Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott?

Moderator: Telldus

Post Reply
Johndawn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott?

Post by Johndawn »

Hej, jag har min Tellstick i ett område där det ofta är strömavbrott. Jag märkte att Nexas fjärrströmbrytare saknade minne för om den stod på ON eller OFF innan strömavbrottet. Då jag använder det mest till att värma upp lägenheten innan jag anländer till bostaden, så är jag beroende av att Fjärrbrytaren minns ON/OFF läget vid strömavbrott.
Clas Ohlsons GAO:s fjärrbrytare (36-1183) ska klara att minnas om de står på ON/OFF och dessutom vilken fjärrkod de programmerats för. Men de har bara ETT minne för antingen Telldus eller för en fjärrkontrollkod. Den klarar alltså inte att minnas både och. Sen klagar många kunder på att de fjärrbrytare som levererats under senare tid har för kort räckvidd, för att kunna användas med Tellstick. En del klarade tydligen bara några meter..?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =167557934
Min fråga är om ni vet om det finns något annat fabrikat av Fjärrbrytare som klarar av:
Att minnas om det stod på ON/OFF, alltså klarar strömavbrott?
Om den har fler en Ett kod minne?
Om den är stabil och har bra räckvidd för ta emot kodsignaler?
Om den klarar värme element upp till 3000 Watt? (Nexa hade svårt med det)
Mvh
J D
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by Videonisse »

Johndawn wrote:Clas Ohlsons GAO:s fjärrbrytare (36-1183) ska klara att minnas om de står på ON/OFF och dessutom vilken fjärrkod de programmerats för. Men de har bara ETT minne för antingen Telldus eller för en fjärrkontrollkod. Den klarar alltså inte att minnas både och.
Har inte själv ovan fjärrbrytare men det borde väl inte vara ngt problem med att den bara har ett minne. Tellsticken kan ju använda samma kod som du använder för fjärrkontrollen. Dvs brytaren styrs av samma kod oavsett om signalen ges från fjärrkontrollern eller från Tellstick. Eller missförstår jag ngt här?
Johndawn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by Johndawn »

Hej, och tack för intressant infallsvinkel. Jag är osäker själv vad som gäller på den punkten. Jag har bara testat med Nexa en gång, och inte lagt nån tid att labba fram o tillbaka ännu tyvärr.
Om det vore som du skriver, att man kan ha samma kod från Tellstick respeketive Fjärrkontrollen, så verkar ju det lösa problemet...?
Har dock inte tagit reda på hur man kollar det och om det är möjligt.
Jag har för mig att de dels kan sända o ta emot på olika frekvenser (kanaler) på 400 Mhz bandet, samt även sända olika koder.
Men jag är osäker på om Clas Ohlsons GAO är självlärande (36-1183)?
De Nexa jag haft var självlärande.
Men om GAO inte är självlärande så antar jag att det är fasta koder o kanaler, och då verkar det lättare att anta att man kan köra samma kod från Tellstick som från Fjärrkontrollen? Det står kanske på baksidan på fjärrkontrollen vilka koder den sänder ut?
Det kanske funkar även om GAO är självlärande?
Det kanske löser sig om jag fått labba ett tag med dom...
Men har du några ideer är jag tacksam.
Vore även intressant o veta om någon vet om nån mer än GAO har skydd för strömavbrott?
Mvh
J D
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by Zaman »

Det finns sätt att ta reda på vilken kod som fjärrkontrollen kör på men det är oftast inte så lätt som att titta på baksidan.
Ni kan tex kolla här: http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 9&start=15
För en ganska billig penning kan du köpa en radiomottagare för den aktuella frekvensen och med lite kod och extra elektronik kan du läsa av hus- och enhetskoder.
De går sedan att konfigurera in så att Tellsticken skickar samma koder.
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by Videonisse »

Skall inte spela någon roll om brytaren är självlärande eller ej. Du programerar den som vanligt med din fjärrkontroll.

Jag använder sedan EventGhosteller Switch King (båda är gratis) för att se vilken kod som fjärren sänder ut och kopplar sedan den som en datakälla.

Lycka till och skriv gärna en rad sedan hur det gick. :)
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by jonasolof »

Clas Ohlssons GAO är självlärande, funkar bra med Tellstick och har lång räckvidd, över femtio meter ute enligt egen test och då var tellstickens antenn olämpligt vinklad.

Jag använder GAO och Nexa men även belgiska Chacon som har styrbara lamphållare.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by kenthie »

Hej
Tipsa oss gärna om modell, sälj-ställe, webb, m.m. avseende de "belgiska Chacon som har styrbara lamphållare"
De låter ju helt kanon !!!

/K
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by tronde »

kenthie wrote:Hej
Tipsa oss gärna om modell, sälj-ställe, webb, m.m. avseende de "belgiska Chacon som har styrbara lamphållare"
De låter ju helt kanon !!!

