webserver frågor.

Moderators: hekj, Telldus

Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Hej!
Är tyvärr inte så insatt i datorernas värld.. men jag har lyckats få fart på programmet och kan styra lampor mm på/av från datorn där programmet är installerat.

Nu till mina frågor. Jag kommer inte åt att styra programmet från någon annan dator i nätverket eller från min android telefon, har inte lyckats klura ut vad jag missat?
Har win7 i datorn, anger IP för datorn med programmet i + port 8080 + /nexahome (192.168.1.xx:8080/nexahome) i webläsaren.. page not found.. blir samma lika i webappen. i min android.. Fungerar dock om jag skriver in det i webläsaren i datorn som nexahome är istallerat i men bara där?

Sen när det ovanstående fungerar och om man vill kunna nå allt detta via internet? Ska man aktivera portforward i routern? skriva samma sak i webläsaren (ip + port + /nexahome) men istället ip-adressen till Routern?

Är förresten explorer webläsaren jag använder om det har någon betydelse?

/Micke
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

har nu provat att öppna porten i brandväggen på datorn.. men ingen framgång... tagit bort och installerat om allt.. men ingen framgång... vad är det jag missar tro? Hittar inget i manualen om hur man ska konfigurera datorn för att det ska fungera?
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by hekj »

Micke-Falo wrote:Nu till mina frågor. Jag kommer inte åt att styra programmet från någon annan dator i nätverket eller från min android telefon, har inte lyckats klura ut vad jag missat?
Har win7 i datorn, anger IP för datorn med programmet i + port 8080 + /nexahome (192.168.1.xx:8080/nexahome) i webläsaren.. page not found.. blir samma lika i webappen. i min android.. Fungerar dock om jag skriver in det i webläsaren i datorn som nexahome är istallerat i men bara där?

Sen när det ovanstående fungerar och om man vill kunna nå allt detta via internet? Ska man aktivera portforward i routern? skriva samma sak i webläsaren (ip + port + /nexahome) men istället ip-adressen till Routern?

Är förresten explorer webläsaren jag använder om det har någon betydelse?
Har du skrivit in din dators ip-adress på 'Web Server Host' raden under fliken Config ?

När ovanstående fungerar och du vill kunna nå websidorna via internet så ska du aktivera portforwarding i routern men istället ange ip-adressen till routern i webläsaren. Glöm ej att även skriva din publika ip-adress under Config fliken.

Du ska kunna använda valfri webläsare.
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Har precis kommit fram till att det inte går att pinga mellan mina datorer i nätverket..
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Gjort ominstallation av mitt hemmanätverk och då verkar det fungera!! :D
Men i appen i telefonen ser det ut så här?
Image
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by hekj »

Hämta version 2.4.12 från nexahome.se så slipper du WAP-sidan och får istället en html-sida.

Är lite nyfiken, vad har du för slags telefon?
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Då ska jag prova med det, jag har en SonyEricsson NEO.

Tack tack!
/Micke
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Har upptäckt att min Router byter IP ibland.. Då funkar det inte att logga in direkt utan man måste ändra i Nexahome och i Appen i Telefonen till rätt IP. Teamveiwer har räddat detta ett antal gånger nu :-)
Hur ska man göra? Det kostar extra att få en fast IP från bredbandsleverantören, fast det kanske är enda möjligheten?

/Micke
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by micke.prag »

Det finns en drös dns-tjänster där du kan koppla en domän till ditt ip-nummer. När det sedan ändras ser ett program på dator till att domänen uppdateras.

Lista på sådana tjänster: http://dnslookup.me/dynamic-dns/
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lasse-Hifi
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sollentuna

Re: webserver frågor.

Post by Lasse-Hifi »

Jag har en HTC Wildfire och försöker accessa NaxeHome i mitt lokala nätverk genom webbadress http://192.168.0.xx:8080/nexahome

Jag får ej upp någon webbsida utan bara HTML-texten. I Firefox på min lokala dator (i samma nätverk) går det utmärkt.

Är det någon HTML-tagg som HTCns webbläsare inte tycker om?
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Blir det lika som bilden jag lagt ut tidigare i tråden? Då räckte det för mig att uppdatera till version 2.4.12 på Nexahome.
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

micke.prag wrote:Det finns en drös dns-tjänster där du kan koppla en domän till ditt ip-nummer. När det sedan ändras ser ett program på dator till att domänen uppdateras.

Lista på sådana tjänster: http://dnslookup.me/dynamic-dns/
Jahaja? O hur gör man de då? finns det någon "how to for dummies"?
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by Micke-Falo »

Tror jag fick till DNS och domän med hjälp av www.no-ip.com, ska jag skriva in mitt domännamn i stället för IP:t i web server host i nexahome?
Tar väl ett antal timmar innan domännamnet är fuktionellt om jag läst och förståt rätt?

/Micke
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by micke.prag »

Micke-Falo wrote:Tar väl ett antal timmar innan domännamnet är fuktionellt om jag läst och förståt rätt?
Ja, det kan ta ett tag innan det är fullt uppdaterat.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: webserver frågor.

Post by hekj »

Micke-Falo wrote:Tror jag fick till DNS och domän med hjälp av http://www.no-ip.com, ska jag skriva in mitt domännamn i stället för IP:t i web server host i nexahome?
Ja, det stämmer.
Post Reply