Hittar inte tellstick längre

Moderator: Telldus

Post Reply
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hittar inte tellstick längre

Post by gein »

Jag lyckades ju till slut kompilera en 64-bitars version av telldus-core. Installerade denna manuellt under /Library/Frameworks/TelldusCore.framework/Versions/2.0.2/. Eftersom jag fick fortsatta problem med JNI-bindningarna så provade jag sedan istället JNA-lösningen vilket faktiskt fungerade! Eller, jag får iaf inget fel när jag gör native-anrop. Problemet är bara att det inte händer något när jag försöker slå på/av en lampa här. Så efter allt meck så bestämde jag mig för att återigen testa TelldusCenter för att se om jag kunde tända/släcka med den och till min förvåning så säger den "Tellstick not found" när jag slår på/av. Current (i TelldusCore.framework/Versions) länkar mot 2.0.0 (dvs den som följer med TelldusCenter).
Jag misstänker att detta är anledningen till att jag inte får mitt Java-program att funka via JNA heller. Enligt Systeminformation i OS X så är Tellsticken inkopplad. Jag provade installera om TelldusCenter men det hjälpte inte heller.

Några idéer?
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by gein »

Såg att det redan fanns en tråd om detta visst: http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?t=462
Men den verkar ha ebbat ut?

Hur som helst så är jag helt säker på att det faktiskt fungerade tidigare.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

I din tidigare tråd såg jag att du installerade FTDIs com-ports drivrutiner. Kan dessa tagit över TellStick?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by gein »

Helt riktigt! Stort tack för det observerandet. Jag var inte medveten om att det skulle "låsa" tellsticken.
Post Reply