Problem med Nexa-dimmer EYCR-250

Moderator: Telldus

Post Reply
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med Nexa-dimmer EYCR-250

Post by Lundmark »

Köpte en Tellstick och en Proove-dimmer hos Kjell idag. Fattade först inte hur man dimmade men kom till slut på det. Köpte en till mottagare hos Kjell (samma art.nr) men denna gång hette den Nexa och närmare bestämt EYCR-250 http://www.nexa.se/EYCR-250-Extra-mottagare-dimmer.htm

Den mottagaren har jag enorma problem med. Den har fungerat sporadiskt men oftast inte. Dock är den trevligare än Proove-mottagaren om den hade fungerat, eftersom den stödjer 12V halogen och tonar in och ut ljuset (Prooven tonar in men släcker tvärt).

Vad jag förstår är det en ny mottagare. Är det kompatibilitetsproblem med TellStick som kommer att lösa sig eller tror ni jag har fått ett måndagsexemplar?

Jag använder senaste Mac OS X och senaste Telldus Center och har provat på två olika Macar med samma problem.
Last edited by Lundmark on Fri Mar 26, 2010 12:53 am, edited 4 times in total.
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Det verkar vara EYCR-250 som krånglar. Den svarar inte alls numera på varken parning eller kommandon. LYCR-300 dock som jag också har verkar funka oavsett var jag sätter den.

Måndagsex av EYCR-250 eller har jag missat nåt?

EDIT Bytte EYCR-250 mot en ny likadan. Samma problem. Har placerat den på olika ställen i hemmet och med hjälp av en förlängningssladd konstaterat att det saknas 20cm för att dimmern ska ha räckvidd. Vi pratar 4 meter mellan TellStick och dimmer, med ett litet bord i vägen.

Flyttar jag EYCR-250 till köket är det samma fel. LYCR-300-dimmern funkar utmärkt på alla dessa platser.

Är det min TellStick som är en av de svaga batcherna? Och hur kommer det sig då att LYCR-300 funkar? Jag vill som sagt hellre använda EYCR-250 om det funkar.
Last edited by Lundmark on Fri Mar 26, 2010 12:11 am, edited 1 time in total.
Institutionalized
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med Nexa-dimmer EYCR-250

Post by Institutionalized »

Jag vet att det är en gammal tråd, men frågar i alla fall. Lyckades du någonsin få ordning på EYCR-250 med Tellstick?
Jag är just i farten med att sätta upp fler mottagare. Men det är på vissa ställen där jag kollat så att det inte finns några LYCR (som jag förövrigt kör med idag) utan endast EYCR.

Tack på förhand!
Post Reply