i helgen. Bör finnas lite tid till annat än att köra ut jord till gräsmattan.tom_rosenback wrote: Hej,
Det som hittills är gjort är början på interfacet, finns bort kommenterat i index.php.

Moderator: Telldus
Allright, får kika på det nu i helgen. Bör finnas lite tid till annat än att köra ut jord till gräsmattan.tom_rosenback wrote: Hej,
Det som hittills är gjort är början på interfacet, finns bort kommenterat i index.php.
Hejsan,Pen wrote:Hej.
Jag har hempulat med hemma automation sedan cirka 10 år tillbaka. För loggning har jag efter några byten fastnat för det utmärkta Cacti. För automation har jag då och då testat tillgängliga system, men hittills inte hittat något som är "lagom" för mig. SCADA system är alldeles för komplicerade medan enklare system som t.ex. Eventghost har för mycket begränsningar. Därför är mitt automationssystem hemmabyggt och eftersom jag är en högst medioker programmerare har det inte blivit något bra användargränssnitt till detta. Hela konfigurationen är faktiskt hårdkodad i PHP.
Nu ramlade jag över det här systemet som faktiskt ser ut att vara "lagom". Det träffar också rätt med några av de funktioner jag har idag och som jag tycker är självkara (t.ex. skymning och gryning som händelser). Dessbättre bygger det dessutom på exakt samma exekveringsmiljö som Cacti och detta kan vara ett sätt att kombinera det bästa av två världar. Jag skulle gärna testa detta men har några frågor som jag hoppas någon vill ta sig tid att besvara.
1. Jag har en rätt stor mix av givare och aktorer med olika gränssnitt. Mina minimikrav utöver vad som redan verkar finnas är SNMP och Modbus (framförallt Modbus eftersom hela min värmepump har det snittet). Jag har inget problem med att själv skriva adaptrar till dessa protokoll (och även dela med er andra), utan min fråga är om det är någorlunda enkelt att haka in sina adaptrar? I Cacti sker detta helt enkelt genom att man skriver Perl, PHP eller shell-script som man kan parameterisera från Cacti. Finns motsvarande möjlighet här?
2. Jag vill gärna kunna lägga till egna funktioner, men som sagt jag är minst sagt usel på användargränssnitt. Typiskt exempel på en sådan funktion som jag har idag är att sätta på motorvärmaren en tid i förväg bestämt av yttertemperaturen. Är detta någorlunda enkelt? Som sagt, jag kan lägga in en snutt PHP om det bara går att hitta var den ska in (och jag bidrar gärna tillbaka om min kod duger).
Lite sammafattat är jag ute efter ett sytem som inte är begränsat till Telldus och som det är hyfsat enkelt att lägga in en snutt kod i om det skulle behövas.
Pen
Ok, för att få WP att arbeta med en kortare period behövs det lite justeringar i koden men det skall inte vara några större problem. Som det är tänkt nu så skall den bara köras periodiskt med ex 15min intervall (detta pga att det inte tas i beaktande senaste lagrade värdet för en viss sensor och på så vis skulle databasen bli rätt stor med många sensorer).Pen wrote:Tack för svaret. Då ska jag nog prova det.
Angående frekvensen för avläsning så har jag lite olika perioder idag beroende på behov. Grundperioden för min schemaläggare är 1 minut. Men utetemperaturen läser jag t.ex. bara 1 gång i timmen (i syftet att justera förvärmartiden för motorvärmaren). Status på mitt hemmalarm läser jag faktiskt var 30 sekund för jag vill att den ska reagera lite fortare (skickar SMS och mail bland annat). Men så här många olika perioder är inte helt nödvändigt.
Cacti som jag använder för loggning jobbar med grundperioden 5 minuter. Men även här finns undantag - t.ex. testar jag min nedladdningstid och loggar var 15 minut (det lastar ju bredbandet en del varje gång). Men Cacti tänkte jag som sagt var behålla.
En liten tilläggsfråga: Jag förstår av ditt svar att Weather Parser gör det lätt att skriva moduler för anpassning och att Weather Parser huvudsakligen läser sensorer. Hur är det med aktorer? Jag kör även Modbus mot utenheter - t.ex. kör jag idag Elfas ADAM I/O serie mot reläer i normcentralen.
