PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

zaxi
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by zaxi »

zaxi wrote:
OK...system...du menar root disken ?!?! 30% ledigt har inte delat upp disken så HA katalogen och mysql finns där.

När man är på hemma nätet, skall man inte bli automatiskt inloggad som local ? Jag får inloggnings sidan ( som när man kommer från I-net).

Ja både settings (66 rader) och user innehåller data. Loggar jag med fel lösenord så får jag info om det.

Rättigheter trodde jag åxå, så ändrade hela struktur till www-data/www-data (owner/group)
drwxr-xr-x 9 www-data www-data 4096 Jul 17 15:38 HA

Jag har gjort en ny installation i en annan katalog men använder samma databas. Installationen gick igenom efter att jag ändrade mod_security (eller vad den heter) till no. (kan ju inte använda min mysql-server i annatfall.)

apache loggen visare följande,
Jo jag menar system disken, problemet som kunde uppstå om disken är full är att Apache / Mysql / PHP inte kan köra och lagra undan cache filer etc. men 30% skall nog utan vidare räcka till.

OM du har rätt konfigurerat under inställningar för Lokala ipadresser så skall du automatiskt loggas in med local jo.

settings och users tabellen verkar ju ok då, och dom är från denna installation, visst? Har du prövat installera till en helt ny databas? Testa även
Jag ser ljuset i tunneln, fast man vet ju inte det kan vara tåget. Jag installerade till en ny databas och se det fungerar. Men jag orkar/vill inte lägga in alla devices och scheman.

Code: Select all

GRANT ALL ON DIN_HA_DATABAS.* TO DIN_MYSQL_ANVÄNDARE_FÖR_WEBBEN@'localhost ELLER IP';
ex. 
GRANT ALL ON ha.* TO 'webuser'@'localhost'; eller
GRANT ALL ON ha.* TO 'webuser'@'%';

och sist måste du köra
FLUSH PRIVILEGES;
Om du inte med hjälp av detta får det att fungera så kan jag försöka slänga ihop ett testskript åt dig för att felsöka problemet. Släng mig en kontakt förfråga isf. [/quote]

Grantade allt till dbusern hjälpte inte. Vad är det minsta som man måste ha för dbusern ? Om du kan slänga ihop en som tjeckar databasen och skriver ut vad som var fel + rensar onödig data skulle räcka. Jag mailar dig.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

zaxi wrote:Grantade allt till dbusern hjälpte inte. Vad är det minsta som man måste ha för dbusern ? Om du kan slänga ihop en som tjeckar databasen och skriver ut vad som var fel + rensar onödig data skulle räcka. Jag mailar dig.
SELECT, UPDATE, DELETE, CREATE, ALTER och eventuell DROP är vad som behövs. Du har mail.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
zaxi
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by zaxi »

tom_rosenback wrote:
zaxi wrote:Grantade allt till dbusern hjälpte inte. Vad är det minsta som man måste ha för dbusern ? Om du kan slänga ihop en som tjeckar databasen och skriver ut vad som var fel + rensar onödig data skulle räcka. Jag mailar dig.
SELECT, UPDATE, DELETE, CREATE, ALTER och eventuell DROP är vad som behövs. Du har mail.
Efter att Tom skickade mig ett test skript så är problemet löst. Det var dubletter i userlevel tabellen. Efter att dubletterna togs bort så funkar automatisk inloggning från lokalnätet. Nu återstår bara att få temperatur graferna att funka.

/zaxi
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

zaxi wrote:
tom_rosenback wrote:
zaxi wrote:Grantade allt till dbusern hjälpte inte. Vad är det minsta som man måste ha för dbusern ? Om du kan slänga ihop en som tjeckar databasen och skriver ut vad som var fel + rensar onödig data skulle räcka. Jag mailar dig.
SELECT, UPDATE, DELETE, CREATE, ALTER och eventuell DROP är vad som behövs. Du har mail.
Efter att Tom skickade mig ett test skript så är problemet löst. Det var dubletter i userlevel tabellen. Efter att dubletterna togs bort så funkar automatisk inloggning från lokalnätet. Nu återstår bara att få temperatur graferna att funka.

/zaxi
Finemang! Verkar som om du hittat en bug vid installation, vissa tabeller töms inte utan bara fylls på. Kollar över dettta.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
CirruZZ
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by CirruZZ »

Hej! Har användt HA i liten utsträckning men har haft det installerat på Linux ett bra tag, har inte direkt satt mig in i allt. :? Vad jag kommer ihåg sedan tidigare var att jag saknade mer ingående funktioner för annat än tellstick. Har börjat snegla på HA igen och ser att det sker utveckling!!! :D Jätte kul!

