Ethernet - tellstick?

Moderator: Telldus

ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ethernet - tellstick?

Post by ccBjorn »

Finns det inga planer på att göra en Tellstick med ethernetinterface istället för USB.

Man pluggar in ethernetstickan i sin router hemma och styr hemmet via webserver/webinterface på Tellsticken, från mobilen eller vanlig dator!
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by Jaxån »

ccBjorn wrote:Finns det inga planer på att göra en Tellstick med ethernetinterface istället för USB.

Man pluggar in ethernetstickan i sin router hemma och styr hemmet via webserver/webinterface på Tellsticken, från mobilen eller vanlig dator!
Jag jobbar inte för dem, men jag kan ju spekulera :)

Tror inte det, det blir nog betydligt mer avancerat och dyrt. Till en sådan behöver du samma hårdvara som nu plus en dator som ansluter mot ethernet, IPv4 och IPv6.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Vi har planer på en nätverksansluten TellStick, men har mycket annat att stå i, så om och när det kan bli en produkt som finns till försäljning kan jag dessvärre inte svara på...
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by Hoffan »

Borde väl inte vara direkt svårt...

Tex har ju Plugwise en liten box som man sätter sin Plugwise sticka i så blir den ju nätverksbunden..
Handlar kanske mer om hur mjukvaran skall ta hand om det via nätet....

www.plugwise.com
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by krambriw »

...missade att du ville köra över internet men detta är vad jag testat...

Om du bara vill sätta tellsticken en bit ifrån datorn av praktiska skäl, tex för att förbättra räckvidden, så fungerar det tex med den här USB Servern

http://www.chinavasion.com/product_info ... ce-server/

En medföljande programvara "lurar" datorn att tro att det är en direktansluten usb enhet. Det gör att också Telldus Center (eller drivern) hittar Tellsticken

Teoretiskt kan nog detta fungera över internet också om man är villig att öppna en eller flera portar i brandväggarna


mvh
tord
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by tord »

Om du har en router eller NAS som kör Linux och har en ledig USB-port kan du ofta med lite meckande köra tellsticken i denna.
Själv kör jag en liten ARM9-baserad enhet med rfcmd och crond för att styra belysningen.
Ett tips! Om du korskompilerar rfcmd kan du minska strulfaktorn genom att inte använda libftdi (färre beroenden).
erka
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by erka »

Kör en ESXi server hemma och har på den satt upp en switchking server och skulle vara väldigt intresserad av att komma över en ethernet version av stickan. Har provat med en silex usb server
(SX-2000U2) men det verkar som den bara lyckas sända signalen första gången sen lägger den av. Tråkigt eftersom jag inte har lust att ha en dedikerad maskin stå och snurra bara för att styra allt. Får köra med fjärrkontrollen tills det kommit en lösning som är bättre lämpad för mina förutsättningar eller kommer över en usb server som fungerar bättre med telldus stickan.
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by KungenAvPeking »

Annars kanske Dovado kan vara något???

http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=98699

Den ursprungliga frågan om att kunna styra Tellsticken via nätet uppfylls ju av den!
Visserligen ville TS ha en Ethernet version av Stickan, men detta är ju ganska nära... :)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Ethernet - tellstick?

Post by MartinV »

erka wrote:Kör en ESXi server hemma och har på den satt upp en switchking server och skulle vara väldigt intresserad av att komma över en ethernet version av stickan. Har provat med en silex usb server
(SX-2000U2) men det verkar som den bara lyckas sända signalen första gången sen lägger den av. Tråkigt eftersom jag inte har lust att ha en dedikerad maskin stå och snurra bara för att styra allt. Får köra med fjärrkontrollen tills det kommit en lösning som är bättre lämpad för mina förutsättningar eller kommer över en usb server som fungerar bättre med telldus stickan.
Troligtvis/förhoppningsvis kommer det en ("inofficiell :) ") Linux-variant av Switch Kings serverdelar. Om du har en router med en kärna där det går att dra in Mono (osäker på hur mycket resurser som egentligen krävs...) så har du nästan vad du är ute efter - inte riktigt, men nästan - du slipper ha en "riktig dator" som står och tuggar.

