EventGhost exempel med websockets

Moderator: Telldus

krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

Hej, det gick lite kvickare än jag trodde att fixa till detta. Här följer en beskrivning över hur man får igång EventGhost med websockets och TellStick Duo.

Se först till att samtliga plugin är installerade enligt bilden nedan (hämta WebUpdaterSuiteDuo lite längre ner i tråden):
Image3.png
Image3.png (21.04 KiB) Viewed 11131 times
Min konfiguration av webserver plugin
Image4.png
Image4.png (13.46 KiB) Viewed 11131 times
Min konfiguration av websocket suits. Här är det viktigt att du skapar en "Server Class"
Image5.png
Image5.png (19.54 KiB) Viewed 11131 times
Fortsättning i nästa post...
Last edited by krambriw on Mon Jan 02, 2012 8:10 pm, edited 1 time in total.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

fortsättning...

Skapa sedan en action enligt följande och lägg den under "Autostart" i trädet
Image6.png
Image6.png (16.62 KiB) Viewed 11130 times
Min konfiguration av WebUpdaterSuiteDuo
Image7.png
Image7.png (11.62 KiB) Viewed 11130 times
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

...fortsättning

Min konfiguration av TellStick Duo plugin:
Image8.png
Image8.png (12.04 KiB) Viewed 11129 times
Skapa nu
- ett makro för WebUpdaterSuiteDuo: WebCapture
- ett makro för WebUpdaterSuiteDuo: WebRefresh
Image10.png
Image10.png (18.36 KiB) Viewed 11129 times
Dra sedan alla events som du vill fånga statusen för till "WebCapture" makrot (det blir tillslut ganska många eftersom du skall ta alla de som kan genereras av fjärrkontroller, tidsstyrningar samt av web gränsnittets alla knappar...)

Dra eventet för "WebsocketSuite.ServerRecData" till makrot "WebRefresh" så kommer klienter omedelbart att uppdateras med aktuell status när de ansluts.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

...fortsättning

Dags att fixa till några makron för själva TellStick Duo'n:
Image13.png
Image13.png (14.25 KiB) Viewed 11128 times
Dra och släpp de event som du vill skall styra något

Spara din konfiguration!!!

Här kompletterande filer som du behöver:
WebUpdaterSuiteDuo.zip
(1.7 KiB) Downloaded 300 times
Ett exempel på webb sidor med ikoner( placera dessa i den mapp som pekas ut av web server konfigurationen):
web.zip
(9.23 KiB) Downloaded 322 times
När allt är klart kan du öppna webb sidan tex med följande url (om du konfigurerat enligt exemplet tidigare):
http://127.0.0.1:8282/house_pad.html

Hoppas jag fick med allt,

mvh
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

.....min EventGhost konfigurationsfil för den som är intresserad
TellStickDuo_with_websockets.zip
(1.25 KiB) Downloaded 302 times
och så här ser den enkla exempel sidan ut
Image2.png
Image2.png (7.29 KiB) Viewed 11124 times
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by Bigert »

Ojoj, inte dåligt jobbat. Kastar mig genast över det och testar.

När det gäller VirtuaHome så fick jag samma problem som dig i ärende http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... =15#p19774, men min kom inte igång. EG ser mina anrop från klienten, men skickar inte ut information till klienten.

Nåväl, det här låter så intressant så det får bli prio 1.

Tack så mycket för hjälpen.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by Bigert »

Körde ditt XML-exempel och laddade in direkt i EG.
Gick igenom din instruktion.
Ändrade WebServer Document root till där jag lagt ner house_pad.html.

EG startar utan felmeddelanden.
1.png
1.png (52.34 KiB) Viewed 11075 times
Har lagt in en action på garageknappen så att julgranen tänds och släcks.

Klienten får ingen kontakt.
När jag klickar på dem så flyttas skuggan, men knapparna blir inte gula.
2.png
2.png (68.85 KiB) Viewed 11075 times
Julgranen släcks, men sedan fångar inte EG några fler http-anrop och inget händer när man trycker på knapparna.

Knapparna fungerar en gång on/off, sedan kommer det inte in mer data i EG:s logg när man trycker.
3.png
3.png (51.53 KiB) Viewed 11075 times
Det hälper inte att starta om klienten.
Det hjälper inte att starta om EG.
Efter omstart av PC går det att köra en gång till på knapparna, sedan är det stopp igen.

