Dax att koppla upp sommarstugan...

Moderator: Telldus

Post Reply
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zed »

Håller på att koppla in mobiltbredband till sommarstugan och har skaffat en router av modell Globesurfer III+.

Tanken är att kunna fjärrstyra div.ting, sätta upp ett par kameror och kanske kunna utnyttja min befintliga väderstation för avläsning hemifrån. Till och med lära mig så mycket så jag kan logga väderdatata och kunna skapa nån form av databas eller kanske fläta in väderinfo i en trevlig webkamerabild.

Nåväl, några frågor:

Stöder Tellstick den aktuella routern ?

Kan jag på något sätt och i så fall hur få hem väderdata och göra nåt trevligt med dem ? Väderstationen är en sån där historia med datalogg och usb-utgång. Tror den heter Jenkinsbird i en annan version. Hur som helst köpt på Classe. Vore lattjo att kunna läsa väderläget i t.ex. min iPhone eller iPad.

Hur gör jag och vad behöver jag för att t.ex. kunna manuellt slå igång ett element t.ex. 6 timmar innan jag tänker åka till sommarstugan ?

Behöver jag ha en lokal dator i gång eller går det att pumpa all trafik för det jag vill göra via mobilt bredband med en Globesurfer på landet samt en Tellstick ( eller Tellstick Net) ?

Efter vad kan läsa här verkar det bara vara fantasin som sätter gränserna för denna finurliga lilla tingest :D :D

Är hygglig hemanvändare på datorer men väldigt novis på detta. Tack På Förhand !
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zapper »

Skulle säga att försöka använda en raspberryPI om man får tag på en den tar väldigt lite ström år har inga mekaniska delar.
Till väderstationen som som finns på klasse för 1000 kr med USB kan man använda ett program som heter weatherpoller, bara å ladda hem koden å kompilera sen sätta upp ett cronscript som läser data från den, har så själv och skriver på enklaste sett till en flatfile. Sen sätta in antigen en tellstick net eller en duo i raspberry pien för att styra.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by micke.prag »

TellStick Net kommer troligtvis funka direkt i din router. TellStick kommer inte fungera.
Dock fungerar TellStick bra i RaspberryPi:
http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... spberry-pi
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zed »

En liten mini-minidator låter faktiskt helt perfekt. Det där med inga mekaniska delar låter kalas då den kommer att få klara sig kanske ett halvår utan min fysiska närvaro. Men jag har några nybörjar frågor :

Om jag pluggar in usb-väderstionen i den och stoppar i nämnt program så funderar jag på om jag behöver Tellstick överhuvudtaget ? Stationen hämtar ju väderdatat via egen mottagare. De plockas ut av progget och skickas hem via min 3g-router. Om vi bara håller oss till väderdelen alltså..

Dessutom slog mig en tanke: Undrar om inte den aktuella stationen kör på 866 mhz-bandet. Då diskvalificeras ju Tellsticken ?

Är helt grön på linux, samt på Raspberry Pi. Hur styr man själva datorn (skärm osv.) och kan man läsa sig till hur man behöver göra ? Eller krävs det stora kunskaper i Linux och hårdvara.

Och den "förbjudna frågan", finns det nån motsvarande tingest som kör Windows ? Är ändå mest hemma där. Är kass programmering, både html och programskapande.

Ska jag lägga ner alternativet ?
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zaman »

Zed wrote: Är helt grön på linux, samt på Raspberry Pi. Hur styr man själva datorn (skärm osv.) och kan man läsa sig till hur man behöver göra ? Eller krävs det stora kunskaper i Linux och hårdvara.
Du kan läsa mer på vad som finns på kortet här: http://www.raspberrypi.org/
Sedan finns det massor med olika siter där folk beskriver hur de använt sin Raspberry PI till olika saker, det är bara att googla.
Zed wrote: Och den "förbjudna frågan", finns det nån motsvarande tingest som kör Windows ? Är ändå mest hemma där. Är kass programmering, både html och programskapande.

