Starta om router om det inte går att ansluta till internet

Moderator: Telldus

Post Reply
poffe
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Starta om router om det inte går att ansluta till internet

Post by poffe »

Hej

Jag har en Dovado UMR som jag delar ut mitt 3g abonnemang med (har inget fast internet). Problemet är att modemet hänger sig då och då och det enda som hjälper är att bryta strömmen till modemet eller hela routern så allt startar om.

Jag har en tellstick och tänkte därför att det kanske är möjligt att skapa nått script som med jämna mellanrum kollar om datorn (macmini med snow leopard server 10.6) kan ansluta till internet och om den inte kan det så ska den stänga av strömmen på mottagaren som routern sitter i och sedan sätta på den igen så routern startar om och modemet kickar igång igen.

Nån som vet ifall det redan finns nått färdigt script eller hur jag löser det på smidigaste vis? Just nu är det i princip det enda jag vill göra men i framtiden vill jag kunna koppla in lampor och liknande och även styra detta från min iphone så nått program som man kanske kan bygga vidare på eller är modulerbart kanske vore nått?

Alla tips mottages tacksamt =)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Starta om router om det inte går att ansluta till intern

Post by micke.prag »

Tyvärr verkar det endast vara windows:
http://code.google.com/p/tellstick-router-reset/
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
poffe
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Starta om router om det inte går att ansluta till intern

Post by poffe »

Misstänkte det så jag började koka ihop en egen lösning vilket blev som följer:

Code: Select all

#!/bin/bash

if ! [ "`/sbin/ping -c 1 google.com`" ]; then
	/usr/bin/tdtool --off 1
	sleep 5

	/usr/bin/tdtool --on 1
	echo REBOOT `date` >> /router_reboot.txt
	sleep 240

	curl -s --user 'user:password' "https://dns.loopia.se/XDynDNSServer/XDynDNS.php?hostname=domain.nu&myip="`curl -s  dns.loopia.se/checkip/checkip.php | sed 's/^.*: \([^<]*\).*$/\1/'`

else
	echo OK 
fi
Inte en helt perfekt lösning men duger gott för mig. Sparar detta som ett workflow i Automator och kör det sedan via cronjob var 5:e minut. Om den måste starta om routern så väntar den även 4 minuter och uppdaterar sedan min domän hos loopia med mitt nya ip-nummer.
Post Reply