tdtool långsam

Moderator: Telldus

Post Reply
Nemesis
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tdtool långsam

Post by Nemesis »

Hej
Jag har lekt lite med min rasberry pi och min tellstick, Har nu byggt en lite sida och använde tellstickPHP som grund, den i sin tur använder tdtool för att sända kommandon. sidan är lite för långsam just nu, så nu försöker jag optimera lite, Men har lite problem med tdtool, När man kör "tdtool --list" tex så listar den snabbt ut alla enheter, men sen tar den en paus på 1-2 sekunder innan programet avslutas, nån annan som haft detta fenomen, eller vet vad det kan bero på?
Nemesis
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tdtool långsam

Post by Nemesis »

Lite mer info:

time tdtool --list
tar 1.0sek

medans
time tdtool --list --on 1
tar 0.8sek

och
time tdtool --on 1 --list
tar 1.6sek

:/
Nemesis
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tdtool långsam

Post by Nemesis »

Jag kan inget om programering men jag hittade i filen telldus-core/client/client.cpp på rad 97
std::wstring clientMessage = d->eventSocket.read(1000); // testing 5 second timeout
om jag ändrar från 1000 till 10 så listar den mycket snabbare, 0.1s istället för 1.0s,
och att slå på/av lampor går på 0.038sek.. Gör man 2 kommandon typ "--on 1 --list"
så tar det dock fortfarande >1sek, menmen allt verkar fortfarade fungera som det ska,
Kanske finns det nån som förstår sig på kod och kan göra nån lite mer permanent fix?
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tdtool långsam

Post by Jaxån »

Den där finns nog där av en anledning.
Ja, det kan nog fungera, men inte så stabilt. Dvs det skulle kunna ske problem, exempelvis om man skickar flera kommandon i rade eller något sådant. Varför har du så bråttom?
Nemesis
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tdtool långsam

Post by Nemesis »

När man bara listar status på enheterna så kommunicerar den ju inte med tellsticken, så jag kan inte se någon anledning att fördröja. kan tänka mig att det skulle kunna finnas nån anledning när den skickar till tellsticken men nu har jag kört ett tag utan och inte märkt ngt problem alls, iaf så borde man kunna programmera på ett sätt så den inte bara väntar x antal sekunder, utan ist frågar om tellsticken är klar typ.... Iaf, Jag har gjort en webbsida för att tända/släcka lampor, och om tdtool tar för lång tid så går webbinterface fruktansvärt långsamt, och man får alla möjliga problem,, sen har jag några lampor som ska tändas när den känner av rörelser i rummet, och då blir det oxå dåligt om det tar för lång tid att tända/släcka
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tdtool långsam

Post by Jaxån »

ok, så länge man är medveten om det. Det finns där pga hårdvaran, har jag för mig att jag läst.

Så om det bara handlar om att kommunicera med tellstickd, så borde det vara ok, fördröjningen som behövs borde isf implementeras i daemonen, och inte i klienten.

Men om du vill ha med det i nästa verion, så skapa en buggrapport och skicka med en diff på det du gjort.
Mirar
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tdtool långsam

Post by Mirar »

Kan vara värt att skriva ett eget program som interfacar mot telldus...
Post Reply