Ska jag lägga ner alternativet ?
Windows är ganska låst till vissa processorer, minsta storlek på minne osv. Linux är mer flexibelt och dessutom gratis. Chansen att du hittar en liten (kreditkortsstorlek) maskin som kör Windows är nästan obefintlig, så tyvärr är det nog Linux eller något helt annat (så som de olika varianter som finns för Arduino) som gäller.
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zed »

Låter som att det inte verkar vara helt omöjligt. Tack för svar !
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zaman »

Raspberry är utvecklad för utbildningssyfte så det ska vara ganska enkelt att komma igång med den även om du inte har några förkunskaper
mats1979
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by mats1979 »

Jag är inne på samma spår som du. Vill styra sommarstugan och där vill jag slippa ha en pc som står och tuggar. Jag skulle vilja ha svar på ifall man kan ansluta en Tellstick (sändarmodell) till en Androidtelefon? Finns det stöd för att få ex Tellstick live att fungera i denna? Tanken är att jag enbart skall ha en äldre androidmobil med kontantkort och denna skall vara ansluten till en Tellstick via USB (som finns på mobilen). Jag vet dock att jag måste skapa en SSH-tunnel eller någon annan tunnel då svenska kontantkort inte har en publik IP-adress.
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by davka003 »

Jag jobbar med en RaspberryPi image med tellstick, vilket är tänkt att fungera lika enkelt som Tellstick Net men utan att man behöver ha nätverkskontakt utan Webserver körs på RaspberryPi och därifrån kan man både administrera systemet och tända/släcka/dimma samt hämta in väderdata.

Installationen är enligt följande: ladda ner image-filen. Kopiera den till ett SD-kort. Plugga in och slå på strömmen.

http://automagically.weebly.com om någon är intresserad.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
mats1979
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by mats1979 »

Hallondatorn är ju bland det bästa som hänt 2012. Och du med din image har gjort ett riktigt bra jobb! Dock så har RS Components 16 veckors (!) leveranstid till de som inte är de lyckligt lottade. XBMC med alla dess tillhörigheter är guld men just nu gäller Androidspåret för att kunna ansluta en äldre Androidmobil till Tellsticken. Så frågan är hur låst man är att kunna få in stöd för Tellsticken i mobilen, det är ju trots allt Linux Android är baserat på och tanken kan inte vara helt ny?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by davka003 »

Lyckligt lottad... Undrar vad jag är då. Jag har hittils lyckats beställa (och få levererade) 3 st hallondatorer :-)
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zed »

mats1979 wrote:Jag är inne på samma spår som du. Vill styra sommarstugan och där vill jag slippa ha en pc som står och tuggar. Jag skulle vilja ha svar på ifall man kan ansluta en Tellstick (sändarmodell) till en Androidtelefon? Finns det stöd för att få ex Tellstick live att fungera i denna? Tanken är att jag enbart skall ha en äldre androidmobil med kontantkort och denna skall vara ansluten till en Tellstick via USB (som finns på mobilen). Jag vet dock att jag måste skapa en SSH-tunnel eller någon annan tunnel då svenska kontantkort inte har en publik IP-adress.
Strunta i den vanliga Tellsticken. Nu beror det väl lite på vad det får kosta men en 3g-router med inbyggt sim (enklast, och du slipper USB-3gdongel) och en Tellstick Net är nog enklare än att få än Android och Tellstick att bli kompisar. Borde väl gå att köra på kontantkort även om det sitter i en router ? För ungefär 2900:- har du vad du behöver i grundutrustning. ( Om du nu inte behöver skrämma upp mobiltäckningen med en riktantenn vill säga.)

Då får du en Tellstick Net samt en Globesurfer III. Vill du ha en enklare router blir det säkert bortåt en tusenlapp billigare. Tänk på att routern måste stödja Tellsticken.

Jag har kört mitt system ett tag och är supernöjd. Det ser ut så här :

Jag hade usel täckning (kåken ligger i skärgården). En Poynting Riktantenn från LOH Electronics (ca 1200:-), en begagnad Globesurfer III (1000:-), en adapterkabel mellan router och riktantenn (ca 150:-) och en Tellstick Net (900:-).