Har länge funderat på vilken väg man skall gå när det gäller hemautomation. Jag vill köra på Linux så då faller en hel del bort. Jag vill att det skall vara framtid säkert, läs "att det utvecklas". Det skall vara webbraserat gränssnitt. Har knackat en del "eget" hittills för loggning mm men i längden så känns det som att man kommer få mer vinning om man kan samarbeta och hjälpas åt. HA faller mer och mer i min smak och det skulle vara kul att testa det lite mer ingående.

Så till min fundering... Idag kör jag 2.0.1 men skulle vilja testa "senaste" versionen, dvs det som ut vecklas. Frågan är då hur går jag tillväga? Jag har noll :cry: kunskap om att jobba med SVN. Den installation som jag har av HA idag, kan jag uppgradera den eller skall jag installera om för att få det att funka.

En annan fundering jag har är om det finns planer sedan tidigare, om någon annan redan har funderat på det, att lägga till stöd för Plugwise och RFXTRX433 USB? Jag läste någon stans om att ett Plugin funktion ligger på ritbordet, något som gör att ovan önskan kan vara på gång i framtiden?

En annan sak som slår mig nu när jag sätter mig in i HA igen, är tillgängligheten och den information som finns om det. Det är tyvärr dåligt med info från HA's hemsida. Man måste bland annat veta att man skall till Tellsticks forum för att få mer info eller kunna ställa frågor i "forum-form". Varför inte sätta upp ett eget forum på HA's hemsida, å speciellt nu om det börjar komma in mer funktionalitet som ligger utanför TellStick?

Lika så saknar jag att den eminenta manualen som ni skrivit endast finns tillgänglig via ZIP filen. Detta skulle ju finnas på en HTML sida i sin enklaste form på HA's hemsida, och så att det går att länka till inifrån HA's hjälpsida.

Åter igen, jag är mycket glad för HA, och jag har för avsikt att försöka testa det mera! Kanske inte kan hjälpa till med utveckling i första hand men om inget annat bugg testning mm.
jompa68
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by jompa68 »

Hejsan
har fått igång HA utan problem men nu har jag några frågor:
Går det att få timer funktion på nåt vis, dvs en lampa släcka efter xx minuter?
Nån som har ett online skript, typ ping check? Om en telefon närmar sig hemmet ska enheter slås på alternativ slås av när man lämnar hemmet.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

jompa68 wrote:Hejsan
har fått igång HA utan problem men nu har jag några frågor:
Går det att få timer funktion på nåt vis, dvs en lampa släcka efter xx minuter?
Nån som har ett online skript, typ ping check? Om en telefon närmar sig hemmet ska enheter slås på alternativ slås av när man lämnar hemmet.
Hej,

I 2.0.2 finns det ingen timer funktion, vi har funderat på att fixa till det till en kommande version men vi har inte slagit fast något ännu.

Jag har en TPlink med OpenWrt installerat i vilken jag skapat ett skript som kollar vilka MAC adresser är inkopplade på Wifit, och om en "hemma" enhet kopplas in uppdateras statuset i HA också. Detta vet jag att Daniel också gjort på sin Bubba. Tyvärr har jag inget annat att erbjuda i detta läge.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by nebuchad »

Jag tycker också att en timer vore en vettig funktion.
Har du fortfarande igång din svn tom?
Jag får inget svar på svn://karpero.mine.nu (kör med TortoiseSVN) :/
Kanske kan hjälpa till att knåpa ihop lite rader. ^^

Mvh
Nebuchad
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

nebuchad wrote:Jag tycker också att en timer vore en vettig funktion.
Har du fortfarande igång din svn tom?
Jag får inget svar på svn://karpero.mine.nu (kör med TortoiseSVN) :/
Kanske kan hjälpa till att knåpa ihop lite rader. ^^

Mvh
Nebuchad
Hej,

Min SVN skall nog vara igång, testade nyss, fungerar. Vet att det var ngt strul med DNSer härom dagen så det kan vara orsaken till att det inte fungerade för dig. Jag har ett utkast på en timer funktion klart men skulle vilja hinna få 3.0 släppt före jag bygger på med ngn ytterligare funktionalitet i 3.0.

Jag skall försöka mitt bästa, nu när det blir mörkare och mörkare om kvällarna också så kan det vara roligt med lite automatisk belysning :D
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by fotodille »

Hej!

Jag tycker HA verkar vara en alldeles utmärkt skapelse för att ge liv åt mitt hem.
Desvärre har jag problem med installationen så jag kan inte ens testa.