Kör från lokal chrome.

Har provat att göra om allt några gånger, men har antagligen missat något.
Har du några tips på var jag kan börja felsöka?
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

Du måste skapa en server class som beskrevs i början (House_Automation eller annat namn), den konfigureringen ligger inte i xml-filen.

Jag tror det kommer funka efter det :wink:
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by Bigert »

Du talar med en class-dummie. Är alldeles grön på det. :oops: Tack för ditt tålamod.

Jag har antagligen missförstått något väsentlig, då det redan fanns en Home_Automation i Plugin: Websocket suite i din XML-fil.
4.png
4.png (106.76 KiB) Viewed 11061 times
Under Classes-knappen fanns det också en Home_Automaion definierad.
5.png
5.png (106.02 KiB) Viewed 11061 times
Är det möjligen här jag går fel?
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

Det ser bra ut, jag håller på och kolla möjliga anledningar

1) Testa att din Chrome stöder websockets här http://websocket.org/echo.html

2) Testa med den här webserver pluginnen istället (tror att distributionen av EG hade en nyare som inte fungerade så bra med websockets)
__init__.zip
(4.44 KiB) Downloaded 263 times
mvh
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by Bigert »

Testat att webbläsaren klarar websocket.
Bytte ut filen under C:\Program Files\EventGhost\plugins\Webserver.
Vid uppstart saknade den plugin webserver, så jag tog bort och skapade om plugin med samma inställningar.

Så här blev det då när jag klickade på knapparna i klienten.
6.png
6.png (249.14 KiB) Viewed 11046 times
När jag bytte tillbaks __init__.py under webserver blev det som tidigare.

Ett litet tillägg: Jag sa tidigare att det bara gick att slå till och från en gång på knapparna i webbgränssnittet utan att starta om PC:n, men det visade sig att man också kunde vänta en halvtimme så fungerade dom en gång till. Dock ändrar de inte färg.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

Bigert, vi är nära en lösning!!!

Jag ser samma problem om jag använder Chrome. Det fungerar dock bra med Opera och Firefox. Jag fattar dock inte varför det inte går lika bra med Chrome

mvh

PS jag skickade fel webserver plugin till dig förut, den du hade innan var nog den rätta

EDIT: Jag rekommenderar att du använder Opera. Det hela är väldigt konstigt, på min "produktionsdator" fungerar Chrome, Firefox, Opera, BlackHawk (Chrome clone) helt utan problem. På den här datorn som kör Vista får jag samma problem som du får. Opera kör stabilt, Firefox går bra i början men stänger ner anslutningen efter en stund, Chrome och Black Hawk fungerar lika illa som du beskrev
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by Bigert »

Jamen, det är ju lysande. Fungerar klockrent med opera. Knappen i klienten blir visserligen inte gul när switchen är på, men det ska jag se om jag hittar. Tusen tack. Nu kan man börja improvisera på allvar.

Håller på att experimenterar med en iOS-liknande web-layout till Android-padda, iPhone och PC. Utgår från http://code.google.com/p/iphone-universal/ och kompletterar med ikoner från http://iconwanted.com/.

Layouten blir då mycket snyggare än vad jag kan göra den jälv.

Nu blir det leka av... :D
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by krambriw »

Perfekt, bra att det till slut kom igång (det är lite knepigt med alla moduler och konfigurationer som måste till).

Lurigt detta med att bara Opera fungerar. Jag skall själv testa setupen i en tredje dator med XP och se vad som fungerar där.

Ska bli kul att se hur du får till det med dina layouter. Jag har själv tänkt skaffa några paddor som jag tänkte "klistra upp" på vissa ställen i huset som manöver/informationspaneler.

Det duger med små billiga android varianter (Opera fungerar fint på dessa), iPad2 och Samsung Tab kanske är overkill för ändamålet.

mvh Walter
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: EventGhost exempel med websockets

Post by Bigert »

Informationen från klient till EG ser bra ut, men jag kan för lite för att hitta varför informationen inte går från EG till klienten. Lekte lite med message-funktionerna och fick det här resultatet. Kan det ge någon ledtråd?
7.png
7.png (104.91 KiB) Viewed 10993 times
Server 0.0.0.0 is not running verkar intressant.


Mvh
Thomas Bigert
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Post Reply