Anledningen till att jag valde Globesurfern är att det går att ringa med den (om du stoppar i en vanlig telefonlur i den), skicka sms, stöder ddns-adresser, inbyggt simkort samt en väldig massa andra praktiska funktioner. Om man skaffar en gratis ddns-adress, hos t.ex. no-ip.com så kommer du åt den hemifrån (även om den ändrar ip-nr) om du vill ändra någon inställning. Går oxå att fjärr-reboota den mm. Googla lite på den och avgör själv om det kan vara nåt.

Jag köpte ett Nexa Fjärruttag plus att jag hade ett par gamla Classe-fjärruttag som visade sig funka med Tellstick Net.

Dock blev det även 2 DCS-930L trådlösa innekameror hos Kjelle för tusenlappen, samt efter många svordomar en fungerande lågbudgettemgivare hos Classe plus en bättre Oregon-dito.

Vad gör jag med allt detta då ?

Full koll på temp i inne i stugan samt utanför. Till hösten blir det ytterligare ett par brytare för att vid behov kunna starta ett par enfasoljeradiatorer för att antingen dra på lite grundvärme eller för att värma på om jag skall åka dit. För närvarande styr en brytare två myspyslampor som tänds när solen går ner och släcks vid soluppgång. Två brytare matar kamerorna individuellt. (Om man inte vill köra dem hela tiden.) En kamera visar läget ut mot sjön med väder och ev. is-och snöläge och den andra står som inneövervakning. Kamerorna klarar ftp (och ddns) så vill jag ha väderbilder automatisk till min ftp-server hemma är det bara att ställa in önskat intervall. Kamerorna är även rörelsekänliga och skulle nåt röra sig (ute eller inne) får jag omedelbart ett mejl till min smartphone. Nästa sommar skall jag fixa en pooltermometer och ankra upp i sjön för att få koll på badtempen.

(Nu under semestern har en brytare dragit igång radion kl.8 varje morgon samtidigt som den andra startat kaffebryggarn (som vi laddat kvällen innan). Hade jag haft en tredje skulle den fått peta igång brödrosten :D :D .

Globesurfern har inikeringslampor för mottagna sms, samt missade samtal. Vill man använda routern:s sms-funktion så laddar man ner en pc-klient från tillverkaren Option. Har för mig att man även kan kolla missade inkommande telenr. där.

Det finns säkert en miljon saker till man kan göra med detta, men jag har pulat ihop ett system som väl täcker mina behov och som faktiskt som sagt även innehåller en "fast" telefon.

Router och kameror tål även strömavbrott och hoppar igång efter ett tag. Om brytarna tappar minnet eller inte har jag inte testat.

Man skall oxå givetvis inte glömma att det går att komma billigare undan beroende på vilka behov man har. För egen del kanske det snarare handlar om att utforska gränserna för de möjligheter dagens teknik erbjuder.

"Det enda som skiljer pojkar från män är priset på leksakerna !"

Det finns dock även stora fördelar med hallonmaskinen som låg energiförbrukning mm. Fundera lite över vad som känns bäst utefter dina speciella behov.

Fråga gärna om du undrar något.

Mats / :wave: :wave:
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
Zed
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by Zed »

davka003 wrote:Lyckligt lottad... Undrar vad jag är då. Jag har hittils lyckats beställa (och få levererade) 3 st hallondatorer :-)
Lite nyfiken på ett par saker. Var köpte du dem, hur lång lev.tid och vad blev tot.pris (inkl. frakt) ?

Mvh Mats
Teknik-nörd som aldrig slutar leka. Det enda som skiljer män från pojkar är priset på leksakerna...
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Dax att koppla upp sommarstugan...

Post by davka003 »

Två från RS components och en från Farnell/Element14.

Priset har väl hamnat på 350 kr inklusive frakt. Har vid två av tillfällena beställt en del extrasaker och så kommer jag inte ihåg beloppen exakt.

Grymt bra frakt från RS kommer jag ihåg i alla fall. Mindre än 48 h från att jag fick mail från dem att det skickats tills dess att det stod en kille här och ville ha paketet signerat. Farnell tog en vecka i frakttid ungefär.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
Post Reply