PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%

Total votes: 148

urk

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Post by urk »

tom_rosenback wrote: Vilken browser kör du? Gör det likadant i alla? Tanken är idag att den skall stänga grafen när man klickar (vilket det gör för mig), så det känns som om du får något Javascript error.
Jag har provat Firefox, Opera och säkert några fler. För att förtydliga det jag menade så kan jag säga att jag inte får upp någon ny graf när jag klickar på den som finns på temperatursidan. Det kommer alltså bara en ruta där det står "stäng graf". Den enda graferna som jag får upp är alltså de på temperatursidan.

Jag ser också med spänning fram mot en uppdaterad version av HA. En funktion som jag direkt skulle vilja önska mig är att man kan lägga upp knappar för att kunna slå på en strömbrytare under en viss tid. Exempelvis kan det hända att jag behöver gå ut på gården och packa ur bilen. Då vill jag kunna trycka på en knapp och sedan slås min halogenlampa på enligt en tidigare förutbestämd tid, t ex tre minuter och därefter stängs den av automatiskt. Då behöver jag bara trycka på knappen och det är ingen risk att jag glömmer stänga av den. En timerknapp helt enkelt.

Vidare önskar jag mig också en androidapplikation. Det är nästan så att jag själv funderar på att göra ladda hem androids utvecklarpaket och skriva en väldigt basic och simpel applikation som styr tdtool på min server. För att enkelt kunna slå av och på strömbrytare när man är på gården. Det blir idag lite besvärligt att låsa upp telefonen, öppna en browser, logga in, zooma in och sedan trycka på knappen.
Attachments
2.jpg
2.jpg (3.22 KiB) Viewed 9435 times
1.jpg
1.jpg (36.25 KiB) Viewed 9435 times
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

urk wrote:
tom_rosenback wrote: Vilken browser kör du? Gör det likadant i alla? Tanken är idag att den skall stänga grafen när man klickar (vilket det gör för mig), så det känns som om du får något Javascript error.
Jag har provat Firefox, Opera och säkert några fler. För att förtydliga det jag menade så kan jag säga att jag inte får upp någon ny graf när jag klickar på den som finns på temperatursidan. Det kommer alltså bara en ruta där det står "stäng graf". Den enda graferna som jag får upp är alltså de på temperatursidan.

Jag ser också med spänning fram mot en uppdaterad version av HA. En funktion som jag direkt skulle vilja önska mig är att man kan lägga upp knappar för att kunna slå på en strömbrytare under en viss tid. Exempelvis kan det hända att jag behöver gå ut på gården och packa ur bilen. Då vill jag kunna trycka på en knapp och sedan slås min halogenlampa på enligt en tidigare förutbestämd tid, t ex tre minuter och därefter stängs den av automatiskt. Då behöver jag bara trycka på knappen och det är ingen risk att jag glömmer stänga av den. En timerknapp helt enkelt.

Vidare önskar jag mig också en androidapplikation. Det är nästan så att jag själv funderar på att göra ladda hem androids utvecklarpaket och skriva en väldigt basic och simpel applikation som styr tdtool på min server. För att enkelt kunna slå av och på strömbrytare när man är på gården. Det blir idag lite besvärligt att låsa upp telefonen, öppna en browser, logga in, zooma in och sedan trycka på knappen.
Nu är jag med på vad du menar. Du var inne på temperatur sidan, trodde du menade från planlösningen. Det du nu hittat är en bugg som skall vara fixad till kommande version och tanken där är att grafen skall öppnas upp större (motsvarande som på planlösningen).

Vet inte om vi får med timer funktion till nästa version men vi kan försöka.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
pettoooo

Post by pettoooo »

Ok får klura på det.. Men har du nåt "enkelt" fix för login?
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

pettoooo wrote:Ok får klura på det.. Men har du nåt "enkelt" fix för login?
Kan försöka ladda upp en fix hit ikväll.

mvh Tom
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
urk

Post by urk »

tom_rosenback wrote:
urk wrote:

Nu är jag med på vad du menar. Du var inne på temperatur sidan, trodde du menade från planlösningen. Det du nu hittat är en bugg som skall vara fixad till kommande version och tanken där är att grafen skall öppnas upp större (motsvarande som på planlösningen).

Vet inte om vi får med timer funktion till nästa version men vi kan försöka.
Ok, fint! Jag det vore snyggt om man kunde få upp en större graf, det skulle göra att man lättare såg x-axeln, som idag blir lite grötig när den har fått in många värden.

Förstår om inte alla önskemål kan komma med, jag har själv ont om tid till alla projekt. En liten genväg att lösa timerfunktionen är ju att lägga in en drop down-list under "schedule". När man gör en ny schedule så skulle man förutom, statisk, dynamisk och de andra valen kunna välja "Timer". Tiden sätts därefter och sedan aktiveras funktionen genom att man klickar på den motsvarande knappen som finns under den första huvudsidan under schedule. Den går sedan automatiskt i inaktivt läge (rödmarkerad) efter den förutbestämda tiden.
pettoooo

Post by pettoooo »

tom_rosenback wrote:

mvh Tom

Kanon :)
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

pettoooo wrote:
tom_rosenback wrote:

mvh Tom

Kanon :)
Ser nu när jag började kolla lite att det redan finns i 2.0.2, kolla här http://karpero.mine.nu/mantis/view.php?id=148 och skapa sen en motsvarande länk till hemskärmen på telefonen åt dig.
//Tom

pettoooo

Post by pettoooo »

