Thermo/Hygro sensor TSS320 och Raspberry PI

Moderator: Telldus

Post Reply
Joakim
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Thermo/Hygro sensor TSS320 och Raspberry PI

Post by Joakim »

Hej,

jag har problem att lägga till Thermo/Hygro sensor (TSS320) i test miljö som består av Rasbian (på en raspberry pi 2) och en tellstick Classic, hur ska jag lägga till den i /etc/tellstick.conf mina switchar och dimmrar la jag till via Tellduscenter med "Learn" funktionenmen hur ska jag få in TSS320?
Jag är hyfsat bra på Linux men väldigt ny på Smarta hem/Hem atomatisering.
Tacksam för all hjälp
Hälsningar
Joakim
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Thermo/Hygro sensor TSS320 och Raspberry PI

Post by etompau »

Inte direkt ett svar på din fråga, men en Tellstick Classic har ingen mottagarfunktion och kan således inte ta emot signaler från temp.givare. Tellstick Duo har denna möjlighet.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro sensor TSS320 och Raspberry PI

Post by Zaman »

Ange en adress (huskod och enhetskod) manuellt och lär upp enheten.
Varje enhet har normalt flera minnesplatser så du kan lära den att lyssna på både fjärrkontroll och dator.
Mirar
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Thermo/Hygro sensor TSS320 och Raspberry PI

Post by Mirar »

Om du har en Duo så dyker den upp i "tdtool --list" oavsett om du bett om den:

Code: Select all

SENSORS:

PROTOCOL                MODEL                   ID      TEMP    HUMIDITY        RAIN                    WIND                    LAST UPDATED        
mandolyn                temperaturehumidity     11      43.2°  16%                                                             2015-05-01 15:52:01 
mandolyn                temperaturehumidity     102     25.0°  42%                                                             2015-05-01 15:52:29 

Här ovan är "hus 1, sensor 1" och "hus 2, sensor 10". (Den översta har sensorn nerploppad i vattentanken till datorn.)
Post Reply