/K
Intertechno har. Jeg har sett dem i hyllene hos Bauhaus i Norge.

http://intertechno.at/produkte/empfaeng ... R-100.html
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by jonasolof »

De från intertechno i inlägget ovan ser likadana ut som chacons, bara att chacon i sina foton inte visar den sida där man trycker in en grej för learn code.

http://eshop.chacon.be/index.php/domoti ... e-dio.html

Jag har frågat Chacon hur svenska kunder skulle kunna beställa men de har inte svarat. Webshoppen säljer inte utanför BE, FR och NL vad jag vet. Jag bor i Bryssel så där är de lätta att hitta på t ex Brico varuhus. Alla chacons fjärrstyrda learn code enheter funkar bra med tellstick och tellstick net, men det franska jordstiftet i uttag kan vara ett problem. Det går att köra lamphållaren med en Philips LED som bara drar några watt.

Testade några GAO uttag från Clas O nu. De minns on off läget även om strömmen till dem brutits. Kollade bara med fjärrkontrollen som visade sig delvis defekt, blir reklamation.

Men jag måste varna för kvaliteten på de GAO uttag med fjärrkontroll som nu sälj på Clas Ohlson. De går inte att programmera säkert. Efter ett par snabba omslag så låser sig uttaget och bara att styra efter att strömmen brutits. Räckvidden är också extremt dålig, några dm bara. Har också märkt att avslag inte fungerat pålitligt från fjärrkontroll.Synf, för de GAO jag köpt tidigare på clas O har fungerat mycket bra och haft god räckvidd. Test gjorda med 3-pack inkl fjärrkontroll inköpta i januari samt i april för 199 kronor per set.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by mickelin »

kenthie wrote:Hej
Tipsa oss gärna om modell, sälj-ställe, webb, m.m. avseende de "belgiska Chacon som har styrbara lamphållare"
De låter ju helt kanon !!!

/K
Nexa har haft dessa tidigare, jag har en som jag köpt hos Kjell eller Jula. De verkar dock inte finnas i sortimentet längre.
Johndawn
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by Johndawn »

Hej,
och tack för alla intressant inlägg.
Har precis kommit hem från den bostad där jag har Telldus och testat den nya GAO (36-2348) från Clas Ohlson. Det stämmer att den var självlärande.
Jag använde den på ett avstånd på 10 meter mellan flera väggar. Den tog emot radiosignler korrekt. Och den klarade utmärkt att minnas om den stod på ON/OFF efter strömavbrott.
Och tack för alla tips att använda samma kod för fjärrkontroll och Telldus. Tellstick DUO klarar tydligen att ta emot vilken kod fjärrkontrollen sänder ut, och på så sätt kan man använda samma kod för Telldus som för fjärrkontrollen.
GAO klarade också väldigt hög belastning, ca 3000 Watt, vilket Nexa inte klarade av. Så jag är i stort sett nöjd så här långt. Ska skaffa (36-1183) 3 pack.
Men jag noterar med oro att flera av er berättat att kvaliten är undermålig och ojämn på GAO som levereras idag. Med ex dålig räckvidd etc.
Det som oroar mig mest är hur pass störnings säkert hela detta system är. Som gammal radiokille, vet jag hur lätt radio kommunkation kan störas av närliggande sändare och frekvenser. Och jag vill ju inte att mina värme element på flera tusen watt slår på i tid och otid av andra sändare än min Tellstick. Då kan det bli saftiga elräkningar. Och det märker man ju först i efterhand.
Får se hur jag gör med dessa osäkra villkor som erbjuds vid den här typen av radiokommunikation.
J D
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by mickelin »

Om du har en Duo kan du ju fånga upp "obehöriga" signaler och kompensera genom att skicka extra off-signaler vid behov. Visst är det osäkert med envägs radiokommunikation, men det går att bygga rätt mycket redundans och säkerhet med en bra regelmotor. Kolla på EventGhost om du inte redan kör den.
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by jonasolof »

Det kan vara skäl att undvika home plug enheter som devolo eftersom de är starka störningskällor, ovisst hur mycket på 432,93 dock.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka Fjärrbrytare har minne för ON/OFF vid strömavbrott

Post by mickelin »

mickelin wrote:
kenthie wrote:Hej
Tipsa oss gärna om modell, sälj-ställe, webb, m.m. avseende de "belgiska Chacon som har styrbara lamphållare"
De låter ju helt kanon !!!

/K
Nexa har haft dessa tidigare, jag har en som jag köpt hos Kjell eller Jula. De verkar dock inte finnas i sortimentet längre.
Fel av mig, ser att det står Proove på den, så den kommer nog från Jula.
Post Reply