Pen
Det är ju onekligen märkligt. Kan du testa köra manuellt /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/run.php command=updateschedules så får vi se vad den säger.fredde_900 wrote:Har använt HA några år och är jätte nöjd. Dock ett litet problem sedan 2.0 versionen som jag inte orkat kolla upp.men tänkte göra de nu då Jag har tänkt lägga till lite scenarios.
De gäller schemat, skapar jag ett nytt schema eller editerar en existerande så börjar den inte fungera förän efter någon dag eller så måste jag trycka på de schemat och spara igen efter någon dag så kan de hoppa igång. Har ver 2.02 vart ska man börja titta ?
Allt ser ok ut i crontab osv vad jag kan se.
*edit*
[root@system ~]# crontab -u apache -l
01 00 * * * /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/run.php command=updateschedules >/dev/null 2>&1
detta är vad den säger som ska hända ikväll :
[root@system ~]# atq
5087 2012-09-11 23:00 a apache
5083 2012-09-11 22:00 a apache
saknas 2 stycken schema´n som finns i HA ..
så här ser de ut efter att jag gått in i dom 2 saknade och bara väljer spara :
[root@system ~]# atq
5089 2012-09-11 23:59 a apache
5087 2012-09-11 23:00 a apache
5083 2012-09-11 22:00 a apache
5088 2012-09-11 22:30 a apache
de brukar rulla igång efter några dagar som sagt men man drar sig ju för att lägga till fler mottagare eller göra ändringar...
/ Fredde
Ok, återkom med ny output från at / databasen imorgon.fredde_900 wrote:detta visar den då jag kör de manuellt :
[root@system ~]# /usr/bin//php /var/www/html/homeautomation/run.php command=updateschedules
Updating schedules
job 5107 at 2012-09-12 18:15
job 5108 at 2012-09-12 23:01
job 5109 at 2012-09-12 22:00
job 5110 at 2012-09-12 18:15
job 5111 at 2012-09-12 19:28
job 5112 at 2012-09-12 23:00
Completed in 0.1826 seconds
[root@system ~]#
ser väl ok ut? får se om de utförs ikväll...
/ Fredde
Ett litet tips på problemet med växande databas: RRDTool är ett utmärkt redskap för loggning med konsoliderande databas. Databasen växer aldrig utan ju längre tiden går desto mer konsolideras den till grövre medelvärden. Den är designad för inbyggnad i andra system och genererar även själva graferna på ett flexibelt sätt. Det loggningsverktyg som jag använder (Cacti) är i själva verket en frontend till RRDTool. RRDTool är open source http://oss.oetiker.ch/rrdtool/tom_rosenback wrote: Ok, för att få WP att arbeta med en kortare period behövs det lite justeringar i koden men det skall inte vara några större problem. Som det är tänkt nu så skall den bara köras periodiskt med ex 15min intervall (detta pga att det inte tas i beaktande senaste lagrade värdet för en viss sensor och på så vis skulle databasen bli rätt stor med många sensorer).
WP är till för att läsa in värden från olika inputs, oberoende vad det är för typ. Kan du ge exempel på er aktor så har jag lättare att säga var den hör hemma. Elfas ADAM I/O serie låter som ett plugin både till HA och WP, HA sköter outputten, WP inputten. Plugins kommer att gå att bygga till HA 3.x+ som jag hoppas få releasad snart.
Jag hade liknande problem som du för ett par dagar sedan. I mitt fall berodde det på att jag körde SQL servern i kompatibilitetsmod. Tyvärr har man gjort en ändring i SQL servern vad gäller password autentisering som inte är bakåtkompatibel mot gamla SQL klienter. För att få andra program att fungera så hade jag avsiktligt konfigurerat min SQL servern för att köra den i gammal mod. Det var jag tvungen att ta bort för att få det att fungera med HA. Moden sätts i my.ini och flaggan heter old-passwords. Behöver ju inte vara alls samma problem i ditt fall, men just in case.fotodille wrote:Ja, jag har gjort de sakerna. Hittar inte vad som kan vara felet men ska göra ett par tester till - se om jag kan få igång det på en annan maskin.tom_rosenback wrote:
Hejsan,
Har du skapat en tom databas för HA? Har du även gett användaren rättigheter till denna databas?
mvh Tom
Nån som vet om det kan vara något specifikt för Win 7 Pro, eller om nån har config-filer att dela med sig av? De är jag ganska osäker på ...
/Per
Efter att ha kört igång det eminenta HomeAutomation så ser jag ju precis var jag skulle vilja haka in mina modbus device. På "konfiguration" "enheter" skulle jag vilja ha en "ny generisk enhet" som har identiska fält med "ny raw enhet" men där man i fälten för av och på istället anger egna php-script som man lämpligen lägger i en ny folder för detta syfte. Då kan jag (eller vem som helst) skapa precis de script som jag behöver och anropa t.ex. mina modbus drivisar därifrån.Pen wrote:.....tom_rosenback wrote:
WP är till för att läsa in värden från olika inputs, oberoende vad det är för typ. Kan du ge exempel på er aktor så har jag lättare att säga var den hör hemma. Elfas ADAM I/O serie låter som ett plugin både till HA och WP, HA sköter outputten, WP inputten. Plugins kommer att gå att bygga till HA 3.x+ som jag hoppas få releasad snart.
Så här anropar jag "modbusdrivisarna" (wrappers) idag:
Input:
$value = exec("C://Progra~1/Klingen/ElektroServer/read_coil_status 192.168.0.4 2", $output, $return_var);
där 192.168.0.4 är IP till Adam-modulen och 2 är adressen till "anslutningsskruven"
Output:
exec("C://Progra~1/Klingen/ElektroServer/force_single_coil.exe 192.168.0.4 17 1", $output, $return_var);
där 192.168.0.4 är IP till Adam-modulen, 17 är adressen till "anslutningsskruven" och 1 anger hög spänningsnivå
Bidrar gärna som beta och diskussionspartner för plugins och ser fram mot 3.x+.
.....
Pen
Hejsan Pen,Pen wrote:Efter att ha kört igång det eminenta HomeAutomation så ser jag ju precis var jag skulle vilja haka in mina modbus device. På "konfiguration" "enheter" skulle jag vilja ha en "ny generisk enhet" som har identiska fält med "ny raw enhet" men där man i fälten för av och på istället anger egna php-script som man lämpligen lägger i en ny folder för detta syfte. Då kan jag (eller vem som helst) skapa precis de script som jag behöver och anropa t.ex. mina modbus drivisar därifrån.Pen wrote:.....tom_rosenback wrote:
Så här anropar jag "modbusdrivisarna" (wrappers) idag:
Input:
$value = exec("C://Progra~1/Klingen/ElektroServer/read_coil_status 192.168.0.4 2", $output, $return_var);
där 192.168.0.4 är IP till Adam-modulen och 2 är adressen till "anslutningsskruven"
Output:
exec("C://Progra~1/Klingen/ElektroServer/force_single_coil.exe 192.168.0.4 17 1", $output, $return_var);
där 192.168.0.4 är IP till Adam-modulen, 17 är adressen till "anslutningsskruven" och 1 anger hög spänningsnivå
Bidrar gärna som beta och diskussionspartner för plugins och ser fram mot 3.x+.
.....
Pen
Jag är jättesugen att prova. Skulle detta gå att ordna eller kan du tipsa mig om var jag kan gå in och modda själv? Kan inte vänta på 3.x![]()
Pen
Hejsan,lillen wrote:Nu har jag nog skannat hela webben efter en lösning på mitt problem men inte kunnat lösa det. verkar som dom flesta kör linux![]()
Det är så att jag får inte schemaläggaren att funka.
Jag kör med windows xp med xampp som serverprogram.
Jag kan lägga till scheman i HA men dom kommer inte upp i schemaläggaren i windows.
Jag har har lösen på winlogin och är administratör på kontot.
Har lagt till dessa uppgifter i HA
datornamn: SERVER/Server
Lösen:******
Sökväg till php: c:\x\php\
Locala ip: 127.0.0.1
Vad har jag missat...får inte till det hur jag än gör känns det som.
Code: Select all
schtasks /create /?
schtasks /create /tn test /sc daily /tr notepad.exe /f
schtasks /delete /tn test /f