Jula termometer fungerar

Moderator: Telldus

Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

'I så fall har jag fått tag på 2 måndags exemplar.. För mina går inte ens 10 meter..
Å då snackar vi bara en vägg i mellan...

Hoppas verkligen snart att det kommer några bättre modeller eller att dom lyckas få till några av
dom andra man haft hemma länge kommer att funka...
bgma1961
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrköping

Re: Jula termometer fungerar

Post by bgma1961 »

jag har inte kollat i dom men dom har samma bet. har 10St varierande inköpsställen.
/Bengt-Göran
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by tronde »

Jeg har 340661 fra Teknikmagasinet.
Den er fra Viking, og esken var merket med at den har ekstra lang rekkevidde. Husker ikke om det var 30 eller 100 meter. Denne giveren ser ikke ut til å ha problemer med rekkevidde.


Jeg har sett bilde av en åpnet giver fra Jula, og den er ikke lik innvendig min fra TM. Se vedlagte bilde for 340661.
Attachments
TM_340661_.jpg
TM_340661_.jpg (56.93 KiB) Viewed 10868 times
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Ser väldigt likt ut som julas modell, Fast svårt att säga.. men den kan ju vara lite mer kraft i
deras sändar del ..

Kan ju vara värt å testa en från TK.
Hoffan
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by Hoffan »

Nu har jag testat en Givare även från TK
Å upplever exakt samma sak som med Julas..

Så frågan e ju om det kan vara Mottagaren i min NET som inte e helt hundra... :(
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Jula termometer fungerar

Post by micke.prag »

Hoffan wrote:Så frågan e ju om det kan vara Mottagaren i min NET som inte e helt hundra...
Hör av dig med detta till supporten: http://www.telldus.com/support/index
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

Opplever det samme, veldig dårlig rekkevidde til Tellstick Net men bra til termometeret fra Jula som fulgte med. Har sendt en sak til supporten.
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by marsj027 »

Även jag har en Jula termometer. Jag provade den på olika ställen runt huset (tjepade fast den) och till sist hittde jag några platser där NET stickan fångade upp den. Resultatet blev kanske inte den optimala platsen att ha den på, men den fungerar till en billig penning. Tilläggas ska att det enligt mig finns ingen logik varför den fungerar just där den sitter nu, det är inte den platsen som har kortaste vägen mellan termometern och NET stickan, inte heller minst antal väggar. Men den fungerar klockrent!
God Jul
/Martin
frajul
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by frajul »

Hej

Jag köpte idag en termometer med sändare från Jula, den som nämts i tråden. Fråga: Måste man "installera" den i telldus live eller ploppar den upp av sig själv. Hittar ingen info om hur det funkar. Det verkar iaf som om givaren skickar till basenheten. Kanske ska tilläggas att jag använder tellstick net
Last edited by frajul on Wed Dec 21, 2011 5:13 pm, edited 1 time in total.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

Tellstick Net plukker opp automatisk i alle fall, tok bare noen få minutter før jeg så temperaturen fra min sensor. Men som sagt er rekkevidden et problem hos meg, den er veldig kort (maks rundt 3-4 meter).
frajul
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by frajul »

petzno wrote:Tellstick Net plukker opp automatisk i alle fall, tok bare noen få minutter før jeg så temperaturen fra min sensor. Men som sagt er rekkevidden et problem hos meg, den er veldig kort (maks rundt 3-4 meter).
ok, tack för infon, min sensor ligger ca 3 m från tellstick net.... Har väntat i 10 min... Får dock feedback till basstationen och det är ca 7m. Konstigt.

//Frank
Juzzi
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kungsör, Sverige
Contact:

Re: Jula termometer fungerar

Post by Juzzi »

från en annan tråd:
stefan.persson wrote:För tillfället krävs 5 värden från en sensor (samma protokoll och id) för att den ska räknas som "äkta". Kopplar man in en ny sensor får man alltså vänta ett tag innan den syns, 5 minuter om den sänder 1ggn/min.
För mig tog det nästan halva dagen att den syntes under "My Sensors", så tålamod... :)
TellStick Net SWE/FIN/ENG
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by tronde »

Juzzi wrote:från en annan tråd:
stefan.persson wrote:För tillfället krävs 5 värden från en sensor (samma protokoll och id) för att den ska räknas som "äkta". Kopplar man in en ny sensor får man alltså vänta ett tag innan den syns, 5 minuter om den sänder 1ggn/min.
För mig tog det nästan halva dagen att den syntes under "My Sensors", så tålamod... :)
Jeg har nå fire stykker fra Teknikmagasinet koplet opp mot min NET, og de kom alle opp i løpet av et par minutter.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by petzno »

frajul wrote:ok, tack för infon, min sensor ligger ca 3 m från tellstick net.... Har väntat i 10 min... Får dock feedback till basstationen och det är ca 7m. Konstigt.
//Frank
Prøv å legg sensoren ennå nærmere. Jeg la den ca 50 cm unna og det tok da få minutter før den dukket opp. Det ser ut til at sensoren sender ca. en gang hvert minutt, så det bør ikke ta mer enn 5 minutt før den dukker opp under optimale forhold.
ccBjorn
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Jula termometer fungerar

Post by ccBjorn »

Julatermometern var slut här i Umeå igår, men idag hade de fått in nya så jag köpte. Får dessvärre inte den att fungera, väntat 3 timmar nu (och den ligger 30cm ifrån min Telldus Net). Får däremot upp någon annan sensor som visar 0 grader C, och 0 % fuktighet och ID 0. Vad visar Julagivaren för ID?

Börjar fundera om Viking kan ha ändrat något i nyaste batchen av termometrarna?
Post Reply