TelldusLive fungerar inte

Moderator: Telldus

stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

Vi vill börja med att be om ursäkt för allt strul.

Vi har lagt till en ny server för styrning av Telldus Live!, alltså en av de servrar som TellStick Net och TelldusCenter kopplar upp sig mot. Det är inte där dessa problem uppstått, men det gör att servern som kör schemaläggaren numera kan köras dedikerat för bara schemaläggning, när den tidigare även tjänstgjorde som Telldus Live!-server. Detta gjorde att en del jobb som misslyckades i förra veckan fungerar nu. Men det är fortfarande väldigt känsligt när många schemaläggningar ska utföras samtidigt, och det är fortfarande stor risk för misslyckade körningar. I våra egna tester körde alla schemaläggningar, men upp till en halvtimme för sent i något fall.

"En enda server för schemaläggaren?" frågar ni er kanske, och ja, det är det som är problemet. Bara en server i taget har kunnat köra schemaläggningarna, vilket uppenbarligen inte räckt till. När vi upptäckte hur belastningen ökade började vi skriva om schemaläggarens backend, men tyvärr ökade belastningen så snabbt att det uppstått problem (minst sagt) för er innan den nya schemaläggaren var klar.

Vi har kodat för fullt, testat och kodat lite till, och har nu en version ute på betatestning. Förhoppningen är att kunna sätta igång en öppen beta på måndag. Först måste alla Telldus Live!-servrar uppgraderas, och vi vill heller inte starta en betaperiod inför helgen.

Nya schemaläggaren ska vara bättre på att klara högre belastning i sig, men om inte annat möjliggör den att vi enkelt kan lägga till nya schemaläggningsservrar i takt med att behovet växer. Ytterligare fördelar, som beskrevs i tidigare inlägg, är att det blir lättare att spåra misslyckade körningar och anledningen till dessa, samt en mer envis körning som inte är nöjd förrän den får bekräftelse från TellStick Net om att signalen verkligen har skickats.

Segheten när man öppnar upp schemaläggaren i Telldus Live! vid tider då belastningen är stor är nästa sak att åtgärda, men vi avvaktar eftersom att få rätt på utförandet av schemaläggningarna är så mycket viktigare.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by stefan.persson »

kenthie wrote:Sedan tycker jag mig uppleva att även detta forum blivit mycket segare sedan 2 veckor tillbaks.
Slump?
Ja, det är en slump om det upplevs så. Det handlar om helt olika hostingföretag och systemen är helt skilda från varandra.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Nu funkade det inte alls, fick släcka manuellt

/K
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: TelldusLive fungerar inte

Post by Lrnflk »

kenthie wrote:Nu funkade det inte alls, fick släcka manuellt

/K
Samma här, fast lite annorlunda. Mitt schema som skulle släcka vid 23:55 funkade finfint, men när jag försöker släcka resterande lampor manuellt nu så händer inte ett skvatt. Har försökt med såväl TellEvent som RemoteStick och Telldus Live! utan något som helst resultat.

Edit: Det verkar som att det funkar igen efter en omstart av min Tellstick Net.
Last edited by Lrnflk on Fri Jun 22, 2012 7:30 am, edited 1 time in total.
Herte
Posts: 42
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Herte »

Även om Telldus har en bra idé så är det kanske inte dom som skall hålla på med detta.
Först hiskeligt långa leveranstider på hårdvaran och sedan mjukvara som inte fungerar.
Ni kan ju inte vara helt obildade så varför kan ni inte leverera något fungerande utan att edra kunder skall vara försökskaniner och utföra testningen åt er?

Ni är ju t.o.m. sämre än IKEA....

Jag blir mer och mer förbannad ju mer jag upptäcker hur ni blåser oss kunder.
Jag kan inte påminna mig att jag någonstans har läst att ni uppger att ni säljer ett halvfärdigt system men om det finns någon länk så är jag intresserad.

/Carl
hajpojken
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by hajpojken »

Hur ofta är det problem? Just köpt en Tellstick NET och trodde det alltid fungerade.

Började strula igår.

Imorse hade inga lampor tänds i sovrummet och nu kan jag inte heller manuellt tända och släcka.
Kanske man borde ha högre säkerhet på driften, hela idén förstörs om det ibland inte fungerar.
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Lrnflk »

hajpojken wrote:Hur ofta är det problem? Just köpt en Tellstick NET och trodde det alltid fungerade.

Började strula igår.

Imorse hade inga lampor tänds i sovrummet och nu kan jag inte heller manuellt tända och släcka.
Kanske man borde ha högre säkerhet på driften, hela idén förstörs om det ibland inte fungerar.
Testa att rycka strömmen till din Net i några sekunder. Det löste problemet för mig.
spid303
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by spid303 »

Jag har precis också köpt en net men inte upplevt några problem än förutom lite trögt ibland.

Det kommer aldrig att vara 100% felfritt utan drftstörningar med en tjänst som är online, det var jag fullt medveten om.

Jag tänkte då köpa en duo för att styra allt lokalt men den gick inte att få tag på nu, däremot såg jag att det pågår utveckling
av ett alternativt firmware som ska kunna kopplas till samma backend som duo så jag ser fram emot att i framtiden kunna
styra/schedulera den lokalt också när det är färdigt.

Live är ju en nödlösning för att få ut telldus net i tid som jag förstog det.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

hajpojken wrote:Hur ofta är det problem? Just köpt en Tellstick NET och trodde det alltid fungerade.

Det var store problemer i februar og mars også.
http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=1908

Da ble det etter hvert sagt at de hadde funnet en årsak, og en løsning. Det så ut til å være OK frem til nå i juni hvor de ny-leverte Tellstick Net ble tatt i bruk.

Telldus sier at de siste problemene skyldes at serverbelastningen ble fordoblet. Det stemmer sikkert, men man snakker om en økning fra ca. 1000 brukere til ca. 2000 brukere. Hva som kommer til å skje hvis de noen gang får levert flere Net, og de blir tatt i bruk kan man lure på når de ikke greie å skalere opp 1000 stykker uten at alt sammen går ned. Det er bare komisk å skylde på økt belastning når det ikke er flere brukere.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by kenthie »

Hej
Jag undrar om det är rätt tänkt att ha schemaläggaren på en server någonstans, borde inte den lilla stycket info rymmas på Tellstick Net ?
Dvs så man slipper ut på internet till en server för att få schemaläggaren att fungera..
Dock är jag okunnig på dessa frågor

/K
muskorv
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by muskorv »

Jag har också problem. När jag loggar in på live.telldus.com får jag dock "feedback' i form av meddelandet "Device X turned on" trots att inget händer. Borde inte den informationen bara dyka upp när live-servern framgångsrikt skickat i väg kommandot?

Nu måste jag logga in på min server och använda Telldus Center för att styra mina enheter. Att använda RemoteStick eller er iOS-app fungerar inte längre.
Dr Digital
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by Dr Digital »

Så var det dags igen. Fick gå runt i huset och släcka manuellt. Inte bra, alls.

Behöver jag berätta att Internetanslutningen fungerade?
Attachments
SC20120624-002646.jpg
SC20120624-002646.jpg (110.55 KiB) Viewed 8432 times
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by tronde »

Og hva har så Telldus tenkt å fortelle oss denne gangen, mon tro?

Hittil er det ikke mer enn 47 minutter downtime på serveren i følge livestatus.nu.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusLive fungerar inte

Post by nickolo »

Och tydligen fungerar det opålitliga skitet fortfarande inte.
Allt tänt både i huset och i Telldus live.
Snart dags att kasta 1000:- skitet i soptunnan.
FreddanB
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusLive fungerar inte

Post by FreddanB »

Jävla dynga är vad det är och det har blivit sämre och sämre med tiden.
Post Reply