Tellstick NET / Live - uppkoppling

Moderator: Telldus

Post Reply
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by kenthie »

Hej
Jag har en Tellstick NET och kör Live. Funkar bra, dock har jag upptäckt att ibland måste jag logga in igen för att styra brytare.

Det behöver jag ej någonsin göra från min mobil oavsett typ:
- Jag kör android med RemoteStick
- Min fru kör iPhone med TellEvent
- Jag har iPad med er app TelldusCenter

Något jag kan göra?

/K
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by kenthie »

Ingen annan som har detta problem?
Kan Telldus-folket svara på detta?

/K
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by stefan.persson »

Efter en tid av inaktivitet blir man automatiskt utloggad från Telldus Live! av säkerhetsskäl. Däremot ska vi i framtiden se till att man inte kan fortsätta klicka på on/off utan att märka att man blivit utloggad.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by kenthie »

Tack för svar, följdfrågorna blir:
1. "en tid av inaktivitet".... vad betyder det i timmar?
2. Vad betyder "inaktivitet", Inte klickat på någon brytare på ett tag, eller varit borta från datorn.....

/K

PS.Lägg detta också i faq på Live:
http://developer.telldus.com/ticket/217
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by Zaman »

kenthie wrote: 2. Vad betyder "inaktivitet", Inte klickat på någon brytare på ett tag, eller varit borta från datorn.....
Lite tekniksvar:
Det handlar om att hålla sessionen aktiv i browsern/servern. När du loggar in startas en session på servern och din broswer får tllbaka ett "handtag" som sedan används i den fortsatta kommunikationen med servern så att den vet att du är du. Det kopplar så att säga din browser till den inloggning du gjorde på servern.
För att inte vem som helst sedan ska kunna sätta sig vid din dator och sedan ta sig vidare mot servern i "ditt namn" när du glömmer att logga ut så startas en timer när du loggar in.
Sker ingen aktivitet via "handtaget" på X min så loggas du helt enkelt ut (sessionen dör) men all aktivitet startar om timern. Aktivitet i det här fallet är alltså någon form av kommunikation mellan din browser och servern medans du fortfarande är inloggad tex ladda om en sida, tända en lampa, byta sida.
Exakt hur lång tid man har på sig kan nog Stefan eller någon annan på Telldus svara på men default brukar det handla om ca ½ timma.

Innan folk börjar gnälla över att det är onödigt med den här typen av timeouts och hur skönt det skulle vara om man aldrig blev utloggad så tänk på att Telldus Live är ett publikt system där man väger fördelar mot nackdelar för att få tillräcklig säkerhet och samtidigt tillräckligt enkelhet för användaren. Bara för att det passar en person är det inte säkert att det passar för alla andra och det är ingen enkel balansgång.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by kenthie »

Tack för ett mycket bra svar

/kent
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET / Live - uppkoppling

Post by stefan.persson »

Ja, ett väldigt bra svar! Jag bara kompletterar med att vi har ökat timeouten så att den för tillfället är 4 timmar.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
Post Reply