Energibesparing - Spännande idé...

Moderator: Telldus

Post Reply
strixx
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Munka-Ljungby

Energibesparing - Spännande idé...

Post by strixx »

Hej,

Jag fick en idé innan idag och tänkte börja med att vädra den här på forumet först för lite input innan jag börjar googla efter lösningen.

För en månad sedan ungefär fick jag för mig att mäta effektförbrukningen på min server och kringutrustningen kopplad till den. Fick en smärre chock! Totalt ligger det på 1300 kWh per år.
Två skrivare och en extern USB-HDD för backup drar tillsammans 250 kWh per år i standby läge. Servern, UPS, router och ADSL-modem står för resten.

Nu vill jag åtminstånde försöka få ner de 250 kWh till ett minimum genom att inte ha igång dem när de inte behövs. Och detta vill jag åstadkomma med min Tellstick.

Jag tänkte koppla en Nexa fjärrströmbrytare till USB-HDD och starta den på ett schema en lite stund innan backuppen startar. Detta är ju ganska basic och enkelt.

Men den kluriga delen gäller skrivarna. Min tanke är att på något sätt få Tellsticken att skicka en on-signal till fjärrströmbrytaren när samba-servern får ett utskriftsjobb, sedan skicka jobbet till skrivaren och därefter när skrivaren är färdig, vänta låt oss säga en timme och sedan stänga skrivarna igen.

Någon som har idéer om hur dett skulle kunna lösas? :D
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Energibesparing - Spännande idé...

Post by gabbano »

Vet inte vad du har för skrivare. Men min lilla Brother Laser från 2006 stänger ner sig i princip helt och vaknar när den får utskriftsjobb. Detta sker utan något extra utrustning påkopplad på skrivaren.

Alternativ till att byta skrivare. Skriv ett skript som du lägger till i crontab, som regelbundet läser av din samba kö och aktiverar strömpluggen på till din skrivare vid detekterning av utskriftsjobb.

Vad kör du för OS på enheten du har TellSticken kopplad till? (antog linux)
Tung pung ger starka ben!
Post Reply