Jag får felmeddelandet "Kunde inte få kontakt med databasen, kolla inställningarna." vad jag än gör (i steg 2 av 6).

Jag installerar version 2.0.2 och kör mot en Xampp-installation (vers 1.8.0, Win exe-fil). Wordpress funkar bra på samma installation så det verkar inte vara fel på den, men det kanske är något jag missar.

Är det nån annan som har lyckats med detta eller nån som har samma fel?

Tacksam för hjälp - väntar ju med spänning på att få igång det här.
Hälsningar
Per
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

fotodille wrote:Hej!

Jag tycker HA verkar vara en alldeles utmärkt skapelse för att ge liv åt mitt hem.
Desvärre har jag problem med installationen så jag kan inte ens testa.

Jag får felmeddelandet "Kunde inte få kontakt med databasen, kolla inställningarna." vad jag än gör (i steg 2 av 6).

Jag installerar version 2.0.2 och kör mot en Xampp-installation (vers 1.8.0, Win exe-fil). Wordpress funkar bra på samma installation så det verkar inte vara fel på den, men det kanske är något jag missar.

Är det nån annan som har lyckats med detta eller nån som har samma fel?

Tacksam för hjälp - väntar ju med spänning på att få igång det här.
Hälsningar
Per
Hejsan,

Har du skapat en tom databas för HA? Har du även gett användaren rättigheter till denna databas?

mvh Tom
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by nebuchad »

tom_rosenback wrote: Hej,

Min SVN skall nog vara igång, testade nyss, fungerar. Vet att det var ngt strul med DNSer härom dagen så det kan vara orsaken till att det inte fungerade för dig. Jag har ett utkast på en timer funktion klart men skulle vilja hinna få 3.0 släppt före jag bygger på med ngn ytterligare funktionalitet i 3.0.

Jag skall försöka mitt bästa, nu när det blir mörkare och mörkare om kvällarna också så kan det vara roligt med lite automatisk belysning :D
Din svn fungerar utmärkt. Mitt fel var att jag trodde att windows kunde ha ett lämpligt program för att hämta hem. Provade smartsvn, tortouise etc.
Skäms på mig!
Det enda rätta är ofc apt-get install subversion; svn co url önskad_mapp!

Ska bli kul att pilla lite nu. Tom, Ligger timer med eller håller du den utanför tills 3.0?

/Nebuchad
fotodille
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by fotodille »

tom_rosenback wrote:
Hejsan,

Har du skapat en tom databas för HA? Har du även gett användaren rättigheter till denna databas?

mvh Tom
Ja, jag har gjort de sakerna. Hittar inte vad som kan vara felet men ska göra ett par tester till - se om jag kan få igång det på en annan maskin.
Nån som vet om det kan vara något specifikt för Win 7 Pro, eller om nån har config-filer att dela med sig av? De är jag ganska osäker på ...

/Per
Per
Learning new things:
Raspberry Pi, Python & Telldus Duo
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

nebuchad wrote:
tom_rosenback wrote: Hej,

Min SVN skall nog vara igång, testade nyss, fungerar. Vet att det var ngt strul med DNSer härom dagen så det kan vara orsaken till att det inte fungerade för dig. Jag har ett utkast på en timer funktion klart men skulle vilja hinna få 3.0 släppt före jag bygger på med ngn ytterligare funktionalitet i 3.0.

Jag skall försöka mitt bästa, nu när det blir mörkare och mörkare om kvällarna också så kan det vara roligt med lite automatisk belysning :D
Din svn fungerar utmärkt. Mitt fel var att jag trodde att windows kunde ha ett lämpligt program för att hämta hem. Provade smartsvn, tortouise etc.
Skäms på mig!
Det enda rätta är ofc apt-get install subversion; svn co url önskad_mapp!

Ska bli kul att pilla lite nu. Tom, Ligger timer med eller håller du den utanför tills 3.0?

/Nebuchad
Hej,

Det som hittills är gjort är början på interfacet, finns bort kommenterat i index.php.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

fotodille wrote:
tom_rosenback wrote:
Hejsan,

Har du skapat en tom databas för HA? Har du även gett användaren rättigheter till denna databas?

mvh Tom
Ja, jag har gjort de sakerna. Hittar inte vad som kan vara felet men ska göra ett par tester till - se om jag kan få igång det på en annan maskin.
Nån som vet om det kan vara något specifikt för Win 7 Pro, eller om nån har config-filer att dela med sig av? De är jag ganska osäker på ...

/Per
Jag kör själv på Win 7 Pro och har inte haft några problem att installera. Har du UAC avstängt?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply