Vid problem med räckvidden

Moderator: Telldus

Post Reply
mshd
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vid problem med räckvidden

Post by mshd »

:shock:
Jag vet inte om detta passar andra men jag hade stora problem att kunna släcka vissa moduler (NEXA) med Telldus-stick, och funderade på olika förstärkningar och provade många varianter.
Det som verkar fungera bäst (det funkar skitbra) är att jag tog en halvmeter elkabel FK 1.5 anslut ena änden till skyddsjorden i ett vägguttag och andra änden lindade jag c:a 2 varv runt USB-sticket, som jag föresten har en USB-skarvsladd på 1.5 meter så den kom en bit från datorn, detta verkar förstärka signalen så pass bra att jag kan tom styra moduler i ett fristående garage som det absolut inte gick att få kontakt med tidigare.
Prova om ni har problem med täckning, skriv gärna svar hur det gick.
// Mats
PS Är det någon som vill dela med sig av något automatikprogram som man kan lägga till yttre signaler via ingångskort eller dyl på pc. t ex rörelsevakt, skymmningsrelä osv. vore jag tacksam.

micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Detta låter ju riktigt intressant. Det får vi testa direkt.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

tjena. jag har fått problem med räckvidden på senare tid. testade med att vira en sladd runt tellsticket och till skyddsgjordet men det gav inget videra resultat. kör med nexa motagare, är det dom som är knäppa eller tellsticket, har inte gjort några förändringar med något trådlöst system och testat att stänga av alla enhetar utan resultat. någon som har nått tipps???
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Hur är räckvidden från TellSticken i jämförelse med nexa-fjärrkontrollen?
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

nexa kontrollen fungerar utan problem, det konstiga är att tellstick fungerar till en som sitter ca: 8 meter ifrån men inte till den som sitter 3 meter ifrån. Ska testa att byta plats och kanal på dem ikväll. återkommer med resultat.
mshd
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Liknande problem

Post by mshd »

Halle wrote:nexa kontrollen fungerar utan problem, det konstiga är att tellstick fungerar till en som sitter ca: 8 meter ifrån men inte till den som sitter 3 meter ifrån. Ska testa att byta plats och kanal på dem ikväll. återkommer med resultat.
Jag har haft liknande problem vilket berode på störningar som i mitt fall var en dimmer som jag hade ganska nära Nexa modulen som då blev svår att nå fast den satt mycket närmare.
// Mats
jlo
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jlo »

Jag har också upplevt problem i vissa vägguttag med nexas brytare för vägguttag. Det verkar som om det är mycket svårare att få frånslag att fungera. Tillslag funkar alltid. Någon som kan förklara varför?

Det räcker oftast att flytta brytaren till ett annat vägguttag i samma rum för att det ska funka. Jag har även labbat lite med en inbyggnadsmottagare på lös sladd. Det verkar som om de är ganska riktningskänsliga. Ändrar man vridningen på modulen 10-20 grader så funkar det. Även här är det frånslag som är problemet.
Martinez
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Riktantenn för billig penning

Post by Martinez »

Jag har med framgång använt en riktantenn jag byggde till min wifi-sticka en gång i tiden. Den ökar räckvidden med i alla fall 10 meter, inklusive en innervägg.



Instruktionen för hur man bygger hittar ni på http://www.instructables.com/id/Uni-Dir ... -Extender/. Genom att plundra mammsens förråd av överblivna köksprylar hamnade totalkostnaden på 8 kr, oslagbart! Även om du inte har en pinal hemma kommer du undan med mindre än en hundring. Värt att pröva m.a.o om radiovågorna inte vill räcka till.

Kan lägga upp en bygginstruktion med shoppinglista om intresse finns, i annat fall är det bara att läsa på länken ovan.

First post, btw :wave:
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Välkommen till forumet Martinez.

Vilket bra tips. Du får gärna lägga upp bilder på ditt bygge.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Martinez
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Riktantenn

Post by Martinez »

Ska ordna med bilder så snart jag hittar min kamera. Kort beskrivning så länge.

Själva kärnan i bygget är en ånginsats i perforerad metall, menad att ånga grönsaker etc. Kan köpas på Ikea för 39 spänn, men om ni letar ordentligt hemma i nåns köksskåp hittar ni säkert en avlagd sådan. Vet inte när dem var populära, tidigt 80-tal?

Ånginsatsen består av en platt botten av perforerad plåt, och lameller man kan rikta så konstruktionen liknar en parabol. Hålen är små nog att inte släppa genom en 2,4 GHz wifi-signal (vad jag kan minnas), så vår lägre RF-frekvens borde inte vara något problem.

Med en stålborr gör man ett hål i centrum av botten, lagom stor att passa en honkontakt för USB. Förslagsvis köper man en billig förlängningssladd till USB från valfritt ställe. Denna limmar man sedan fast med tvåkomponentslim el dylikt. Ska inte ta upp så stor belastning. Lamellerna fixerar man med två skruvar och muttrar som motsvarar hålen i de perforerade lamellerna.

Till sist tar man en billig tripod av bordsmodell och fäster fast. Man kan klara sig utan denna men det ser klart proffsigare ut. Man kan behöva borra upp ett större hål. Gängningen på tripodfästen följer inte MX-standard, utan nån engelsk standard med annan "stigvinkel" på gängorna. Därför behövs en specialmutter av typ, 1/4" Whitworth (20 tpi), hittas på välsorterade järnaffärer. Skruva fast "parabolen" på tripoden med din skruv.

Sen är det bara att ansluta sin tellstick o köra!

Har du inget hemma är detta vad du behöver:
mange-o
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vid problem med räckvidden

Post by mange-o »

mshd wrote::shock:
Jag vet inte om detta passar andra men jag hade stora problem att kunna släcka vissa moduler (NEXA) med Telldus-stick, och funderade på olika förstärkningar och provade många varianter.
Det som verkar fungera bäst (det funkar skitbra) är att jag tog en halvmeter elkabel FK 1.5 anslut ena änden till skyddsjorden i ett vägguttag och andra änden lindade jag c:a 2 varv runt USB-sticket, som jag föresten har en USB-skarvsladd på 1.5 meter så den kom en bit från datorn, detta verkar förstärka signalen så pass bra att jag kan tom styra moduler i ett fristående garage som det absolut inte gick att få kontakt med tidigare.
Prova om ni har problem med täckning, skriv gärna svar hur det gick.
// Mats
PS Är det någon som vill dela med sig av något automatikprogram som man kan lägga till yttre signaler via ingångskort eller dyl på pc. t ex rörelsevakt, skymmningsrelä osv. vore jag tacksam.
Låter spännande! När du skriver "c:a 2 varv runt USB-sticket" - vad menar du då? Är det runt antennen, USB-bläcket eller själva tellstickan?
anasazi
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vid problem med räckvidden

Post by anasazi »

Har du hittat kameran? :)
Hade varit kul att se hur montering blev...
Post Reply