Hej!
Jag är intresserad av att köpa antingen en Tellstick Duo eller Tellstick Net baserat på ett par faktorer som jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut...
Om jag uppfattat produkterna rätt ligger den stora skillnaden i om servern skall drivas av mig eller av Telldus -- innebär inte detta en fördröjning i signalerna? Från det att jag exv. klickar på TÄND i en app, är det en fördröjning innan lampan de facto tänds (och är den större än för Duo)? Mao., går signalerna ut på nätet, till Telldus Live och tillbaka så att Tellstick Net enbart fungerar som länk? Om nätverksanslutningen går ner, går även mitt system ner då eller kan enheten (Net) sköta sitt jobb utan nätverksåtkomst?
Jag är inte främmande för att ha en server 24/7 hemma, dock slukar den jag har idag för mycket ström i förhållande till vad jag använder den till. Det optimala skulle vara att Tellstick Duo skulle gå att kombinera med den linuxdist som driver den Synology DS212j som jag kommer att köpa inom kort.
Så, summa summarum: Väger fördelarna med att sköta enheterna via Telldus Live högre än den eventuella fördröjning som kan bli? Eller är helt enkelt en egen server att föredra med tanke på driftsäkerhet, svarstider och möjlighet att interagera med andra program?
Hoppas ni kan sprida lite ljus och hjälpa mig i min beslutsångest =)
Fördröjningar mellan Tellstick Net och Telldus Live?
Moderator: Telldus
Re: Fördröjningar mellan Tellstick Net och Telldus Live?
Hvis Telldus ikke får orden på Live går de konk, og da har man ikke mye glede av en Tellstick Net.
Dessverre ser det ikke ut til at de har helt oversikt over problemene, og med tanke på de problemene som har vært tidligere i år, og de som er nå, har de en svært bratt lærekurve. Jeg angrer i alle fall på at det ble Net på meg.
Dessverre ser det ikke ut til at de har helt oversikt over problemene, og med tanke på de problemene som har vært tidligere i år, og de som er nå, har de en svært bratt lærekurve. Jeg angrer i alle fall på at det ble Net på meg.
Kunne noen svart på det han spør om? Ligger regelsettet ute på nettet, og ikke på Tellstick Net, slik at den overhodet ikke virker når nettet er nede?
Han fikk vel forsåvidt svar godt nok...Kyrre.H wrote:Kunne noen svart på det han spør om? Ligger regelsettet ute på nettet, og ikke på Tellstick Net, slik at den overhodet ikke virker når nettet er nede?
Når nettjenesten Live! er nede, er pr. i dag Tellstick Net like brukbart som det du finner i returcontaineren.
Dessverre er Live! svært ustabil og treg, og det ser ikke ut til at de som har laget den klarer å skalere opp når det kommer til nye brukere. Når Live! faktisk virker, er det ofte opp mot 15 sekunders forsinkelse fra man aktiverer en bryter til noe skjer.
Sv: Fördröjningar mellan Tellstick Net och Telldus Live?
Jag kanske har haft tur, men för mig tar det mindre än en sekund från att jag trycker på knappen tills lampan reagerar.tronde wrote:Når Live! faktisk virker, er det ofte opp mot 15 sekunders forsinkelse fra man aktiverer en bryter til noe skjer.
Det är ju helt oacceptabla svarstider om det tar en sekund eller mer.
Med en egen lokal lösning går det att få svarstider som kan anses vara "försumbara" dvs i storleksordning 0.1-0.2 sekunder.
mvh
Med en egen lokal lösning går det att få svarstider som kan anses vara "försumbara" dvs i storleksordning 0.1-0.2 sekunder.
mvh
Testade med både Live! och RemoteStick på mina enheter nyss och fördröjningen låg på 0.5-1 sekund, där majoriteten av försöken hade fördröjning runt eller under 0.5 sekunder.krambriw wrote:Det är ju helt oacceptabla svarstider om det tar en sekund eller mer.
mvh
Fördröjningar mellan Tellstick Net och Telldus Live?
Svarstiderna är helt acceptabla enligt mig. Vill man att det ska gå på 0,1-0,2 sekunder får man nog leta alternativ lösning. Själv ligger jag på mellan 0,3-0,7 och det kan man inte klaga på
Vaddå, jag ser Live! som alternativ lösning...
Och jag antar att dom som valt den nöjer sig med och kan acceptera dylika svarstider och de avbrott som uppenbarligen förekommer och som en sådan lösning naturligtvis är mer sårbar för.
Om responsen nu ligger på 0.3-0.7 som någon användare säger så får det nog anses vara väldigt bra men jag fick uppfattningen från andra inlägg att det var långt ifrån vad många upplever.
mvh
Och jag antar att dom som valt den nöjer sig med och kan acceptera dylika svarstider och de avbrott som uppenbarligen förekommer och som en sådan lösning naturligtvis är mer sårbar för.
Om responsen nu ligger på 0.3-0.7 som någon användare säger så får det nog anses vara väldigt bra men jag fick uppfattningen från andra inlägg att det var långt ifrån vad många upplever.
mvh
Nå i kveld har det flere ganger tatt mer enn ett minutt å komme inn på "My Devices" i Live!.krambriw wrote:Vaddå, jag ser Live! som alternativ lösning...
mvh
Jeg tror Telldus skal være veldig glade for at de ikke har solgt mer enn 2000 Tellstick Net...
I følge traceroute ligger tregheten hos GLEsys i Sverige.