Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Moderator: Telldus

Post Reply
JohanLKarlsson
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by JohanLKarlsson »

Hej,

jag har laddat ner senaste versionen av TellStickNetFlasher.dmg. Det är inga problem att montera dmg filen och kopiera app filen. Men när jag sedan försöker att starta appen så händer inget, bortsett ifrån att appen studsat i "Dock".

Hur gör man? Det känns tråkigt att köra firmware 4 :cry:
hanssohl
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by hanssohl »

Jag har precis samma problem.
JohanLKarlsson
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by JohanLKarlsson »

Väldigt tråkigt att man måste köra firmware 4. Den är rätt så gammal nu :?

Jag trodde att ingenjörerna på Telldus kollade i detta forum ibland. :roll: Kanske jag ska skapa ett support ärende för detta?
epatel
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by epatel »

Har samma problem. Ser ut som att de har gjort något fel när de signerade programmet.

Code: Select all

2014-04-26 12:40:28,000 kernel[0]: CODE SIGNING: cs_invalid_page(0x10bbdb000): p=38107 final status 0x1000a00, denying page sending SIGKILL
2014-04-26 12:40:28,000 kernel[0]: CODE SIGNING: process 38107: rejecting invalid page at address 0x10bbdb000 from offset 0x73000 in file "/Users/epatel/Desktop/TellStickNetFlasher.app/Contents/MacOS/TellStickNetFlasher" (cs_mtime:1396445993.0 == mtime:1396445993.0) (signed:1 validated:1 tainted:1 wpmapped:0 slid:0)
epatel
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by epatel »

Men, man verkar kunna göra det via Terminalen om man är lite händig.

http://developer.telldus.com/wiki/Firmware_mac_terminal

Hm, hur hitta IP adress till den? Jag gjorde så här https://gist.github.com/epatel/11318662
JohanLKarlsson
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by JohanLKarlsson »

Jag fick detta från Telldus support:

Du kan först prova att starta programmet från command line,
$./TellStickNetFlasher.app/Contents/MacOS/TellStickNetFlasher

Annars prova denna guide:
http://developer.telldus.com/wiki/Firmware_mac_terminal
gbraen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by gbraen »

Noen som kan hjelpe meg? Må bruke Terminal, men får beskjed om at "no such file or directory". Skjønner meg ikke helt på Terminal. Skrev inn "put /users/*****/downloads/tellstick_net_fw17.hex" men finner ikke fila. Hva gjør jeg galt?
gbraen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by gbraen »

Fant dette ut selv. Programmet for Mac for å flashe Tellstick Net er ikke godkjent som utvikler fra Apple, derfor virker det ikke. Må høyreklikkes på Exec-fila og åpne, deretter godkjennes. Kjøre deretter pakka på nytt og alt virker.
disktant
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by disktant »

Hade själv problem med att installationsfilen stog och hoppade i dock
men kom på en lösning

1. Ladda hem och spara filen http://download.telldus.com/TellStick/S ... lasher.dmg
2. Öppna .dmg filen och högerklika sedan på .app filen som dyker upp i mappen och välj "visa paketets innehåll"
3. Stega dig fram till contents/MacOS/ och kör sedan TellStickNetFlasher
hanssohl
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by hanssohl »

Diskants lösning lät ju enkel, men den funkar inte för mig. Det som händer när jag försöker köra Flasher-filen är att terminalen börjar hoppa och sedan händer inget mer. Inget terminalfönster öppnas. Om jag har terminalen öppen från början händer ingenting. Jag provade att ha aktivetskontroll öppet när jag gjorde det här och då såg jag att en process som hette Crashreporter eller något i den stilen dök upp kortvarigt när jag försökte starta Flasher-filen. Jag har OSX 10.9.4 och hade datorn kopplad med Eternetkabel till samma router som Tellsticken är kopplad. Jag har också tillåtit program från alla utvecklare. Är det någon som har något bra förslag hur man kommer vidare? Om förslaget är att gå via terminalen så vore det bra om det var lite fullständigt, för mina kunskaper i UNIX är lite rostiga....
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by Falkens »

Förvånad över att det inte kan komma "en uppdatering tillgänglig, vill du uppdatera" när man loggar in på http://live.telldus.com/ :shock:

Borde man inte vara där vid det här laget eller? Jag har det på många programvaror... nästa alla och eftersom .NET är nätverkssluten så kan man ju inte säga att den inte har kontakt med internet.

Kom igen nu Telldus, dags att börja koda lite!
hanssohl
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Ny firmware med Mac OS X 10.9.2?

Post by hanssohl »

Jag löste mitt problem genom att att använda en pc i stället när jag fick chansen. Håller dock med om att det lite svagt att distribuera en felaktig programvara och sedan inte bry sig om att användare får problem. Om Telldus har resurser at snickra ihop en nästan fungerande installatör så borde det också var möjligt att rätta till felet och göra en ny version.
Post Reply