Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Moderator: Telldus

Post Reply
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by kenthie »

Hej
Jag är nybörjare inom detta område, ser att det finns fantastisk kunskap hos er andra.

Därför undrar jag om någon har skrivit ihop ett förslag på lämplig systemuppbyggnad kring Tellstick Net + Telldus Live + Android app, anpassat för:
1. Stor lägenhet
2. Villa

/K
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by kenthie »

Hej
Jag försöker aktivera er experter.

Vilken är bästa appen till android?
Vilken är bästa appen till iphone?
Vilken är bästa tempgivaren (inomhus)?
Vilken är bästa tempgivaren (utomhus)?
Vilken är bästa fuktgivaren (inomhus)?
Vilken är bästa fuktgivaren (utomhus)?

Bästa brytarna... jag använder nexa.

Hoppas på svar denna gång.

/K
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by gein »

kenthie wrote:Vilken är bästa appen till android?
Vad gäller Android-app så är jag lite partisk eftersom jag är utvecklaren bakom RemoteStick. Det är hur som helst en Android-app (helt ny version släppt så sent som för en dryg vecka sedan) med stöd för Telldus Live! (och därigenom också Telldus Net).

Mig veterligen (rätta mig gärna om jag har fel!) så är det den enda appen som stödjer Telldus Live! just nu. Telldus själva håller ju på och utvecklar en officiell variant men när den når Market har jag ingen aning om.

Sen finns det ju lite andra lösningar som t.ex. SwitchKing som kräver SwitchKing server.
Unified Remote är ett annat alternativ som också den kräver att en separat rmjukvara körs på en dator hemma.
NexaHome tror jag har samma upplägg.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by mickelin »

Om du vill ha EN app som kan styra allt i huset (alltså förutom tellstick även tv, stereo etc i samma app) och där du själv kan designa hur det ska se ut, är det iRule du ska ha. Finns nu både för IOS och Android. Själv kör jag iRule i kombination med EventGhost, vilket ger total frihet att styra och integrera allt. Den vanliga belysningen låter jag SwitchKing hantera automatiskt efter dagsljuset eftersom den applikationen är väldigt bra på just det.
Last edited by mickelin on Tue Jan 24, 2012 8:55 pm, edited 1 time in total.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by kenthie »

Jag har Sonos i hela huset. Så jag styr ljudet via deras app för både android och iphone.

/K
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by kenthie »

Hej

Dåligt drag i denna tråd. Jag behöver verkligen hjälp med tempgivarna. Vem har kunskap om den bästa för en rimlig peng (Max 200 kr)

/K
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förslag systemuppbyggnad med Tellstick Net

Post by gein »

kenthie wrote:Hej

Dåligt drag i denna tråd. Jag behöver verkligen hjälp med tempgivarna. Vem har kunskap om den bästa för en rimlig peng (Max 200 kr)

/K
Just nu stöds inte så många tempgivare. De jag känner till på rak arm är:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=340661
och http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =154374067 (med senaste firmware)

Så det finns inte så värst många att välja på i din jakt på "den bästa". Jag tror att dessa två är ungefär likvärdiga när det gäller kvalité och båda går loss för hundralappen styck. Oregons produkter osar väl mer kvalité vad jag förstår men jag tror inte Telldus stödjer dessa enheter (ännu). Så om du ska inhandla produkter idag så har du inte så mycket att välja på vad gäller tempgivare.
Post Reply