Sms notifikation/larmuppringare

Moderator: Telldus

Post Reply
Sharif
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sms notifikation/larmuppringare

Post by Sharif »

tja, jag håller på och bygger ett larmsystem hemma med net och nexas dörrplingdingidonga och magnetkontakter och undrar om någon har en bra lösning på att bli uppmärksammad vid händelse via sms eller bli uppringd. IP-kameror har bara email-utskick, kjell säljer en IR-sensor som via hemtelefonen ringer upp x antal nummer.

kjell sensorn går visserligen bara på 500 spänn jämfört med andra "uppringare" som är mycket dyrare men den kan inte integreras med tellstick och blir därför helt värdelös när ticket 114 blir fixad. Vem orkar stänga av 2 oberoende larmsystem varje gång man kommer hem?

någon som har en bra lösning? tar gärna emot förslag om hur jag kan lösa detta senare via datorn också. eventghost + telias sms via datorn?
Eldritch
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by Eldritch »

Jag kommer göra något liknande när det finns någon TellStick Duo att köpa. Magnetkontakt -> Duo -> EG -> sms borde va en rätt simpel lösning. Antingen via telia, eller en gammal usb-ansluten mobil med kontantkort.
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by Bigert »

På mitt Tele2-abonnemang kan man maila till mobilnummer@sms.tele2.se gratis. Är det så du tänkte det? Använder du EventGhost kan vilken händelse som helst trigga ett mail som blir SMS på några sekunder. Har du en nyare mobil kan du koppla avsändarnumret till lämplig signal så man förstår att det inte är ett vanligt SMS.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Sharif
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by Sharif »

Bigert wrote:På mitt Tele2-abonnemang kan man maila till mobilnummer@sms.tele2.se gratis. Är det så du tänkte det? Använder du EventGhost kan vilken händelse som helst trigga ett mail som blir SMS på några sekunder. Har du en nyare mobil kan du koppla avsändarnumret till lämplig signal så man förstår att det inte är ett vanligt SMS.
Ja! Jag har både tele2 och Telia men hittar inte det du pratar om någonstans på tele2s hemsida. Hittade bara deras lösning som är densamma som Telias (via outlook).
Jag testade maila direkt, utan lycka. Testade starta ett epost konto för att kanske fixa inställningar därifrån, gick inte heller.
Vad har du för abonnemang, privat/företag? Behövde du lägga till tjänsten eller funkade det där från dag ett?
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by Bigert »

När jag började gräva i frågan var det inte så enkelt som det först såg ut.
Varken Tele2 eller mitt företag känns vid att de förmedlar den här tjänsten, men det fungerar för mig och alla de anställda jag beställer mobil-abonnemang till. Jag återkommer när jag får klarhet det, men det kommer nog ta tid. Rent tekniskt är det här så simpelt att det borde vara en grundtjänst. Det fungerar på min tjänstemobil, men inte på min privata.

Under tiden skulle SMS i datorn kunna vara en lösning, även om den inte är lika stilren.
Sedan går det ju alltid att koppla det till sin mail i mobilen om man har det.

När vi började med detta hos Telia hette tjänsten DOF, men den har jag ingen kunskap om längre. Då satte man SMS-aviserng på alla inkommande mail i DOF-maillådan så följde delar av informationen med ut. http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912/21/telia.html.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Sharif
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by Sharif »

Bigert wrote:När jag började gräva i frågan var det inte så enkelt som det först såg ut.
Varken Tele2 eller mitt företag känns vid att de förmedlar den här tjänsten, men det fungerar för mig och alla de anställda jag beställer mobil-abonnemang till. Jag återkommer när jag får klarhet det, men det kommer nog ta tid. Rent tekniskt är det här så simpelt att det borde vara en grundtjänst. Det fungerar på min tjänstemobil, men inte på min privata.

Under tiden skulle SMS i datorn kunna vara en lösning, även om den inte är lika stilren.
Sedan går det ju alltid att koppla det till sin mail i mobilen om man har det.

När vi började med detta hos Telia hette tjänsten DOF, men den har jag ingen kunskap om längre. Då satte man SMS-aviserng på alla inkommande mail i DOF-maillådan så följde delar av informationen med ut. http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912/21/telia.html.
Skulle uppskatta om du kunde kolla upp det för jag har pratat med telia och varken teknisk support på mobiltelefoni eller mobilt bredband hade någon aning om vad jag prata om, de skulle kolla upp det och återkomma denna vecka. Ska passa på att även prata med tele2 under veckan.
Återkommer om vad tele2 säger senare under veckan om det är någon annan som är intresserad av detta.

Får se om jag lyckas automatisera vidarebefordringen av inkommande email till sms med deras sms via datorn så länge =/
guzzard
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by guzzard »

Ni kan använda denna tjänst annars om Telia och Tele2 inte funkar.

http://www.smsmail.com/sv
Sharif
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sms notifikation/larmuppringare

Post by Sharif »

guzzard wrote:Ni kan använda denna tjänst annars om Telia och Tele2 inte funkar.

http://www.smsmail.com/sv
Grymt! hade inte sett den sidan tidigare, får testa den senare =) men nu har jag fixat det tillfälligt via mediaburst och kopplat den med outlooks inbyggda sms notifikation. Inte det mest optimala eftersom outlook är begränsad till att kolla mailen som minst varje minut och det kan därför ta upp till 1.5-2 min att få smset.
Kan passa på att påpeka att "sms från datorn" som mobiloperatörerna levererar är visserligen ett plugin till outlook men fungerar helt separat, går inte att vidarebefordra inkommande email(jag lyckades inte med det iaf).

Snackade även med tele2 idag. Både vanliga mobiltelefoni avdelningen och deras "iphone" avdelning som skulle vara mer tekniskt insatt, ingen hade någon som helst aning om vad jag prata om. Efter att jag lyckats övertyga de om att de faktiskt har en sms-gateway så sa de att de skulle kolla upp det och återkomma. Smidigast att ha det direkt från operatören utan mellanhand så vi får se.
Post Reply