Temperaturgivare från Clas Ohlson

Moderator: Telldus

Toni F
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Toni F »

Provade att kalibrera en tempgivare från Clas Olsson. Givare: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154374067
Test resultatet:

Testinstrument | Givare
+8.000 | + 8.0
-15.000 | -14.8
+18.000 | +18.0
+65.000 | +64.2
Tycker det är ganska bra resultat för att vara en givare för hundralappen.

Image
Image
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by gein »

Utmärkt att du delar med dig av sånt här. Stort tack!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by krambriw »

Jättebra, jag har också haft en känsla att just temperaturdelen stämmer rätt bra. Jag har fem-sex stycken UPM/ESIC och dom visar nästan lika temperatur allihopa om dom står bredvid varandra. Likaså stämmer detta bra med med mina 4 Oregon givare.

Dock är jag tveksam till hur bra dom är på att mäta RH, där avviker dom en hel del från varandra och även från vad Oregon sensorerna visar (dom visar i sin tur ungefär samma värden om dom är ställda nära varandra).

mvh Walter
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by kenthie »

Hur är det med räckvidden på dessa tempgivare, ser i andra trådar att folk har klagat över kort räckvidd

/K
Toni F
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Toni F »

kenthie wrote:Hur är det med räckvidden på dessa tempgivare, ser i andra trådar att folk har klagat över kort räckvidd

/K
Ang räckvidden så är den katastrof dålig. Håller just nu i skrivande stund på och löder om antennerna i givaren för och se om det blir något bättre, dom sitter från början mellan två kretskort så jag löder dän dom och sen sätter dit dom så de sitter ut mot plasthöljet i stället. Återkommer när jag testat färdigt.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by kenthie »

Vilken tempgivare skall man egentligen köpa ?

/K
Toni F
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Toni F »

kenthie wrote:Vilken tempgivare skall man egentligen köpa ?

/K
Ja det är en bra fråga. Jag håller på och forskar i ämnet men har inte kommit så långt än. Ber att få återkomma.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by gein »

Toni F wrote:
kenthie wrote:Hur är det med räckvidden på dessa tempgivare, ser i andra trådar att folk har klagat över kort räckvidd

/K
Ang räckvidden så är den katastrof dålig. Håller just nu i skrivande stund på och löder om antennerna i givaren för och se om det blir något bättre, dom sitter från början mellan två kretskort så jag löder dän dom och sen sätter dit dom så de sitter ut mot plasthöljet i stället. Återkommer när jag testat färdigt.
Jag vill väldigt gärna höra ditt resultat och om det är framgångsrikt även en enklare instruktion hur man kan förbättra räckvidden själv.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by krambriw »

Jag är inte så övertygad om att det bara är givarna som är svaga.

Förvisso hade jag också problem att ta emot signaler med min numera skrotade UPM väderstation men i dags läget plockar jag in givarna på mer än 15 meter (dom sitter utomhus) med mitt hembygge som du kan se här:
http://wiki.nethome.nu/doku.php/walterreceiver

Jag tror det handlar mycket om att ha en bättre antenn. Börja med att skaffa en extern antenn till din Duo, tex den här:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... ini-p30825
eller ännu bättre, den här:
http://www.conrad.se/?ref=tradedbl&tdui ... ND%20PLANE

Om jag lite vårdslöst jämför Oregons sensorer med UPM/ESIC så känns Oregon ca 50% bättre vad avser räckvidd (fast jag har inte fått in dom i Duo'n ännu)

mvh
Toni F
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Toni F »

Har nu testat att flytta antennerna, som från början sitter mellan kretskorten. Jag har nu lött bort dom och sedan lött fast dom i gen fast på utsidan av kretskortet. Efter lödning så ser det ut så här på bilden märkt 1 & 2. Resultatet blev varken bättre eller sämre. Men om man sätter en skalad kabel i hålet på den blå potentiometern märkt 3 på bilden så får jag ca 3 – 5 meter extra räckvidd, mycket märkligt. Någon som har någon teori om detta fenomen ?
Image
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by kenthie »

oj, om det är de rullade koppartrådarna som är antennerna så borde det gå att förbättra enheternas räckvidd med en bättre antenn-lösning.
/K
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by tronde »

Toni F wrote:Resultatet blev varken bättre eller sämre. Men om man sätter en skalad kabel i hålet på den blå potentiometern märkt 3 på bilden så får jag ca 3 – 5 meter extra räckvidd, mycket märkligt. Någon som har någon teori om detta fenomen ?
Det kommer av at de små spolene ikke er antenner. Antennen er den halvrunde printbanen som går langs kretskortets ytterkant. Den blå komponenten (3) er ikke et potmeter men en trimbar kondensator som skal justeres så antennekretsen får resonans ved 433,92 MHz.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by krambriw »

Frågan är varför den har två antenner, jag tippar att det är den med flest varv som är viktigast. Skulle vara intressant att istället löda dit en rak tråd som är 16.5 cm lång och se om det blir någon märkbar förbättring...
Toni F
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by Toni F »

krambriw wrote:Frågan är varför den har två antenner, jag tippar att det är den med flest varv som är viktigast. Skulle vara intressant att istället löda dit en rak tråd som är 16.5 cm lång och se om det blir någon märkbar förbättring...
Ok det ska jag prova i morgon får vi se vad som händer. tack för förslaget.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperaturgivare från Clas Ohlson

Post by krambriw »

Antennen er den halvrunde printbanen som går langs kretskortets ytterkant
Då måste man hitta anslutningen till dessa och ersätta med den 16,5 cm långa tråden. Det kan ha varit så att du förbättrade antennen "av misstag" genom att peta in tråden i trim kondensatorn.

Det var väl ungefär på liknande sätt man kunde modifiera den vanliga Tellsticken genom att kapa anslutningen till den integrerade antennen och ersätta den med en tråd istället?

mvh
Post Reply