Det beror lite på hur det går framöver, men just nu ser det ljust ut... :wave:

Det finns ju också alternativ där man förlänger USB över Cat5/Cat6. Aten har en sådan lösning för ca 400:-. Då använder du iofs inte TCP/IP utan använder bara kablarna som bärare av signalen och kan flytta stickan längre bort.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
Lasse-Hifi
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Re: Ethernet - tellstick?

Post by Lasse-Hifi »

Det låter mycket intressant med Switch King serverdel på en Linux-router. Kör själv Dovado-router och Tellstick men saknar en del av Switch Kings delar. Ser fram emot utvecklingen...
Martin
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by Martin »

Vill man bara förlänga USB kabeln till stickan längre en 5meter så kan man använda sig av en
Förlängningskabel med inbyggd förstärkare. köpte min på clas ohlson och har stickan 10m ifrån datorn.
Enligt beskrivningen kan man koppla ihop 5st sådana kablar och får USB kabeln att bli totalt 25meter. (OBS Har själv INTE testat den längden)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=91920821

mvh
Martin
Isaksson
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by Isaksson »

erka wrote:Kör en ESXi server hemma och har på den satt upp en switchking server och skulle vara väldigt intresserad av att komma över en ethernet version av stickan. Har provat med en silex usb server
(SX-2000U2) men det verkar som den bara lyckas sända signalen första gången sen lägger den av. Tråkigt eftersom jag inte har lust att ha en dedikerad maskin stå och snurra bara för att styra allt. Får köra med fjärrkontrollen tills det kommit en lösning som är bättre lämpad för mina förutsättningar eller kommer över en usb server som fungerar bättre med telldus stickan.
Tjenare.
Jag kör okså med en ESXi och jag har löst problemet med en usb hub från belkin,
http://www.dustin.se/pd_5010116165.aspx

Jag kör programvaran från belkin som en service så att servern alltid har kontakt med tellstick.
Detta fungerar riktigt bra så det kan jag rekommendera.
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by egilj »

Hei! jeg kjører tellstick over nettverk via denne usb-nettverkshub´en fra Clas Ohlson.
Den har 4 usb-porter og gigabit nettverk.
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =160938525
Fungerer bra! :D
hanspettersson
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick?

Post by hanspettersson »

egilj wrote:Hei! jeg kjører tellstick over nettverk via denne usb-nettverkshub´en fra Clas Ohlson.
Den har 4 usb-porter og gigabit nettverk.
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =160938525
Fungerer bra! :D
Kan du förklara hur du gjort detta?
Från vad styr du tellsticken?
jonasolof
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ethernet - tellstick - portar?

Post by jonasolof »

Jag köpte USB nätservern från Clas O som tydligen också kan användas för att köra Tellstick i. Jag ville kunna ansluta Clas O datalogger för temp/hum/daggpunkt 36 4208 över nätverk och det funkar helbra. Jag kör set up och låter loggern sitta kvar i USB-servern. Den loggar tills man läser av, sedan är det bara att köra set up igen för att starta (obs aktivering ska stå på instant i set up). Blir servern strömlös fortsätter loggern med sitt inbyggda Li Ion batteri och när strömmen kommer tillbaka är det bara att fortsätta som tidigare. Servern är alltså transparant för dataloggerns programvara. Då har jag satt att den ska öppna port 1 automatiskt.

Det finns ett web gränssnitt i servern som man gör inställningar på och där man kan styra vilken av de fyra usb portarna som ska aktiveras. Men tyvärr står det ingen stans vilka portar som man ska öppna för dataloggern. Det borde finnas ett sätt att läsa av vilka portar loggerns program använder och vilka portar utöver 80 som närverksservern behöver. Vill kunna köra över internet och port forwarding. Clas O ger ingen info och grejen är OEM så det är svårt att söka.

PS med netstat kommandon får jag att portarna 4660, 1234 och 4321 är öppna i usb servern som är direktansluten till datorns lanport. PID är 4264 men det hittar jag inte bland processes i task manager. ´Jag når usb serverns web sida via externip:80 men har ingen aning om hur man beter sig för att göra forward till tre portar på samma ip adress samtidigt.

Antar att lösningen ligger i VPN.
Last edited by jonasolof on Sun Jan 15, 2012 8:34 am, edited 2 times in total.
Post Reply