Jamen titta! Kanon, funka precis som jag önskade. :) Tack!
pettoooo

Post by pettoooo »

pettoooo wrote:
Hej igen, en till önskan hade vart om det gick att logga in direkt på mobile.php men det kanske går också? Jag provade så här http://haga.ballbangers.se/mobile.php?d ... word=lösen
Men det gick inte. En fråga till, i v3.0 kommer man där utnyttja DUO funktionerna? Det vore också najs Mvh.Peter
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

pettoooo wrote:
pettoooo wrote:
Hej igen, en till önskan hade vart om det gick att logga in direkt på mobile.php men det kanske går också? Jag provade så här http://haga.ballbangers.se/mobile.php?d ... word=lösen
Men det gick inte. En fråga till, i v3.0 kommer man där utnyttja DUO funktionerna? Det vore också najs Mvh.Peter
Fin fint! Tyvärr går det inte med den version av mobile.php som finns i 2.0.2 att logga in automatiskt. Kräver inga större ändringar så det är fullt möjligt att fixa åt dig. DUO har egentligen inget att göra med HA på så vis utan det hamnar vi att bygga ett separat skript för, eller tänkte du på sensorer?
//Tom

pettoooo

Post by pettoooo »

Ja det också, men även att status uppdateras om man använt t.ex. en fjärrkontroll till en lampa, eller en fotocell som triggar igång nåt, det går ju att leka med mycket när det är komunikation åt båda håll :)
Jag kollade lite i index.php och ser att det finns lite rader för inlogg, borde väl gå att kopiera dom till mobile.php.. det är bara det att jag är kass på php så jag är lite osäker men prova kan man ju alltid :) eller har du någon enkel förklaring? //Peter
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

pettoooo wrote:Ja det också, men även att status uppdateras om man använt t.ex. en fjärrkontroll till en lampa, eller en fotocell som triggar igång nåt, det går ju att leka med mycket när det är komunikation åt båda håll :)
Jag kollade lite i index.php och ser att det finns lite rader för inlogg, borde väl gå att kopiera dom till mobile.php.. det är bara det att jag är kass på php så jag är lite osäker men prova kan man ju alltid :) eller har du någon enkel förklaring? //Peter
Ok, ja det lär bli något externt skript / program för DUO, så när det kommer kommer det att fungera rakt av i HA också.

Byt ut följande i mobile.php

Code: Select all

if($_POST["login_username"] != "" && $_POST["login_password"] != "")
{
	if(verifyUser($_POST["login_username"], $_POST["login_password"]))
	{
		registerSession($_POST["login_username"]);
	}
}
else if($_SESSION[CFG_SESSION_KEY]["userlevel"] == "" && isIpLocal())
{
	registerSession("local");
}
mot

if(isset($_POST["dologin"]) || isset($_GET["dologin"]))
{
	$username = getFormVariable("login_username", "");
	$password = getFormVariable("login_password", "");

if($username != "" && $password != "")
	{
		if(verifyUser($username, $password))
		{
			registerSession($username);
		}
	}
}
{
}
Så skall autologin också fungera i mobile.php
//Tom

pettoooo

Post by pettoooo »

tom_rosenback wrote:
pettoooo wrote:Ja det också, men även att status uppdateras om man använt t.ex. en fjärrkontroll till en lampa, eller en fotocell som triggar igång nåt, det går ju att leka med mycket när det är komunikation åt båda håll :)
Ok, ja det lär bli något externt skript / program för DUO, så när det kommer kommer det att fungera rakt av i HA också.

Byt ut följande i mobile.php

if($_POST["login_username"] != "" && $_POST["login_password"] != "")
{
	if(verifyUser($_POST["login_username"], $_POST["login_password"]))
	{
		registerSession($_POST["login_username"]);
	}
}
{
}
mot

if(isset($_POST["dologin"]) || isset($_GET["dologin"]))
{
	$username = getFormVariable("login_username", "");
	$password = getFormVariable("login_password", "");

if($username != "" && $password != "")
	{
		if(verifyUser($username, $password))
		{
			registerSession($username);
		}
	}
}
{
}
Så skall autologin också fungera i mobile.php
Tack! :D Nu blir det lättare att snabbt styra alla lampor! Funkar bra! Mvh.Peter
Snoopy

Post by Snoopy »

Jag läste med intresse inläggen om de saknade tempgraferna, har också saknat dessa.
Dessutom saknar jag statistiken på temperatursidan. Jag får kolumnen 24h men i 7 dygn
är det tomt. 30 dygn har jag inte kommit till ännu. Min- maxtemp och trenderna är ok.
Någon fundering?
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
tom_rosenback

Post by tom_rosenback »

Snoopy wrote:Jag läste med intresse inläggen om de saknade tempgraferna, har också saknat dessa.
Dessutom saknar jag statistiken på temperatursidan. Jag får kolumnen 24h men i 7 dygn
är det tomt. 30 dygn har jag inte kommit till ännu. Min- maxtemp och trenderna är ok.
Någon fundering?
Orsaken till att 7dygn och 30 inte syns är att de är bort kommenterade, och orsaken till att de är bort kommenterade är att det gör att sidan blir väldigt trög. Har i planerna att göra om hela sidan och samtidigt optimera den. Om ni vill aktivera 7 resp 30 så är det bara att ta bort // som ligger först på raderna (90-100 samt 106-116 för medeltalen) i temperatures.php

mvh Tom
//Tom

Post Reply