Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Moderator: Telldus

Post Reply
mla
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by mla »

Köpt och installerat Tellsticknet för att få kontroll styrning via iPhone på samma sätt som jag har sett man kan göra med Android med ett fantastiskt gränssnitt och grafisk presentation av historisk data. Vilken total besvikelse...!!! Varken 3:e partslösningar som TellEvent eller Telldus eget Live kan leverera detta. (Telldus eget TelldusCenter har ju inte ens stöd för sensorer.....????). Övervakning av temp i känsliga byggnader/rum, innetemp kopplat till utetemp och hur de förändras över tid. Hur "sexigt" är det att se en ögonblicksbild av vad det är för temperatur hemma i huset just precis vid ett givet tillfälle???

Har förståt att Smartthings är på väg till Sverige, varför vill man släppa all denna funktionalitet till konkurrenter? Varför lansera en produkt med så stor potential och sedan bara gå halvvägs? Kan nån förklara?
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by SebRaz »

mla wrote:Köpt och installerat Tellsticknet för att få kontroll styrning via iPhone på samma sätt som jag har sett man kan göra med Android med ett fantastiskt gränssnitt och grafisk presentation av historisk data. Vilken total besvikelse...!!! Varken 3:e partslösningar som TellEvent eller Telldus eget Live kan leverera detta. (Telldus eget TelldusCenter har ju inte ens stöd för sensorer.....????). Övervakning av temp i känsliga byggnader/rum, innetemp kopplat till utetemp och hur de förändras över tid. Hur "sexigt" är det att se en ögonblicksbild av vad det är för temperatur hemma i huset just precis vid ett givet tillfälle???

Har förståt att Smartthings är på väg till Sverige, varför vill man släppa all denna funktionalitet till konkurrenter? Varför lansera en produkt med så stor potential och sedan bara gå halvvägs? Kan nån förklara?
Såg att ingen har svarat på ditt inlägg, så kan väl förklara varför TellEvent inte har den funktionen.

Problemet med iOS är att en applikation kan inte köras i bakgrunden i mer än tio minuter innan den stängs ner av systemet. Detta betyder att det inte finns något sätt för TellEvent att kontinuerligt hämta temperaturen och spara den.

Jag har själv skickat in en ticket till Telldus, på en förbättring, där de kanske skulle kunna spara temperaturdatan så att man kan hämta ut den via APIt.

SmartThings är ett otroligt spännande system enligt mig. Jag ser verkligen fram emot det.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
mla
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by mla »

Jo, jag har hört det tidigare. Men hur svårt kan det vara att lösa det.... Finns ju massvis med lösningar där det funkar för iOS. Tror mest det handlar om ambitionen med hela konceptet. Att deras eget Telldus Center inte hanterar sensorer är ju ytterligare en indikation åt samma håll.
Emil1982
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by Emil1982 »

@SebRaz. Hur är det med iOS7. Kan det spara sensorvärden under en längre tid?

Med vänlig hälsning Emil
SebRaz
Posts: 268
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by SebRaz »

Emil1982 wrote:@SebRaz. Hur är det med iOS7. Kan det spara sensorvärden under en längre tid?

Med vänlig hälsning Emil
Nej, tyvärr. Bakgrundskörningen i iOS 7 är förbättrad, men fortfarande inte tillräckligt bra.

Jag har kollat på om man skulle smälla upp en egen tjänst som loggade temperaturerna, men jag räknade lite på det och det lönade sig inte riktigt.
Kontrollera din Tellstick via iPhone med TellEvent - http://about.me/langstrom - http://hemautomation.io -
robe
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by robe »

@SebRaz Men visst kan väl alla appar köra som bakgrundsprocesser i iOS7 numera eller finns det fortfarande spärrar?
david8704
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sensor-historik för Iphone/Ipad?

Post by david8704 »

Kan det inte sparas i Telldus programmet som installeras i datorn och att appen sen hämtar data från den om det inte fungerar bättre i iOS 8?
Post Reply