Får ej Sensorer att fungera.
Moderator: Telldus
Re: Får ej Sensorer att fungera.
Fel av mig. De upphörde med postorderverksamheten i höstas.
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
-
Ställer samma fråga vad det står för nummer på baksidan?tronde wrote:Er sensorene merket med 02035 eller 02811, eller står det noe helt annet på dem?Lazosi wrote:Jag köpte 2 st termometrar från Jula idag.
Dem kostar 149:- st och då får man med en sändare och en mottagre, synd att man inte kan köpa separata sändare.
Jag stoppade in en i frysen och en i kylen. Den ena fick jag kontakt med på en gång, och den andra kom efter ca 40 min.
Funkar klockrent.
Jag införskaffade en Tellstick net nyligen.
Jag fick in en temp sensor som visade -204,7 grader. Nästan direkt. Tror det är något programmeringsfel någonstans, en "spök" sensor.
Sitter med två olika väderstationer som jag hade innan och hoppas på kontakt med Tellstick...
Får samma bekymmer, Tellstick blinkar blått när min tempsensor sänder signal men den dyker inte upp automatiskt i Tellstick live listan.
Finns det någonting man kan göra? Med ex. nexa pluggarna kan man ju sätta båda i "lär mode". Hade varit fint om man kunde göra det samma med temp sensorer.
Jag fick in en temp sensor som visade -204,7 grader. Nästan direkt. Tror det är något programmeringsfel någonstans, en "spök" sensor.
Sitter med två olika väderstationer som jag hade innan och hoppas på kontakt med Tellstick...

Får samma bekymmer, Tellstick blinkar blått när min tempsensor sänder signal men den dyker inte upp automatiskt i Tellstick live listan.
Finns det någonting man kan göra? Med ex. nexa pluggarna kan man ju sätta båda i "lär mode". Hade varit fint om man kunde göra det samma med temp sensorer.
Jag har tre sensorer. Inköpta på Jula och Kjell&Co vid olika tillfällen. Alla tre är från"Termometerfabriken Viking". De har Art 02033 utan datumkod och 02035 med datumkod 01/2011 och 08/2011. Sensor 02033 och 02035, 08/2011 fungerade direkt (Tellstick NET), medan 02035, 01/2011 inte fungerade med Tellstick förrän efter uppgradering till firmware 4. Uppgraderingen var enkel. Bara hämta filerna på hemsidan och köra filen. Ev måste du temporärt stänga av brandväggen vid uppdateringen. (Glöm inte att sätta på den igen sedan). Sensor 02033 ser lika dan ut som 02035 men har ochså RH.
- Attachments
-
- viking.jpg (31.28 KiB) Viewed 11668 times
/Lilytwig
..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
..life isn't fair to you each and every minute. You need to live a life to afford it...
Jag har fyra sensorer. Inköpta på Jula, Kjell&Co och Teknikmagasinet vid olika tillfällen. Alla är från "Termometerfabriken Viking". De har Art 02033 utan datumkod, 02035 med datumkod 01/2011 och 08/2011 samt art 02811 med datumkod 03/2012. Pris på sändare och mottagare tror jag var 149:- eller 169:-. Enbart mottagare på Teknikmag kostar 99.90.
Tre av mina sensorer fungerade direkt (Tellstick NET), och den fjärde fungerade efter uppgradering till firmware 4. Alla sensorerna är lika utanpå, men den som är märkt 02035 har ochså RH.
Det verkar som att det är i grunden samma sensor, och att art nr som står på batteriluckan motsvarar art nr på mottagaren. 0203x. Se här: http://www.termometerfabrikenviking.se/products.htm
Teknikmagasinet kallar den för Jenkinsbird och den har art 02811 på batteriluckan.
Om man håller på och testar sina sensorer så kan de dyka i listan flera gånger ("spöksensorer") men de försvinner med tiden. Kolla på uppdateringstiden. Om den inte ändras så är det ett gammalt spökvärde.
Tre av mina sensorer fungerade direkt (Tellstick NET), och den fjärde fungerade efter uppgradering till firmware 4. Alla sensorerna är lika utanpå, men den som är märkt 02035 har ochså RH.
Det verkar som att det är i grunden samma sensor, och att art nr som står på batteriluckan motsvarar art nr på mottagaren. 0203x. Se här: http://www.termometerfabrikenviking.se/products.htm
Teknikmagasinet kallar den för Jenkinsbird och den har art 02811 på batteriluckan.
Om man håller på och testar sina sensorer så kan de dyka i listan flera gånger ("spöksensorer") men de försvinner med tiden. Kolla på uppdateringstiden. Om den inte ändras så är det ett gammalt spökvärde.
/Lilytwig
Jag har just införskaffat Clas Ohlson tempgivaren, tyvärr hittade jag inte denna forumtråd innan jag beställde för de 3st jag köpte fungerar ju naturligtvis inte. Däremot får jag in grannens sensorer utan problem. Är det här något som Telldus kommer åtgärda i någon uppdatering måntro?De sensorer jag köpt är:
en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=340661
och en http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000
Jag borde väl inte ha den oturen att köpa två defekta sensorer?
Skulle vara bra och veta då det annars skulle kännas lite surt att kasta bort de sändare jag redan köpt.
EDIT: Naturligtvis så börjar en sensorn fungera just när jag skrivit meddelandet. Kan dock tillägga att sensorn legat ca 1 meter från Tellstick Net i 4 dagar innan de kopplade ihop. Får hoppas de andra 2 kommer igång snart då.
-
Jag har skickat in min Clas Ohlson sensor till Telldus. Hoppas att dom kan hitta orsaken till att det inte fungerar för er och mig, så ni kan få nytta av era sensorer.PontusM wrote:Jag har just införskaffat Clas Ohlson tempgivaren, tyvärr hittade jag inte denna forumtråd innan jag beställde för de 3st jag köpte fungerar ju naturligtvis inte. Däremot får jag in grannens sensorer utan problem. Är det här något som Telldus kommer åtgärda i någon uppdatering måntro?De sensorer jag köpt är:
en http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=340661
och en http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000
Jag borde väl inte ha den oturen att köpa två defekta sensorer?
Skulle vara bra och veta då det annars skulle kännas lite surt att kasta bort de sändare jag redan köpt.
EDIT: Naturligtvis så börjar en sensorn fungera just när jag skrivit meddelandet. Kan dock tillägga att sensorn legat ca 1 meter från Tellstick Net i 4 dagar innan de kopplade ihop. Får hoppas de andra 2 kommer igång snart då.
-
Jag har http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... cka-p48654 som inte fungerar. Någon som har fått den att fungera?
/Andreas
/Andreas
-
- Site Admin
@klementsson: Vad har du för TellStick? Batch? Firmware version?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
-
Hej,
Det står SN# 144, Batch no:16 Firmware: 6
Det står SN# 144, Batch no:16 Firmware: 6
-
- Site Admin
Det krävs TellStick Duo för att kunna ta emot signaler. Din TellStick innehåller endast en sändare, ingen mottagare.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies