Vattenlarm med Nexa?

Moderator: Telldus

Post Reply
munge
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vattenlarm med Nexa?

Post by munge »

Kanske en Nexa-fråga snarare än en Tellstick-fråga, men jag kör ändå. Jag skulle vilja ha ett vattenlarm i en pumpbrunn som larmar när nivån blir för hög. Nu är jag verkligen ingen expert varken på Nexa eller elektronik, men jag har spånat lite så här. Ta en trådlös ringklocka (t ex LML-710), tryck in knappen permanent på något sätt (tejpa fast den?), och låt strömmen slutas om nivån i brunnen stiger över en viss nivå. Det krävs då förstås en ledning från ringklockan ner i brunnen. Ringklockan monteras sen i en enkel kopplingsdosa typ IP54 ovanför brunnen. När nivån stiger så att strömmen sluts så sänder ringklockan en signal in i huset till en mottagare som är själva larmet. Kan det fungera? (Att den sänder kontinuerligt tills batteriet tar slut gör inget, bara signalen kan tas emot inne.) Kan ringklockan sända till en vanlig Nexa fjärrströmbrytare, eller funkar den bara med ringklockans mottagare? Tips på andra enkla lösningar? Det bör helst vara en svagströmslösning i brunnen, och det måste vara en signal som kan tas emot i huset (inte någon liten summer ute vid brunnen).
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Vattenlarm med Nexa?

Post by micke.prag »

Nexa codeswitch har en speciellt kod för ringklockor som vanliga mottagare inte förstår.
Nexa selflearning använder en vanlig "on"-signal.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattenlarm med Nexa?

Post by krambriw »

Använd en magnetkontakt från Nexa. Klistra den ena delen (magnetdelen) på en lite frigolitkloss som flyter i brunnen. Lägg en planka med den andra delen fastskruvad över brunnen, justera höjden så att du får larm när klossen närmar sig plankan. Svagström genomgående.

mvh
UglyBob
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattenlarm med Nexa?

Post by UglyBob »

Jag tycker du borde kunna ta en magnetkontakt och byta ut den lilla komponenten som känner av magneten med en sån här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... are-p36037

Jag är dock osäker på om den ska vara sluten eller öppen i normaltillstånd.
Post Reply