TM termometer 340661 funkar inte

Moderator: Telldus

Post Reply
anbygg
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TM termometer 340661 funkar inte

Post by anbygg »

Hej!

Jag köpte ovanstående termometer efter att ha läst i detta forum och även sett på hemsidan att den ska fungera. Jag har en Tellstick Net med v.3.
Som rubriken säger så fungerar den dock inte, Telldus Live hittar inte termometern. Eftersom den tydligen har fungerat innan så undrar man om
den ändrats i senare upplaga.. Jag såg något inlägg i en tråd som inte egentligen handlade om detta där någon hade gjort samma erfarenhet. Tänkte att detta
kanske förtjänar en egen tråd då det finns en direktlänk till termometern på Telldus hemsida.
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by stefan.persson »

Hej!
Det är ju inte omöjligt att det skulle handla om skillnader mellan olika batchar av termometern, men det kan också bero på din TellStick Net. Har du provat den med andra sensorer, och kan den ta emot dem i så fall? Kan den ta emot signaler från fjärrkontroller? Vilket avstånd har du sensorn på?
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
anbygg
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by anbygg »

Jag har inte tillgång till andra sensorer. Hur testar man om Tellstick Net tar emot signal från fjärrkontroll? Net:en fungerar i övrigt och tänder och släcker Nexa-brytare. När jag testat termometern har den legat intill Net:en. Jag fick upp någon sensor i Telldus Live som visar -204 grader och som uppdaterades 28/2 men som inte uppdaterats efter det.

Med vänlig hälsning, Henrik.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by tronde »

anbygg wrote:Hej!

Jag köpte ovanstående termometer efter att ha läst i detta forum och även sett på hemsidan att den ska fungera. Jag har en Tellstick Net med v.3.
Som rubriken säger så fungerar den dock inte, Telldus Live hittar inte termometern. Eftersom den tydligen har fungerat innan så undrar man om
den ändrats i senare upplaga.. Jag såg något inlägg i en tråd som inte egentligen handlade om detta där någon hade gjort samma erfarenhet. Tänkte att detta
kanske förtjänar en egen tråd då det finns en direktlänk till termometern på Telldus hemsida.
Hvis den er merket Art.nr 02035 virker den tydeligvis ikke med Tellstick Net. De som er merket 02811 virker. Disse ble solgt av TM tidligere.

Lever den tilbake, og si at mottakeren ikke finner den. Ingen grunn til å nevne Tellstick, da det kan være at den er OK med origial-mottakeren...
Ulf
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by Ulf »

Nu blev jag lite nyfiken! Är det skillnad på vilka enheter som funkar i Net och Duo? Jag köpte nämligen 3 st. termometrar hos Teknikmagasinet i veckan. Det var två nyare (02035) och en gammal (02811) och alla 3 fungerar i Duon.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by nickolo »

Min funkar inte heller.
Har inte fått min net att hitta den,men annat "skit" hittar den.
Och min e också en 02035.
anbygg
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by anbygg »

Känns som att Telldus antingen får uppdatera Net så att det funkar eller ta bort länken till denna termometer bland kompatibla enheter.
anbygg
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by anbygg »

Ok. Nu kikade jag i Live mest för att konstatera att det inte fungerar och då finns det en sensor där som verkar stämma.. 20,9 grader id 116. Dock är värdet 1,5 timme gammalt. Det ska också sägas att termometern har legat bredvid Net:en i fem dagar utan att dyka upp.
nickolo
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by nickolo »

Min termometer har legat intill min net i 2 veckor utan resultat.
anbygg
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by anbygg »

Har fått en uppdatering till, 06.20 imorse. Men 14 timmar mellan uppdateringarna känns ju sådär.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by ccBjorn »

Efter att ha uppdaterat min Tellstick Net till v3, så hoppar min 2035-givare upp (tror jag). Den visar sig som ID 255 och temp -204,7, den uppdaterar sig med någon timmes mellanrum.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by ccBjorn »

ccBjorn wrote:Efter att ha uppdaterat min Tellstick Net till v3, så hoppar min 2035-givare upp (tror jag). Den visar sig som ID 255 och temp -204,7, den uppdaterar sig med någon timmes mellanrum.
Korrigerar mig själv, det var tydligen något annat junk den snappade upp - för det uppdaterades någon gång efter att tog ur batterierna från givaren.

Köpte däremot en till givare från TM med artikelnummer 2035 för att testa, den fungerar faktiskt men uppdaterar sig lite sporadiskt.
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TM termometer 340661 funkar inte

Post by pleterrobin »

Jag köpte en 02811 i onsdags på Teknikmagasinet. Låtit den ligga bredvid min Net hela tiden. Ännu inget värde dyker upp i Live.
Så det där med att 02811 ska vara dom som fungerar kan inte stämma.
Post Reply